”Rymdvetenskapen gav perspektiv och tankeställare”

Ellen Heikkilä studerar arkitektur vid Högskolan för konst, design och arkitektur. Hon hörde av en kompis om mångvetenskapliga studiemöjligheter. Föreläsningskursen Astronomical View of the World var helt rolig och till innehållet något helt annat än det jag tidigare studerat.
Aalto University, Ellen Heikkilä, photo Jaakko Marttila

Vem är du, vad studerar du och vad fick dig att välja mångvetenskapliga studier?

Jag heter Ellen Heikkilä och studerar arkitektur vid Högskolan för konst, design och arkitektur. Jag studerar fjärde året på kandidatnivå. Tidigare studerade jag vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper där jag läste biämnet Aaltonaut. Inom Aaltonaut deltog jag i flera produktplaneringskurser, vilket var jätte roligt. De kurserna ingår inte i min nuvarande examen. Jag valde även kursen Astronomical View of the World (Aalto ELEC) som min obligatoriska så kallade Aalto-kurs.

Varifrån fick du information om mångvetenskapliga studier och vad var det bästa med studierna?

Jag hörde av en kompis som gått kursen när jag skulle välja min Aalto-kurs. Ett annat alternativ var Esa Saarinens megakurser. Föreläsningskursen Astronomical View of the World var helt rolig och till innehållet något helt annat än det jag tidigare studerat.

Hur kan du utnyttja dina nya kunskaperna?

Rymdvetenskapen är utmanande. Den går kanske inte att konkret utnyttja i det egna livet, men den kan ge perspektiv. Det vore viktigt att möjliggöra valet av tvärvetenskapliga kurser. Det är givetvis under arbete och det finns utmaningar med olika system med kurser på fem och sex studiepoäng, närvaroplikt och överlappande scheman.

Aaltos biämnesmässa 7.3.2019, kl. 12-15, Kandidatcentret

Bild: Jaakko Marttila

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kaksi opiskelijaa Aalto-yliopiston kampuksella.

Aalto-universitetet antog 2 027 nya studerande

Sammanlagt sökte 13 500 sökande till Aalto i vårens andra gemensamma ansökan
campus på hösten

Öppna universitetets höststudier 2024 har publicerats

Anmälan till höstens kurser startar tidigast i augusti.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.