Landscape architect Jussi Virta gets the Lappset Prize
In his master's thesis, Virta explores how children's development can be better supported by renewing playgrounds.
Målet med undervisningen inom landskapsarkitektur är ge den studerande kompetens och färdigheter att utöva yrket på ett ansvarsfullt sätt. Landskapsarkitektens arbete kräver kännedom om ekologiska, kulturella, ekonomiska och markanvändningsrelaterade faktorer som inverkar på planeringsarbetet. Därför är det viktigt att den studerande redan i kandidatskedet bildar sig en helhetsuppfattning om arbetsfältet för planering, byggande och vård av landskap samt vad som kännetecknar en människonära verksamhetsmiljö. Kandidatexamen ger den studerande goda förutsättningar för assisterande arbetsuppgifter.
Utöver de gemensamma målen för kandidatprogrammet i arkitektur, landskapsarkitektur och inredningsarkitektur är målet att studerande som har avlagt kandidatexamen med landskapsarkitektur som huvudämne har
Den studerande kan kombinera konstnärligt och forskningsinriktat tänkande samt utnyttja dessa i sin verksamhet. Hen kan ta emot respons på ett konstruktivt sätt och reflektera över sitt eget lärande.
Undervisningsspråket är finska. Den studerande kan göra kursuppgifter och lärdomsprovet också på svenska. I magisterexamen genomförs en del av studierna på engelska.
Kandidatstudierna i landskapsarkitektur består av gemensamma studier (23 sp), huvudämnet (126 sp), ett biämne (18–31 sp) och fritt valbara studier (högst 13 sp).
De gemensamma studierna vid Högskolan för konst, design och arkitektur omfattar studier i konst samt språk och kommunikation. I huvudämnet får de studerande fördjupa sig i grunderna i landskapsarkitektur och planering, landskapsgestaltning och markanvändning. Därtill får de studerande insikter i arkitekturens historia, visuell kommunikation och digitala verktyg.
Efter utexaminering har den studerande en förståelse för den mångvetenskapliga helhet som landskapsarkitekturen utgör, och hen förstår betydelsen av hållbar markanvändning. Hen kan utföra sitt planeringsarbete med hänsyn till människors verksamhet och utmaningar i den föränderliga miljön. Därtill kan hen bedöma effekten av olika planeringslösningar, söka fram och kritiskt tillämpa planeringsinformation samt utforma färdiga planeringskoncept utgående från olika lösningsmodeller och möjligheter.
Undervisningen präglas av ett lösningsorienterat angreppssätt, gemenskap, intensitet och en praktisk inriktning, vilket ger goda färdigheter för arbetslivet. Undervisningsmetoderna innefattar övningsarbeten som görs självständigt och i grupp, responstillfällen och terrängföreläsningar. Övningsarbeten med fokus på verkliga objekt stärker de studerandes kreativa problemlösningsförmåga.
De studerande har tillgång till gemensamma ritsalar. Genom interaktivt lärande utvecklar de studerande sin samarbetsförmåga, som är en viktig färdighet hos en landskapsarkitekt som arbetar i ett mångvetenskapligt team.
Mer information om innehållet i utbildningen hittar du i studieguiden från Undervisningplan.
Den studerande kan specialisera och stärka sitt mångvetenskapliga kunnande med hjälp av biämnen och fritt valbara studier, som kan väljas vid en annan högskola vid Aalto eller ett annat finländskt universitet.
Inom huvudämnet är det vanligt att de fritt valbara studierna innefattar naturvetenskap, samhällsvetenskap och konst. Tidigare studier kan räknas till godo som ett biämne.
Utbildningen är ackrediterad av den internationella federationen för landskapsarkitekter IFLA. Kandidatexamen i landskapsarkitektur ger färdigheter att söka till ackrediterade magisterprogram utomlands.
Studentföreningen för landskapsarkitekter Vista ry samarbetar aktivt med andra studentorganisationer i Norden och Estland. Vid det internationella Aalto-universitetet inkluderas de studerande i den mångfaldiga gemenskapen såväl via studierna som via fritidsevenemang och aktiviteter på campus.
Efter att ha avlagt kandidatexamen kan den studerande fortsätta studera landskapsarkitektur på magisternivå (120 sp, 2 år) och på så sätt få yrkeskvalifikation som landskapsarkitekt. Magisterexamen ger färdigheter för fortsatta studier i ett doktorandprogram.
En studerande på kandidatnivå kan samla erfarenhet genom assisterande arbetsuppgifter som till exempel planeringsassistent eller praktikant. Genom att avlägga magisterexamen får den studerande yrkeskvalifikation som landskapsarkitekt.
Sysselsättningsläget inom den växande branschen är mycket gott. Landskapsarkitekter kan avancera till viktiga beslutsfattarpositioner inom till exempel planläggning, landskapsplanering och stadsbyggande.
Vanliga arbetsplatser för landskapsarkitekter:
Aalto-universitetet erbjuder utmärkta karriärtjänster som stöder sysselsättning både i Finland och utomlands. Därtill kan den aktiva företagargemenskapen vid Aalto hjälpa studerande att grunda företag.
Forskningen inom landskapsarkitekturen är tillämpad och tvärvetenskaplig och syftar till att skapa en ekologiskt, socialt och kulturellt mer hållbar framtid.
Läs mer om forskningen inom landskapsarkitektur här (på finska).
Inom undervisningen och forskningen i landskapsarkitektur bedrivs nära samarbete med olika aktörer i samhället, såsom ministerier, kommuner, företag, organisationer och andra läroanstalter.
Utbildningen har nära kontakter till arbetslivet. Yrkesverksamma experter arbetar som timlärare och handleder de studerandes övningsarbeten och lärdomsprov. Därtill gästas föreläsningarna av experter från olika områden. Undervisnings- och forskningspersonalen har internationella nätverk och utbildningen är erkänd av europeiska federationen för landskapsarkitektur.
In his master's thesis, Virta explores how children's development can be better supported by renewing playgrounds.
For 30 years already, it has been possible to study in Finland to become a landscape architect. The Degree Programme in Landscape Architecture at Aalto University will be celebrating its thirtieth anniversary from 7 to 11 October 2019.
Aalto-universitetets ansökningsservice
I frågor om ansökning kan du ta kontakt med Aalto-universitetets ansökningsservice.
Lärandetjänster vid Högskolan för konst, design och arkitektur
https://dia.fi/sv/jag-vill-bli-arkitekt/