Väitös tietotekniikan alalta, DI Sara Heydari

Digitaaliset jäljet auttavat paljastamaan ihmisten käyttäytymisen dynamiikan.

Väitös Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulusta, tietotekniikan laitokselta.
 Digitaaliset jäljet auttavat paljastamaan ihmisten käyttäytymisen dynamiikan
Kuva on luotu käyttäen DALL-E-työkalua, joka on OpenAI:n kehittämän. Kuva ei ole tekijänoikeuden alainen.

Väitöskirjan nimi: Dynamic yet persistent: investigating digital traces of human behaviour

Tohtoriopiskelija: Sara Heydari
Vastaväittäjä: professori Jukka-Pekka Onnela, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Yhdysvallat
Kustos: professori Jari Saramäki, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos

Nykymaailmassa jokainen pienikin tekomme – oli kyseessä sitten puhelu, netin selaaminen tai moottoritiellä ajaminen – jättää jälkeensä digitaalisen jäljen. Näiden jälkien analysointi tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää ihmisen käyttäytymistä sekä henkilökohtaisella että yhteiskunnallisella tasolla ennennäkemättömässä mittakaavassa. Tämä tutkimus hyödyntää erilaisia digitaalisia jälkiä sosiaalisten verkostojemme ominaisuuksien sekä väestötason työmatka- ja matkustamistottumusten analysointiin.

Tässä tutkimuksessa tarkastelemme ihmisten henkilökohtaisten sosiaalisten verkostojen piirteitä. Verkostot on rakennettu käyttäen miljoonien ihmisten eri kommunikaatiokanaviin jättämiä digitaalisia jälkiä (kuten puhelut, tekstiviestit, sähköpostit ja internet-foorumit). Tulokset osoittavat, että meillä on yksilöllisiä mieltymyksiä sosiaalisten verkostojemme rakenteen suhteen ja että näiden verkostojen muoto pysyy vakaana, vaikka ihmiset, joihin olemme yhteydessä, voivat vaihtua ajan myötä.

Tutkiaksemme pysyvien verkostojen piirteitä tarkemmin rakensimme mallin, joka yhdistää henkilökohtaisten sosiaalisten verkostojen rakenteen ihmisten viestintästrategioihin. Sovittamalla mallin ihmisten kommunikaatiodataan voimme kvantifioida, kuinka ihmiset tasapainottavat taipumuksensa syventää olemassa olevia suhteitaan sekä halunsa luoda uusia suhteita.

Käytämme myös korkearesoluutioisia digitaalisia viestintälokeja ja laskentamenetelmiä todentaaksemme digitaaliaikaa edeltäneiden sosiologisten teorioiden ennusteita. Scott Feld oletti 80-luvulla, että multiplex- ja monoplex-siteet (sosiaaliset suhteet, jotka kattavat useita tai yksittäisiä sosiaalisia konteksteja) yhdistävät yhteiskuntaa eri tavoin. Tämä tutkimus osoittaa, että multiplex-siteitä on mahdollista tunnistaa viestinnän ajoituksen perusteella ilman tietoa sosiaalisesta kontekstista. Osoitimme myös, että näin tunnistamillamme monoplex- ja multiplex-siteillä on erilainen merkitys verkoston rakenteen kannalta, aivan kuten Feld oletti.

Lisäksi tutkimus osoittaa digitaalisten jälkien hyödyllisyyden reaaliaikaisten liikkuvuusvirtojen maanlaajuisessa arvioinnissa jopa silloin, kun matkustustottumukset muuttuvat merkittävästi, kuten tapahtui koronapandemian aikaan.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkimus hyödyntää digitaalisia jälkiä ja laskennallisia menetelmiä edistämään ymmärrystämme ihmisten käyttäytymisestä ja näin yhdistää uuden laskennallisen yhteiskuntatieteen alan klassisen yhteiskuntatieteen rikkaan perinteen kanssa.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]

Perustieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52

Zoom pikaopas: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/zoom-pikaopas