Studerande vid Handelshögskolan åker i stora skaror på utbyte utomlands

Studerande inom ekonomi hör till de som ivrigast åker på utbyte i hela Aalto-universitetet.
Aalto Squad opiskelijoita ulkona
Bild: Aalto-universitetet / Aleksi Poutanen

Handelshögskolan har en betydande roll i Aalto-universitetets internationella studentmobilitet. Enligt statistik från år 2023 är 42 % av de studerande som åker på utbyte från Aalto från Handelshögskolan. Läsåret 2024–2025 är 419 studerande från Handelshögskolan på väg på utbyte till 40 olika länder, vilket motsvarar mängden från innan pandemin. Antalet utländska studerande från utlandet som kommer till Handelshögskolan på utbyte har ökat sedan pandemin.

Trots att studentmobiliteten sjunkit nationellt har riktningen varit den motsatta vid Handelshögskolan. ”Det är enkelt att till fullo tillgodoräkna utbytesstudierna som ett internationellt biämne vilket betyder att studietiden inte förlängs på grund av utbytet”, säger Sanna Krigsholm, ledare för mobilitetsteamet.

De studerande vid Handelshögskolan är synnerligen motiverade att avlägga en del av sin examen som utbyte och konkurrensen om de populäraste utbytesmålen är stor. Internationell erfarenhet anses bland de studerande vara en viktig del av examen och många beslutar sig redan i början av studierna för att åka på utbyte. Ett internationellt biämne kan inkluderas i både kandidat- och magisterexamen. Därför väljer många studerande som varit på språkutbyte att söka till utbyte på nytt under magisterskedet.

Heltäckande nätverk av partneruniversitet

Handelshögskolan har bedrivit ett långsiktigt kvalitetsarbete för att bygga upp ett nätverk av partneruniversitet. Nätverket består av 156 utmärkta handelshögskolor runtom i världen och 96 % av dem har en internationell kvalitetsstämpel (AACSB, EQUIS eller AMBA). Partneruniversiteten utvärderas årligen baserat på respons från de studerande, akademiska resultat, efterfrågan på utbytesmålet samt ackreditering.

Efter coronapandemin har nätverket vuxit med fem universitet. Columbia University, Indiana University, Politecnico di Milano, Universidad de Lisboa och Waseda universitet. Förhandlingarna med många andra högklassiga universitet fortsätter. Universitet av hög kvalitet på intressanta platser lockar studerande att söka till utbyte.

Ella Killinen är som bäst på utbyte vid Politecnico di Milano. ”Det var min dröm att åka på utbyte ända från början av studierna men på grund av coronaåren kunde jag inte åka förrän det sista studieåret – det här innebar ett kort avbrott också från arbetslivet när jag blev studieledig. Det har gått förvånansvärt smidigt att anpassa sig till Milan och jag har lärt mig mycket om mig själv genom den nya vardagen och de nya rutinerna. Det känns som tiden bara flyger förbi. Den mest betydande rikedomen från den här erfarenheten är ändå de nya människorna från olika länder och bakgrunder. Det kommer att bli kul!”

Hitotsubashin kampusta
Hitotsubashi campus

Perttu Honkanen å sin sida är denna vår på utbyte vid Hitotsubashi University i Japan. ”Jag ansökte om utbyte för att få nya upplevelser, lära mig språk och bredda mina möjligheter för arbetslivet. När man vistas i en ny kultur är man hela tiden utanför sin bekvämlighetszon vilket gör en mer stresstålig och breddar ens tankevärld. Jag valde Japan på grund av den stora kulturskillnaden, det intressanta språket och den hänförande naturen. Många japaner vill väldigt gärna lära sig engelska och under luncherna blir det ofta att börja på engelska och avsluta på japanska.”

Sanna Huovinen-Kiuru, planerare med ansvar för antagningen till utbyte, betonar att även om man inte blir antagen till sin första preferens är utbytet oftast en fin och värdefull upplevelse även på annat håll. ”Den bästa responsen är när en studerande som inte kom till sin första preferens men ändå tagit tillfället i akt och åkt på utbyte någon annanstans berättar hur fin upplevelse utbytet var.”

Läs mer på finska eller på engelska.

Mer information:

Saila Kurtbay

Head, International Affairs, School of Business
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Piano Top Loungessa
Campus, Samarbete, Studier, Universitetet Publicerat:

Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Vinnaren av Aalto-universitetets studenternas inkluderande budget är gemensam piano.
Aalto-wide sustainability minor logo
Studier Publicerat:

Nytt mångvetenskapligt biämne i hållbar utveckling startar vid Aalto i höst

Aalto erbjuder ett nytt biämne, Luonnonvarojen kestävä käyttö (Hållbar användning av naturresurser), som nu är redo att tilläggas i din studieplan!
Two students watching measurements from a computer
Studier Publicerat:

Programmet Health Technology Engineering ger färdigheter att utveckla innovativa tekniska lösningar på hälsorelaterade problem

Det nya magisterprogrammet kombinerar tekniskt kunnande och praktisk förståelse för hälsofrågor.
Course work for Smart Wearables
Studier Publicerat:

Smart Wearables-kurserna lär studerande ingenjörs- och designfärdigheter

I Smart Wearables-kursernas tvärvetenskapliga team skapas otroligt kreativa projekt där studerande inom olika discipliner får lära sig av varandra.