På elverkstadskursen färdigställs fantasifulla projektarbeten genom försök och misstag
Torsdag 2.5
Första årets studerande Anneka Kruuti, Kalle Nieminen, Antti Mansikka och Niklas Rehnberg arbetar koncentrerat runt ett stort liggande bord. IR-sensorerna som installerats på det interaktiva beer pong-bordet ska identifiera de utplacerade kopparna och LED-lamporna som markerar kopparnas plats lyser antingen rött eller grönt.
”Senast fick vi en del av lamporna att fungera korrekt – de övergick från grönt till rött då koppens plats vidrördes. Nu fungerar inte en enda lampa och vi vet inte vad vi har gjort", skrattar Anneka.
"Vi försöker koppla om alla enheter till mikrokontrollern och se om det hjälper."
Fredag 10.5
Kursens avslutande utställning börjar hägra och det är livligt i verkstaden. Eftersom man kan koda var som helst har Anneka, Kalle, Antti och Niklas beslutat att använda dagens arbetstimmar till att färdigställa själva bordet. Idag installeras kopparnas stöd och hålen för bollrengöraren på spelbordet.
Problemet med LED-lamporna som markerar kopparnas plats och som orsakade huvudbry förra veckan har lösts men det finns ännu utmaningar:
”Problemet för närvarande är att få korrekt poäng på resultattavlan. I en situation där inte en enda kopp avlägsnas från spelbordet, utan då kopparna endast omplaceras, kan resultattavlan visa fel poängstatus. Därför borde man få tavlans display att fungera med fördröjning. Dessutom skulle det vara trevligt att få några skärmsläckare på tavlan under spelets gång", berättar Kalle.
Torsdag 16.5
Dagen med stort D närmar sig! Anneka, Kalle, Antti och Niklas har arbetat flitigt vid verkstaden hela veckan och projektarbetet framskrider i snabb takt. IR-sensorerna identifierar kopparna och poängtavlan fungerar problemfritt. Bollrengöraren på plats och arbetet är klart!
Tisdag 21.5, kursens avslutande utställning
Lumituuli-auditoriet i Dipoli är fullt av studerande och olika prylar. Anneka, Kalle och Niklas står runt sitt bord och demonstrerar hur bordets används åt publiken.
”Allt utgår ifrån vad de infraröda sensorerna under kopparna registrerar”, förklarar Anneka. "På basis av informationen kodade vi vilken färgs LED-lampor som tänds runt varje infraröd sensor. Dessutom räknar vår kod hur många infraröda sensorer det finns en kopp på och tänder på basis av detta de rätta LED-lamporna i LED-griden och visar rätt resultat."
Projektarbetet väckte intresse bland publiken och fick erkännande för sin ambition då Ulla Tuominens Stiftelse belönade projektet tillsammans med kursens övriga bästa arbeten.
”Det känns bra! Det var fint att som omväxling studera praktiskt istället för via böcker. Vi lärde oss mycket om projektarbete och rollernas betydelse samt problemslösnings- och informationssökningsfärdigheter. Vi är dock riktigt nöjda efter det brådskande slutskedet av kursen, nu är det över", berättar gruppen glatt.
- Publicerat:
- Uppdaterad: