Terhi Seppälä
The master’s programme in Geoengineering has been much like the groundwork itself – it has given me a strong basis upon which I can build my expertise during my career.
Aalto-universitetets Master's Programme in Geoengineering erbjuder utbildning i världsklass i geoteknik, vägbyggnad och bergteknik. Vårt program ligger i toppen inom dett område och utören klar rutt till arbetslivet, där en diplomingenjör som är specialiserad på geobyggande kan bidra till att lösa urbaniseringens och den cirkulära ekonomins utmaningar.
I stora byggprojekt och i gruvdrift behövs sakkunniga inom geobyggande för att bland annat planera grundkonstruktioner, schakt och tunnlar. I magisterporgrammet i Geoengineering får de studerande kunskaper inom området och många nyttiga färdigheter. Diplomingenjörer som har utbildats i programmet har en verktygslåda i vilken ingår åtminstone följande:
En diplomingenjör som utexaminerats från magisterprogrammet i Geoengineering känner till geotekniska konstruktioners livscykel, från de första fältundersökningarna till planering, byggande, underhåll och slutligen återvinning.
Magisterprogrammets undervisningsspråk engelska. Mer information om riktlinjerna för examens- och undervisningsspråken vid Aalto-universitetet på universitetets webbsidor.
Läsårsavgiften för detta program är 17 000 euro per läsår. Läsårsavgift uppbärs inte av medborgare i ett medlemsland i Europeiska unionen (EU), Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz. Medborgare i andra länder ska betala läsårsavgift.
Aalto-universitetet erbjuder en liten mängd stipendier som befriar studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift från läsårsavgiften. Stipendierna kan beviljas de sökande som klarat sig bäst i ansökningsalternativets bedömning. De sökande rangordnas utgående från bedömningsgrunderna på ansökningsalternativets sidor.
Se Läsårsavgifter och stipendier för mer information om läsårsavgifter och stipendier vid Aalto-universitetet.
Magisterprogrammet i Geoengineering omfattar 120 studiepoäng och anordnas av Högskolan för ingenjörsvetenskaper. Det tvååriga programmet omfattar tre delar:
Huvudämnesstudierna omfattar studier som är gemensamma för alla under första året (30 sp) och av valfria fördjupade studier (30 sp). De studerande kan flexibelt inrikta sig på teori, på praktik och tillämpad teknik eller på en blandning av dessa.
Individuell studieplan
Varje studerande gör i början av studierna upp en individuell studieplan, ISP, tillsammans med sin akademiska handledare. Avsikten med studieplanen är säkerställa att studierna motsvarar studerandens intresse och utförs i logisk ordning. Studieplanen är ett praktiskt verktyg med vilket den studerande kartlägger sin egen studiestig inom ramen för magisterprogrammets krav. Studieplanen är också nyttig för att följa hur studierna framskrider: den kan beskriva nuläget i studierna och ange konkreta delmål för fortsättningen.
Diplomarbetet (30 sp) är ett stycke tillämpad forskning som utförs självständigt av studenten. Dess centrala mål är att lösa ett problem som är relevant för ämnesområdet, baserat på befintlig vetenskaplig kunskap och i enlighet med principerna för god vetenskaplig praxis. Diplomarbetet skrivs om ämnen som den studerande och den ansvariga professorn kommer överens om med de fördjupade studierna inom programmet. Ett diplomarbete kan till exempel vara ett forsknings- och utvecklingsprojekt som utförs för en industriell partner utanför universitetet, eller så kan det vara kopplat till ett pågående forskningsprojekt vid institutionen. Att slutföra ett diplomarbete tar vanligtvis sex månaders heltidsarbete.
De flesta av diplomarbetsämnena förvärvas från bygg-och konsultföretag och myndigheter inom olika områden av geobyggande, vilket också ger värdefulla kontakter för alla studenter som planerar en karriär inom branschen. För studerande med akademiska karriärmöjligheter är det också ett möjligt alternativ att slutföra diplomarbetet inom en forskningsgrupp vid Aalto-universitetet eller i en annan forskningsorganisation. Inom Geoengineering-programmet sponsras den stora majoriteten av diplomarbetsämnena av industrin, statliga organisationer eller forskningsprojekt med belöning för studenten som genomför arbetet.
Mer information om utbildningens innehåll och undervisningsplan hittar du i Studentguiden.
Lärarna inom magisterprogrammet i Geoengineering hör till de främsta inom området i Finland och internationellt och är kända för både deras vetenskapliga samt tillämpade kunskaper. Många av dem har deltagit i krävande planeringsarbeten och -projekt. De täta kontakterna till industrin säkerställer att kurserna i geobyggande ger de studerande sådana färdigheter som svarar mot branschföretagens aktuella behov. Professorerna inom magisterprogrammet är aktiva forskare, vilket medför att också de nyaste forskningsrönen inkluderas i studierna. Nya undervisningsmetoder används djärvt. Studierna kan därför innefatta exempelvis omvänt klassrum, försök i högklassiga laboratorier, fältförsök (vanligen med professionella redskap, ibland även med sprängämnen), praktiska projektarbeten från företag, besök på byggplatser och kanske till och med i tunnlarna under Otnäs campus eller övningar som sker i virtuell verklighet.
