Bioinformationsteknologi, teknologie kandidat och diplomingenjör
Vi utbildar framtida toppvetare som kan främja till exempel diagnosticering, behandling och förebyggande av sjukdomar, rengöring av miljön och förbättring av livskvaliteten!
Viljan att hjälpa människor och utveckla medicinsk teknik gjorde att Reetta Kälvälä valde bioinformationsteknologi som sitt huvudämne. Det mångsidiga studielivet skapar en god motvikt till studierna och har gett Reetta möjlighet till såväl oförglömliga resor som till att utveckla viktigt kunnande för arbetslivet.
Under gymnasietiden bollade jag med rätt många olika grejer som intresserade mig. Medi var ett starkt alternativ. Till slut insåg jag att det inte var vårdarbetet som lockade mig, utan snarare att hjälpa andra och att lösa problem. Jag läste lång matematik och lång fysik och var överlag intresserad av naturvetenskaper och biologi. I något skede sade en av mina lärare att jag helt klart var en blivande tekare.
Till slut valde jag bioinformationsteknologi som huvudämne eftersom det är relevant i så många branscher. Fysik intresserar mig också mycket, så jag läser teknisk fysik som biämne. Jag har varit nöjd med mina val, jag har både trivts och haft framgång i studierna.
Studielivet är verkligen varierande och enligt mig hör det till det bästa med Aalto. Vårt gille Inkubio är aktivt och genom det har jag fått uppleva mycket. Bland det mest minnesvärda finns till exempel skidresorna till Ruka. Någon kanske undrar varför man tar på sig frivilliguppdrag utöver studierna, men det är en bra motvikt till studierna. Jag tycker att det verkligen är häftigt att oberoende av vad du har för hobby så finns det en grupp som gör just det vid Aalto.
Det är väldigt annorlunda att studera vid universitetet jämfört med gymnasiet, eftersom studierna rätt långt är ditt eget ansvar. Det här ger mycket frihet, vilket passar mig, på grund av att jag har jobbat hela studietiden.
Man vänjer sig fort vid studierna. Ämnena är svårare än i gymnasiet, men egentligen kändes gymnasiet ändå mer krävande för där måste man rätta sig efter andra. Vid universitetet gör man mera uppgifter tillsammans, även om det inte är egentligt grupparbete. Här finns också mera struktur och studierytmen är tydligare. Själv har jag problem med koncentrationen och rutinerna vid universitetet har varit till stor hjälp.
En fin sak med kurserna är att föreläsarna är bra på att ta emot feedback. Jag har gillat många kurser, till exempel i teknisk fysik, kodning och signalbehandling, för föreläsarna är så tydligt intresserade av sina ämnen. Min favoritkurs var ändå en i molekylärbiologi, som var mycket välarrangerad.
Det lönar sig inte att oroa sig över kursbeskrivningar eller kodning. Själv visste jag till exempel inget om kodning i förväg och kursinnehållen kändes lite skrämmande, men jag har klarat mig fint.
En lite överraskande förmåga är kommunikationskunskaperna som jag har utvecklat till exempel i mitt engagemang för gillet där jag har verkat i olika kommittéer.
Huvudämnet Biomedical Engineering vid masterprogrammet Life Science Technologies är orsaken till att jag sökte till Aalto och jag ska nu börja magisterstudier i höst. Medicinsk teknik, fysik och visualisering intresserar mig mycket. I framtiden hoppas jag få utveckla till exempel cancervården med hjälp av visualisering så att vården skulle ge färre biverkningar. Försäljning intresserar mig också, så vi får se vilken form av arbetsuppgifter det blir till slut.
Bioinformationsteknologi är ett fantastiskt fält! Många företag i branschen ger sig in på börsen och det är mycket pengar i rörelse. Sysselsättningsmöjligheterna och lönen är riktigt bra. Det är inte många som har vårt kunnande, och då vi har samlat tillräckligt mycket kunskap och erfarenhet är det inte lätt att ersätta oss.
Behovet av att utveckla medicinsk teknik är fortgående i och med att befolkningen blir allt äldre. Framtiden är ljus och revolutionerande innovationer tas fram hela tiden. Här finns en möjlighet att ta del av verkligt häftiga grejer och att göra genombrott!
Vi utbildar framtida toppvetare som kan främja till exempel diagnosticering, behandling och förebyggande av sjukdomar, rengöring av miljön och förbättring av livskvaliteten!
Tack vare det breda kursutbudet och den fria rörligheten mellan högskolorna kunde Oskari Lehtonen fördjupa sig i de ämnen som intresserade honom mest.
Välkommen till det virtuella evenemanget för gymnasister och upplev hur det är att studera elektroteknik och få en inblick i fascinerande forskning och karriärmöjligheter!