Studiernas uppbyggnad
Programmet Computer, Communication and Information Sciences (CCIS) med huvudämnet Game Design and Development omfattar totalt 120 studiepoäng. Det tvååriga programmet består av:
- Huvudämne (40–60 studiepoäng)
- Eventuellt biämne (20–25 studiepoäng)
- Fritt valbara studier (25–30 studiepoäng)
- Diplomarbete (30 studiepoäng).
Programmet är uppbyggt på så sätt att du som studerande har friheten att i hög grad skräddarsy en studieplan utifrån dina intresseområden. De obligatoriska kurserna ger dig en bred förståelse för speldesign och lägger grunden för ditt unika uttryck. Genom de frivilliga kurserna kan du komplettera dina kärnkunskaper med ämnesområden som 3D-animering, interaktivt berättande, interaktionsdesign samt maskininlärning och AI-verktyg för konst och design.
Därtill är det möjligt att välja kurser vid de övriga högskolorna vid Aalto-universitetet i enlighet med din individuella studieplan. Vi uppmuntrar dig som studerande att röra dig utanför din bekvämlighetszon, eftersom de bästa idéerna ofta uppstår i mötet mellan olika discipliner.
Kurserna inom huvudämnet Game design and Development ger dig en inblick i en rad olika ämnesområden såsom nivådesign, spelbalansering, forskning om spelare, branschtrender och psykologi inom speldesign. Programmets omfattande undervisningsplan innehåller kurser som:
- Games Now!
- Game Design
- Fördjupade studier inom Game Design
- Game Analysis (The Science of Game Design)
- Game Project I & II
Mer information om studierna och undervisningsplanen finns i Studentguiden.
Inlärningsmetoder
Inom programmet läggs fokus på aktivt lärande och en dynamisk kombination av teori och praktik. Genom olika grupprojekt får du som studerande utveckla din kommunikations- och förhandlingsförmåga och dina färdigheter i projekthantering. I kurserna Game Project I & II kommer du tillsammans med andra att introducera idéer, designa, utveckla och publicera spel.
Undervisningen bygger på avancerad forskning och vetenskap om både speldesign och framväxande teknik, exemplifierat av alumnledda startup-företag såsom Valo Motion. Programmets lärare består av både yrkesverksamma inom spelbranschen och akademiker. Programmet välkomnar också internationellt erkända experter och gästföreläsare.
I studierna ingår också regelbundna besök på spelföretag, möjlighet att få respons från både experter och studiekamrater samt tillgång till yrkesverksamma experter som handledare för lärdomsprov. Det ordnas också flera besök till internationella evenemang inom spelindustrin i Finland och utomlands under studiernas gång.