Specialiseringen i magisterprogrammet fördelas på tre teman: grundläggning och markbyggnad kräver geotekniskt kunnande om olika markförhållanden, gruvor och tunnlar kräver kunnande i bergteknik och byggande av trafikleder kräver kunnande i vägteknik.
Geoteknik
Geoteknisk kunskap är grunden för allt byggande. Inom geotekniken studeras jordmånens mekaniska och hydrauliska egenskaper samt dess värmeegenskaper och hur dessa påverkar planeringen. De studerande lär sig att välja olika grundläggningssätt, planera grunder, grundförstärkningar och andra geotekniska konstruktioner, att beakta samspelet mellan jordmånen och konstruktionerna samt att besluta om hur anläggningsarbetet ska ske. Mineralbaserade material, återvinningen av dem och deras miljöpåverkan är också en väsentlig del av de geotekniska studierna. En ingenjör som har specialiserat sig på geoteknik har en grundlig kännedom om aktuella planeringsmetoder och om jordmekanik.
Vägteknik
Flygfält, landsvägar, gator, vägar, järnvägar, metrospår och andra livligt trafikerade områden och leder är livsviktiga för samhällets funktion. I studierna i vägteknik får de studerande sätta sig in i konstruktionsplanering av vägar och de bituminösa materialens materialteknik och därmed lära sig att välja och planera lämpliga material och konstruktioner för enskilda objekt. I studierna behandlas också metoder för underhåll och reparation av olika konstruktioner för att förlänga deras livslängd.
Bergteknik
Med hjälp av bergteknik kan urberget användas för underjordiska utrymmen och som källa till mineraler och energi. Till bergteknikens kärnområden hör bergmekanik, grävteknik, byggande och geovetenskaper. Bergteknisk kunskap hjälper konstruktörer och bergbyggare att skapa konstruktioner som är ekonomiska och trygga för människan och miljön. I tunnelprojekt ansvarar experterna på bergteknik först för planeringen av tunneln och dess stödkonstruktioner, och i byggnadsskedet hjälper de till med att genomföra planerna för bergbrytningen.
Studiernas innehåll bestäms i stor utsträckning av det specialiseringsområde du väljer. Nedan ges några exempel på vårt kursutbud för att visa bredden på studierna:
Mer information om kurser hittar du i Studentguiden.
Vi uppmuntrar de studerande att åka utomlands på utbyte under en termin till något av Aalto-universitetets många partneruniversitet. Magisterprogrammet samarbetar också med många multinationella företag.
Aalto-universitetet är internationellt till sin natur och välkomnar årligen tusentals examens- och utbytesstuderande från utlandet. Studerande med olika bakgrunder möts vid sidan av studierna också via mångahanda fritidsaktiviteter, evenemang och festiviteter på campus. Ledarna för utbildningsprogrammen, tutorerna och studerandeservicen hjälper internationella studerande att känna sig välkomna i Finland.
Magisterprogrammet i Geoengineering ger goda förutsättningar för att fortsätta med doktorandstudier.
Magisterprogrammet har utmärkta kontakter till industrin, vilket medför att de studerande redan vid utexaminering har erfarenhet av arbete med företag och experter inom branschen. Vi håller tröskeln låg mellan studierna och industrin för att de studerande ska få en så högklassig utbildning som möjligt och goda förutsättningar för sina karriärer. Exempelvis läsåret 2017 gjordes ca 90 % av diplomarbetena med stöd från industrin och nästan varje utexaminerad hittade en arbetsplats som motsvarade hens kompetensnivå. Antalet ingenjörer som specialiserar sig på geobyggande är rätt litet och det har redan en längre tid rått brist på kompetent arbetskraft. Därför letar företagen hela tiden efter nya förmågor på området. Arbetsplatsen kan ligga i Finland, i Europa eller längre bort.
Geobyggarna arbetar i viktiga roller inom byggnadsteknik, planering, konsultation samt undervisning och forskning. Arbetsbeskrivningarna är skiftande:
Aalto-universitetets karriärtjänster stöder anställningsmöjligheterna i Finland och utomlands. Studerande från Aalto-universitetet har i allmänhet lätt att hitta bra jobb efter examen. Den mycket aktiva företagargemenskapen vid universitetet fungerar också som språngbräda för att grunda företag. För den som är intresserad av en akademisk bana ger magisterprogrammet en god grund för forskarstudier.
