Evenemang

Disputation inom datateknik, DI Sara Heydari

Digitala spår hjälper oss att avslöja dynamiken i mänskornas beteende.

Disputation från Aalto-universitetets högskola för teknikvetenskaper, institutionen för datateknik.
Digitala spår hjälper oss att avslöja dynamiken i mänskornas beteende
The image was generated using DALL-E, and AI image creation tool developed by OpenAI. The image is not copyrighted.

Avhandlingens titel: Dynamic yet persistent: investigating digital traces of human behaviour

Doktorand: Sara Heydari
Opponent: Prof. Jukka-Pekka Onnela, Harvard T.H. Chan School of Public Health, USA
Kustos: Prof. Jari Saramäki, Aalto-universitetets högskola för teknikvetenskaper, institutionen för datateknik.

I dagens värld lämnar varje liten åtgärd vi vidtar - som att ringa ett samtal, surfa på nätet eller köra på en motorväg - ett digitalt spår efter sig. Dessa spår, när de samlas in och analyseras, ger möjlighet att förstå mänskligt beteende på både personlig och samhällelig nivå i en skala som tidigare varit omöjligt. Den här avhandlingen använder en mängd olika digitala spår för att analysera våra personliga sociala nätverk, såväl som resemönster på befolkningsnivå.

Som en del av forskningen drog vi slutsatser om miljontals människors personliga sociala nätverk baserat på kommunikationsspår i olika medier (inklusive mobiltelefonsamtal, sms, e-post och internetforum). Resultaten visar att även om vi mänskor tenderar att ha individuella preferenser i hur vi formar våra personliga sociala nätverk, brukar de vara rätt stabila, fast människorna vi är i kontakt med kan förändras enormt över tiderna.

För att forska dessa distinkta sociala nätverk djupare, byggde vi en modell som kopplar samman strukturen av personliga sociala nätverk med människors kommunikationsstrategier. Genom att anpassa vår modell till kommunikationsdata kvantifierade vi hur människor balanserar sina tendenser att fördjupa sina existerande relationer med deras lust att bilda nya förbindelser.

Dessutom använde vi högupplösta digitala kommunikationsloggar och beräkningsmetoder för att validera sociologiska teorier som föregår den digitala tidsåldern. Till exempel, på 80-talet ansåg Feld att multiplexa och monoplexa förbindelser (sociala relationer som spänner över flera eller enstaka sociala sammanhang) har olika roller när det gäller att koppla ihop oss som ett samhälle. Forskningsresultaten föreslår att det är möjligt att identifiera multiplexa förbindelser baserat på när kommunikationerna tar plats, även utan någon information om sammanhanget för interaktionerna. Vidare bekräftade vi att multiplexa och monoplexa förbindelser identifierade med denna metod bidrar till våra nätverk på olika sätt, precis som Feld antog.

Övrigt visar vi också potentialen att använda digitala spår för realtidsuppskattning av landstäckande mobilitetsflöden, även mitt i stora fluktuationer i mobilitetsmönster, som de vi upplevde under covid-19-pandemin.

Sammanfattningsvis använder denna avhandling digitala spår och olika beräkningsmetoder för att främja vår förståelse av mänskligt beteende och forska det nya området beräkningssamhällsvetenskap med den rika traditionen av klassisk samhällsvetenskap.

Avhandlingen är offentligt tillgänglig i elektronisk form 10 dagar före disputationen: https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Kontakt information:

Doktorsavhandlingar vid Aalto-universitetets högskola för elektroteknik: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52

Zoom snabbguide: https://www.aalto.fi/sv/tjanster/zoom-snabbguide

• Publicerat: