Fantastiska prestationer av första årets studerande på elverkstadskursen – även om några fadäser hör till enligt assistenten
Ville Hiltunen är assistent på elverkstadskursen för fjärde gången. På kursen får studerandena omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken. Den huvudsakliga uppgiften består i att utföra ett projektarbete genom att tillämpa mikrokontroller, och grupparbetet presenteras sedan för publik på kursens slutvisning. En mikrokontroller är en mycket liten dator med hjälp av vilken man lätt kan införa en ”smartfunktion” eller programmeringsfunktion i byggda enheter.
Studerande som är kursassistenser fyller en viktig funktion när det gäller undervisning och utveckling av kursen. Deras uppgift är att hjälpa studerandena i sina grupparbeten samt koordinera elektronikövningar och hålla föreläsningar.
”Jag strävar efter att välja sådana personer som assistenter, som vidgar sitt eget kunnande. Assistenterna har en fingertoppskänsla för praktiska problem och känner till fallgropar som man kan råka ut för när man kodar eller konstruerar saker”, berättar kursens ansvariga lärare Kimmo Silvonen.
Hiltunen, som avlagt kandidatexamen i huvudämnet elektronik och elektroteknik, håller för närvarande på med sina magisterstudier vid institutionen för signalbehandling och akustik. Trots kandidatexamen i bakfickan, har jobbet som kursassistent lärt honom mycket nytt om elektronik.
”Studerandena frågar allt möjligt som jag aldrig tidigare ens hört talas om, och ofta måste jag dra mig tillbaka för att utreda saken. Dessutom lär man sig att känna igen ett bra projekt genom att följa med sådana. Oftast läggs grunden för hela projektets standard under de första arbetsveckorna”.
Ville HiltunenTill projektet hörde också en massa huvudbry i äkta verkstadsanda, när någon beställd komponent inte fungerade som det var tänkt.
Det bästa med arbetet tycker Hiltunen är studerande som förenas av viljan att lära sig. Ofta behövs assistentens hjälp endast i början av kursen – när studerandena väl kommit igång kan de jobba självständigt. Särskilt minnesvärda är de stunder, då studerandena lyckas vända en servostyrd enhet för första gången.
”Samma sak sker varenda gång i början av kursen, men ändå känns den stunden på något sätt viktigast”.
Kahvikoura var ett av de första projekt som Hiltunen ansvarade för som assistent. Syftet med det var att bygga en robotarm som automatiskt häller kaffe i en kopp som ställts på ett underlag.
”Gänget gjorde ett fantastiskt jobb och lärde sig snabbt, vilket breddade min uppfattning om vad första årets kursdeltagare klarar av. Till projektet hörde också en massa huvudbry i äkta verkstadsanda, när någon beställd komponent inte fungerade som det var tänkt”.
Studerande som återkommer som assistenter är ett bevis på att jobbet är givande. Förutom att undervisa har assistenterna också fått vara med och utveckla elverkstaden. Till exempel tog man i ett tidigt skede in 3D-skrivare och laserskärare som en del av verkstadens arbetsmetoder, uttryckligen på assistenternas initiativ.
Elverkstadskursen riktar sig i huvudsak till första årets studerande i elektronik och elektroteknik, men den är öppen för alla Aalto-studerande. Bland deltagarna har funnits bland annat studerande i handelsvetenskaper och formgivning. Kursen ordnades för första gången 2013 och har sedan dess avlagts av totalt omkring 1300 studerande.