Studiernas uppbyggnad
Lärandemål
Tekniska färdigheter
- kan självständigt verka som filmljudinspelare och -ljudplanerare i kortfilmsproduktioner
- behärskar det tekniska genomförandet som inspelning och ljudplanering för kortfilmer innebär
- känner till yrkespraxis och ansvar för filmljudinspelning och -ljudplanering
Samarbetsförmåga
- förstår den samarbetsbaserade naturen i skapandet av film, yrkesroller och arbetsskeden i den teknisk-konstnärliga processen
- kan kommunicera sina konstnärliga strävanden till filmens arbetsgrupp
- kan leda och ledas samt aktivt utveckla samarbete i olika grupparbetsstrukturer
Processkunnande
- besitter yrkesmässiga färdigheter att planera och leda ljudinspelningen och ljudplaneringen för en kortfilm
- kan tillämpa yrkesmässiga förmågor i ljudinspelningen och ljudplaneringen för en kortfilm.
Uttrycksmässiga förmågor
- kan göra en ljudinspelnings- och ljudplan för en kortfilm
- kan gestalta film som en audiovisuell uttrycksmässig helhet samt kortfilmens dramaturgiska helhet
- kan identifiera sina personliga konstnärliga intressen och styrkor som filmljudinspelare och -ljudplanerare samt utveckla sin tekniska kompetens och konstnärliga vision
Utbildningens innehåll i kandidatprogrammet
Undervisningen inom huvudämnet filmljudinspelning och -ljudplanering i studierna för konstkandidatexamen består av två delar: ljudinspelning och ljudplanering. Dessa tangerar, stödjer och delvis överlappar varandra under hela studietiden.
Undervisningen i ljudplanering innefattar ljudtänkande och förmåga att använda redskap både i uttrycksmässigt och i tekniskt avseende. Varje filmproduktion är för ljuddesignern en upptäcktsresa i projektets unika problematik under hela produktionsprocessens gång. I undervisningen betonas att en professionell ljuddesigner är en filmskapare som bidrar med sin egen konstnärliga insats till filmen och som har en djup insikt i filmens särdrag.
Teman
Grunderna i filmkonst (38 sp) är obligatoriska för alla som studerar ett huvudämne inom filmkonst. Kurserna ska genomföras under det första studieåret. Dessa grundstudier introducerar den studerande på ett mångsidigt sätt i filmens historia, filmanalys, filmuttryck samt filmproduktionens processer.
Under det andra studieåret betonas ämnesstudier inom filmljudsinspelning och -ljudplanering. Huvudämnesstudierna ska omfatta 73 studiepoäng. Exempelkurser ur det bredare kursutbudet:
- Ljudets berättarfunktioner i film 1 (3 sp)
- Bild och ljud 1 (3 sp)
- Workshop i filmmusik (3 sp)
Lärande
Den studerande fördjupar sig i ljudteknikerns och ljuddesignerns arbete genom studier i praktisk ljudplanering, småskaliga övningar och övningsfilmer. Utbildningen bygger i huvudsak på praktiskt lärande genom att göra själv, arbete i smågrupper, individuell handledning och dialogisk interaktion. Utbildningen omfattar gemensamma studier i filmkonst och scenografi samt studier tillsammans med andra konststuderande. I övningsproduktionerna får den studerande lära sig ljudplanering och ljudinspelning i praktiken samt utveckla sina färdigheter i grupparbete.
Utbildningens uppbyggnad
Studerande som antagits till ansökningsalternativet filmljudinspelning och -ljudplanering avlägger konstkandidatexamen inom kandidatprogrammet vid Högskolan för konst, design och arkitektur. Examens omfattning är 180 studiepoäng och de fördelas enligt följande:
- huvudämnesstudier 111 studiepoäng
- gemensamma studier 26 studiepoäng
- biämne minst 15 studiepoäng
- fritt valbara studier högst 28 studiepoäng.
Mer information om utbildningen hittar du i Studentguiden under fliken Undervisningsplan.
Utbildningens innehåll i magisterprogrammet
I magisterstudierna i huvudämnet filminspelning och ljudplanering betonas den studerandes självständiga bidrag till att forma sin studieväg. Tonvikten ligger på olika seminarier och workshops som diskuterar filmljudets särdrag. De studerande lär sig att behärska olika teorier om film och dess ljudplanering och deltar i forskningsseminarier som ofta bildar större kurshelheter i modulformat.
De studerande introduceras in i arbetet som ljudtekniker och ljudplanerare genom alltmer krävande övningar. Utbildningen bygger i huvudsak på praktiskt lärande genom att göra själv, arbete i smågrupper, ömsesidigt lärande och personlig handledning och diskuterande växelverkan. Undervisningen syftar till att stödja den studerandes möjlighet att utvecklas i enlighet med sina personliga styrkor och sin konstnärliga vision.
Utbildningen kan innehålla studier med studerande från andra konstområden. I studierna ingår övningsproduktioner, där de studerande får lära sig ljudplanering och ljudinspelning i praktiken samt utveckla sina färdigheter i grupparbete och ledarskap.
Magisterstudierna inkluderar gemensamma obligatoriska kurser vid institutionen (30 studiepoäng). Dessa kurser behandlar entreprenörskap och arbetslivsfärdigheter samt analytiska färdigheter och ger de studerande forskningsrelaterade färdigheter.
Mer information om utbildningen hittar du i Studentguiden under fliken Undervisningsplan.