Studerandena kan välja sina valfria studier fritt i vilken som helst av Aalto-universitetets högskolor. Populära val för geobyggnadsstuderande har varit t.ex. byggnadsteknik och trafikplanering. Magisterprogrammet har också samarbete med andra universitet inom temana cirkulärekonomi och hållbarhet.
Aalto-universitetet är känt för att överbrygga disciplinerna ekonomi, konst, teknik och vetenskap. Det livliga campuset och friheten att välja valbara kurser över hela universitetet samlar studenter från olika områden under ett och samma tak. Denna spontana tvärvetenskapliga miljö väcker nya idéer, samlar entusiaster kring sig och ger upphov till vänskap, nätverk och då och då startups.
The master’s programme in Geoengineering has been much like the groundwork itself – it has given me a strong basis upon which I can build my expertise during my career.
What better way is there to learn something than to have an actual person who works on the same kinds of problems every day giving you advice and comments on your work?
Now Francisco Oliviera is graduating from the Geoengineering Master’s programme and works as a Geotechnical Designer.
Sökande som uppfyller Aaltos allmänna behörighetskrav för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som bestäms på förhand för varje ansökningsalternativ. Ansökningarna till Master’s Programme in Geoengineering (GEO) bedöms enligt följande kriterier:
Vad bedöms? | Vitsord från tidigare examen/examina (CGPA). |
Vad förutsätter vi av den sökande? | Vitsorden ska vara mycket bra eller utmärkta |
Hur påvisas kompetenserna? |
Studieprestationsutdrag, examensbetyg |
Vad bedöms? | Rykte och kvalitet hos den sökandes tidigare lärosäte |
Vad förutsätter vi av den sökande? | Tidigare examen från en ansedd instans |
Hur påvisas kompetenserna? | Kvaliteten på universitetet kontrolleras baserat på nationella och internationella rangordningar. |
Vad bedöms? | De tidigare studiernas innehåll och omfattning i jämförelse med ansökningsalternativets krav/innehåll |
Vad förutsätter vi av den sökande? | Vi kollar om den sökande har läst de kurser som gör det möjligt för hen att studera Geoteknik vid Aalto. Vi granskar i synnerhet om det finns tillräcklig med kurser i matematik och beräkningslära såväl som grunder i mekanik, materialhållbarhet och liknande. Vi letar också efter grundläggande kunskaper inom geologi, geoteknik/jordmekanik och några kurser inom byggnadsteknik. |
Hur påvisas kompetenserna? | Studieprestationsutdrag, examensbetyg |
Vad bedöms? | Programmets lämplighet för den sökande + kommunikationsfärdigheter + andra delområden som bestäms av programmet |
Vad förutsätter vi av den sökande? | Baserat på motivationsbrevet och andra tillhandahållna dokument utvärderar vi kandidatens inställning till studierna och området samt kontrollerar om kandidatens förväntningar är realistiska. |
Hur påvisas kompetenserna? | Motivationsbrev |
Vad bedöms? | Arbetserfarenhet + kunskaper som förvärvats på annat sätt eller prov på kunskaper, såsom publikationer, tävlingar, icke-formellt lärande, övriga examina o.s.v. |
Vad förutsätter vi av den sökande? | Vi söker efter utmärkande egenskaper hos den sökande. Det här är mindre viktigt än de andra utvärderingsområdena. |
Hur påvisas kompetenserna? |
Övriga bilagor: CV, rekommendationsbrev, arbetsintyg, publikationer |
Alla sökande ska lämna in ansökningsdokumenten som listas här Ansökan till magisterutbildning. Dessutom ska sökande till detta programmet lämna in följande dokument:
Övriga bilagor som påvisar dina särskilda prestationer som kan vara relevanta för ansökningsprocessen. Dessa kan dokumentera din arbetserfarenhet, priser, informell utbildning, publikationer och liknande. Att lämna in dessa dokument kan resultera i att du får extra poäng i ansökningsprocessen vilket ökar dina chanser att bli antagen.
Ansökningsalternativet ska tillhandahålla genuint ny kunskap och förbättra karriärutsikterna för den sökande. Således antas sökande med magisterexamen i närliggande områden endast med välgrundade anledningar som ska förklaras i motivationsbrevet.
Motivationsbrevet är en viktig del av din ansökan. Det ger dig en möjlighet att presentera relevant information som inte kan lämnas någon annanstans i ansökan.
Exempel på frågor att tänka på när du skriver motivationsbrevet:
Wojciech Solowski
Professor, programmets direktör
wojciech.solowski (at) aalto.fi
Minna Marin
Planerare (programmets innehåll och studier)
minna.marin (at) aalto.fi
Aalto-universitet, Ansökningsservice
Ifall du har frågor angående ansökningsprocessen, ansökningsdokument eller språktest, vänligen kontakta Aalto-universitetets ansökningsservice
ansokningsservice (at) aalto.fi