Unga ser Aalto-universitetet som en föregångare
Aalto-universitetet förbättrade sin position ytterligare i en imageundersökning om högskolorna som utfördes av Taloustutkimus. I enkäten deltog nära 900 finländare under 30 år. Enligt de tillfrågade är Aalto-universitetet det bäst kända av Finlands universitet, och Aalto nådde också topposition i Finland när det gällde totalbetyget.
Förstklassig undervisning och högt värderad examen
Högskolornas image kartlades med hjälp av tio påståenden vars relevans för universitetet bedömdes av de tillfrågade.
Föreställningarna var positivare än tidigare, och Aalto-universitetet nådde toppduon när det gällde nio imagefaktorer. Aalto var främst i fråga om sju undersökta faktorer, mot sex året innan: Aalto har högt anseende som studieplats, examen värderas på arbetsmarknaden, undervisningen är högklassig, universitetet är en föregångare och står sig utmärkt i jämförelse med andra högskolor, universitetets medieexponering är positiv och det är väl synligt i de sociala medierna. Aalto tog andra plats när det gällde två påståenden: utbildningsområdena är intressanta och de erbjuder flexibla möjligheter till nätstudier.
Nätet viktig källa till information
Undersökningen gav också kunskap om informationskällor som unga använder i anslutning till utbildningen. Oftast använder man läroinrättningens webbplats och gör sökningar om studieområdet och läroinrättningen. De två sistnämndas betydelse som informationskällor har ökat mest under senare år. Den information man söker mest gäller utbudet av utbildningar, inträdeskrav, utbildningsområden och anvisningar för ansökan.
- Publicerat:
- Uppdaterad: