Nyheter

Marsio, Aalto-universitetets nya mötesplats för alla, slår upp dörrarna i september

Öppningsutställningarna kring temat Vi gör det omöjliga möjligt presenterar Aalto-gemenskapens lösningar för att skapa en hållbar framtid.
Tredelad bild: gul blomma och texten Marsio till vänster, bild av Aino-Marsio-Aalto i mitten, Aalto-logotypen till höger
Marsio har fått sitt namn av arkitekten, Aalto-alumnen Aino Marsio-Aalto (1894–1949) som på sin tid var en kreativ föregångare. Inspirerad av henne får man i Marsio en inblick i morgondagen redan idag. Bild: Aino Marsio-Aaltos familjesamling.

Marsio är Aalto-universitetets nya mötesplats, till vars evenemang, utställningar och öppna föreläsningar alla är välkomna. Nybygget som öppnas i september ligger mitt på Otnäs campus, ett stenkast från metrostationen och spårvagnshållplatsen. Marsios ambition är att synliggöra och konkretisera forskningen och verksamheten vid Aalto-universitetet.

Namnet på huset är en hedersbetygelse till Aino Marsio-Aalto som var en kreativ föregångare, arkitekt, formgivare, företagare och alumn vid Aalto. Namnet valdes genom en öppen namntävling, och genom förslaget ville man lyfta fram Aino Marsio-Aaltos liv och roll samt hennes och Alvar Aaltos samarbete som par.

Toppmoderna lokaler för undervisning och forskning

I Marsio-Aaltos anda erbjuder Marsio-huset en plats för radikal kreativitet, experimenterande och nytänkande. Huset omfattar totalt 6 500 kvadratmeter toppmoderna lokaler för interdisciplinär forskning, digitalisering av undervisning och för mediacentret Aalto Studios. Nedre våningen av Marsio är dessutom en mötesplats med utställningar och evenemang som berättar hur man på Aalto bygger en hållbar framtid och löser stora globala problem.

Husets officiella invigning sker den 3 september. Då firas läsårets inskription och de årliga Aalto-priserna delas ut till Aalto-gemenskapen. Alla medlemmar i Aalto-gemenskapen och partners blir inbjudna till inskriptionen.

Utställningar och offentlig konst

Det första evenemanget som är öppet för alla bjuder på ett tillfälle att bekanta sig med Marsio samt ta en titt på forskningen vid Aalto. Utställningen Designs for a Cooler Planet är öppen 6.9–3.10.2024 och visar hur skenbart omöjliga problem kan vändas till möjligheter.

I utställningen presenteras 14 projekt från olika forskningsområden, och besökaren får en inblick i exempelvis morgondagens material, hälsoteknologi, lösningar som stöder naturens mångfald, rymdteknologi och cybersäkerhet. Samtidigt öppnas en utställning om vad Aalto-universitetet uppnått inom forskningen på femton år.
Dessutom kan man i Marsio bekanta sig med offentlig konst, liksom i många andra av universitetets byggnader.

Besök evenemang, luncha, fika och handla i Aalto-universitetets butik

I första våningen i Marsio finns evenemangslokaler, en biograf, restaurang och Aalto-universitetets butik som flyttar hit från Väre-huset tvärs över gatan. I Marsio kan Aalto-gemenskapen anordna evenemang för en bredare publik än forskarsamfundet. Marsios evenemangskalender spikas före invigningen och olika evenemangskoncept testas under 2025. Marsios föreläsningar, sändningar över nätet och evenemang bjuder på verifierade forskningsresultat på ett inspirerande sätt till den breda allmänheten, barn och unga samt professionella inom olika områden.

"Vi vill göra universitetet lättillgängligt för alla och envar. Ett exempel är höstens första föreläsningsserie Tähtitiistai (Stjärntisdag), vars avsikt är att lyfta fram detaljer om rymdforskningen på ett sätt som berör oss alla. Vi tror att Marsios evenemang eggar fantasin och ger insikter. Med dig i bagaget får du framtidskunskap som du inte hittar genom att googla", säger Aalto-universitetets kommunikationsdirektör Laura Aalto.

På våra webbsidor finns uppgifter om Marsios första evenemang och utställningar. I fortsättningen uppdateras uppgifterna om evenemangen på Marsios webbsidor och delas via Aaltos kanaler i sociala medier och via nyhetsbrev.

Läs mer: aalto.fi/fi/marsio (på finska och engelska)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Pris och utmärkelser, Universitetet Publicerat:

68 doktorer och fem hedersdoktorer – se bilderna från doktorspromotionen vid de tekniska högskolorna

Doktorspromotionen vid de tekniska högskolorna för 2024 ordnades fredagen den 14 juni i Dipoli.
Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Campus, Universitetet Publicerat:

Restaurangtjänster till Aalto Space - testa och vinn!

Testa om du kan hitta campusets restauranger i Aalto Space-appen och vinn sommarpriser.
Aalto-yliopisto valittiin Suomen parhaaksi yliopistoksi QS-vertailussa.
Universitetet Publicerat:

Aalto-universitetet håller sin första plats i Finland i QS universitetsrankningen

Aalto-universitetet har fortsatt framgång i den internationella QS världsuniversitetsrankningen och håller sin plats som bästa universitet i Finland.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.