”Undervisning är en måttstock på hur väl jag själv som forskare behärskar mina ämnen”
”Detta pris är absolut en av höjdpunkterna i min karriär och en fin respons från de studerande”, säger Glenn Ross med ett leende. Priset delades ut för utmärkt och djupt engagerad handledning av studerande vid projektarbeten.
För närvarande undervisar Ross i två olika kurser: han leder laboratoriearbetet inom kursen Materials and Microsystems Integration och en kurs i projektarbete inom magisterprogrammet Automation and Electrical Engineering.
”Projektarbetet är nära kopplat till forskning som utförs vid enheten Electronics Integration and Reliability och som jag deltar i”, berättar Ross. Han söker nya sätt att integrera mikroelektronik med hjälp av nya material och strukturer, med mål att få fram mikroelektronik som är ännu snabbare och mindre, utan att man prutar på apparatens pålitlighet.
Ross, som kommer från Australien, blev intresserad av forskarbanan medan han studerade vid Aalto-universitetet.
”Jag deltog i intressanta och utmanande magisterkurser, som fick mig att förstå vilka möjligheter forskning har att erbjuda. Jag dras till den akademiska frihet att kunna förverkliga egna idéer som finns särskilt i Finland. Möjligheten att sätta igång inom den fantastiska infrastruktur som bygger upp Aalto-universitetet stärkte mitt beslut att bli forskare.”
Glenn RossStuderande blir positivt inställda om de upplever att de är en del av något som i vetenskaplig bemärkelse är utmanande och viktigt.
Inom den magisterkurs som Ross och hans forskningsgrupp erbjuder får de studerande utveckla strategier för integrering av mikroelektronik. Eftersom kursinnehållet knyter an till det forskningsarbete som Ross utför, drogs han med i undervisningen.
”Undervisning är en fin möjlighet och en måttstock på hur väl jag själv förstår de ämnen jag undervisar. Om du är bra på att undervisa något, har du i allmänhet också själv en bra förståelse av ämnet”, säger han.
Vad är det då som gör någon till en bra lärare? Årets inspiratör borde kunna ge ett säkert svar.
”Jag tror att det beror på många saker. En bra lärare strävar hela tiden efter att utveckla sina kurser och sina egna färdigheter. Detta lyckas om man för personliga samtal med de studerande och beaktar responsen från tidigare år och handlar i enlighet med den. De studerande reagerar i allmänhet också positivt om läraren själv är entusiastisk.”
”Slutligen blir de studerande positivt inställda om de upplever att de är en del av något som i vetenskaplig eller teknisk bemärkelse är utmanande och viktigt. Ett gott exempel på detta är de projektarbetsgrupper där de studerande aktivt arbetar med problem som har verklig betydelse för teknikutvecklingen.”
Där har vi det.
Det andra priset som Årets inspiratör 2018 tilldelades Mika Nupponen.
Text och bild: Linda Koskinen