Sweco-room – professionella och studerande under samma tak

Sweco, som erbjuder planerings- och konsulteringstjänster för den byggda miljön, öppnade sina arbets- och grupparbetsrum i Otnäs i början av januari.
Aalto University School of Engineering

Swecos nya och mångsidiga utrymme, Sweco-room, som finns på Byggarplatsen 4, fungerar som mötesplats för studerande och experter, som distansarbetsplats för studerande som redan arbetar samt som utbildningslokal.

Byggnadstekniska institutionens chef, professor Jari Puttonen anser att företagens närvaro i universitetens lokaler har stor betydelse. "Företagssamarbetet betyder mycket för universitetet. För att få begåvade studerande till planeringsbranschen är det viktigt att företagen är synliga även på universitetet. I Sweco-room är samarbetet som bäst.”

Kontaktytor till företagsvärlden

Sweco-room bidrar med nya kontaktytor till företagsvärlden för studerande och en möjlighet att nätverka med professionella inom branschen redan under studietiden. Experterna uppmuntrar och vägleder i examensarbeten och sporrar i bransch- och karriärrelaterade frågor.

I Sweco-room arrangeras även utbildningar varav de första redan i januari. Åtminstone utlovas en Tekla-kurs av Swecos BIM-expert Kirsi Kemppinen. I februari koncentrerar vi oss på Last Planner-planering.

Utrymmet fungerar utmärkt även som center för olika evenemang. I Sweco-room kommer evenemang med anknytning till aktuella teman såsom digitalisering och virtuella verktyg samt karriärsval att ordnas.

Aalto Campus and Real Estates (ACRE) fastighetschef Eetu Ristaniemi berättar att Sweco-room är en del av en mer omfattande tematisk helhet för den byggda miljön. ”Sweco-room finns mitt i Aalto-universitetets campus och på samma adress kommer även ACREs eget kontor, Stadsakademins utbildningslokaler samt MIT, Tongjis och Aaltos gemensamma projekt Cityscopes projektlokaler att finnas.”

Distansarbete i Sweco-room

Aalto-universitetets högklassiga undervisning garanterar att det även i framtiden finns begåvade och kompetenta yrkesmänniskor inom planeringsbranschen. Sweco vill underlätta kombinationen av utbildning och arbete och motivera studerande genom att bidra med nödvändiga distansarbetsutrymmen.

”Föreläsningar och olika hobbyverksamheter kan vara ganska utspridda under veckan. Nu kan man enkelt arbeta mellan dessa då Swecos distansarbetslokal finns så nära till hands. En alldeles utmärkt lösning”, berättar Teemu Meriluoto som arbetar på Sweco och studerar vid Aalto-universitetet.

”På basis av vårt kundlöfte vill vi att det ska vara enkelt att närma sig oss. Ett Sweco-room inne i universitetet ger branschens studerande möjlighet att växa till professionella tillsammans med oss”, säger Atte Leppänen, utvecklingschef för Sweco Byggnadstekniska affärsverksamhet.

Sweco och Aalto-universitetet slöt år 2017 ett samarbetsavtal som stöder den byggnadstekniska forskningen, upprätthåller kommunikationen mellan forskningen och planeringsarbetet samt förbättrar de professionellas fortbildning inom branschen.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Campus, Universitetet Publicerat:

Restaurangtjänster till Aalto Space - testa och vinn!

Testa om du kan hitta campusets restauranger i Aalto Space-appen och vinn sommarpriser.
Tredelad bild: gul blomma och texten Marsio till vänster, bild av Aino-Marsio-Aalto i mitten, Aalto-logotypen till höger
Campus, Universitetet Publicerat:

Marsio, Aalto-universitetets nya mötesplats för alla, slår upp dörrarna i september

Öppningsutställningarna kring temat Vi gör det omöjliga möjligt presenterar Aalto-gemenskapens lösningar för att skapa en hållbar framtid.
Poikkeustilanne-kuvitus
Campus, Undantagssituationer, Universitetet Publicerat:

Förändringar under sommaren på Aalto-universitetets metrostation

Aalto-universitetets metrostations renoveringsarbete kommer att stänga ingångar under sommaren 2024.
Piano Top Loungessa
Campus, Samarbete, Studier, Universitetet Publicerat:

Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Vinnaren av Aalto-universitetets studenternas inkluderande budget är gemensam piano.