Evenemang

Skulle du vilja studera på en tågresa i Europa? Hjälp oss utforma U!Train-kursen

U!Train är en spännande kurs som anordnas av Unite!-universitetsalliansen och är planerad att starta i september 2024 från Barcelona till Grenoble. Kom med och brainstorma den icke-akademiska delen av kursen - och ansök till tågkursen senare!
Have you heard of the U!Train? This ambitious project will take the form of a short mobility course, during which students will work together on a train. Yes, a train!

30 studenter kommer att delta i en unik tågresa från ett av Unite!-samarbetsuniversiteten (UPC Barcelona) till ett annat (Grenoble INP-UGA). Under tågresan kommer studenterna att delta i olika icke-akademiska aktiviteter. När de når sin destination kommer de att fortsätta med teambuilding-övningar och, naturligtvis, akademiskt arbete. Kursen, inklusive virtuella studier före eller efter september U!Train, kommer att ge 3 högskolepoäng (ECTS).

Vi har redan genomfört en enkät för att mäta studenternas intresse för potentiella kursteman och fått svar från 120 studenter. De mest populära temana var "grön resa" och "mångfald".

Men detta är bara början på studenternas engagemang i kursen. Unite!s uppdrag är att underlätta studentdriven planering och erbjuda dig möjligheten att forma framtidens universitet. Detta är din chans!

Vi inbjuder er att gå samman och hjälpa oss utforma skräddarsydda icke-akademiska aktiviteter genom att delta i U!Train Ideathon.

Vad är en Ideathon?

En Ideathon är en händelse där deltagarna samlas för att brainstorma, utveckla och presentera innovativa idéer eller lösningar på specifika utmaningar eller problem. Ofta avslutas evenemanget med en pitch för att utvärdera arbetet.

Så vad händer egentligen på U!Train Ideathon?

Under fem på varandra följande kvällar kommer ni och en grupp medstudenter från Unite! att generera innovativa och kreativa idéer för den icke-akademiska delen av U!Train-kursen. Det kan inkludera allt från teambuilding-aktiviteter till kreativ problemlösning. Vi har organiserat en engagerande vecka med aktiviteter, alla guidade av metoden "kreativ problemlösning" för att strukturera era idéer och bygga lösningar.

Varför ska jag delta?

Det är en fantastisk möjlighet att online ansluta med medstudenter från hela Europa. Tillsammans kommer ni att spela en avgörande roll i att forma kursen, med fokus på de icke-akademiska, teambyggande aspekterna.

Finns det något pris?

Det vinnande teamets idéer kommer att genomföras. Dessutom, om ni fortfarande är Unite!-studenter år 2024 och väljer att ansöka om U!Train-kursen, kommer deltagande i Ideathon att ge er "extra poäng" för att säkra er plats på tåget!

Datum och logistik

Plats: Online

Datum: 27 november till 1 december 2023 (inklusive)

Tid: Varje kväll, från kl. 18:00 till kl. 20:00

Registrering

Registrera här

Ansökningar stänger den 20 november 2023.

Vad är Unite!?

Unite! är en allians mellan nio europeiska toppuniversitet, inklusive Aalto-universitetet, som ger dig många möjligheter att öka din internationella erfarenhet och vidareutveckla din internationella kompetens inom ramen för dina studier.

Läs mer om Unite! på webb: https://www.unite-university.eu/

Följa oss på Instagram, Twitter, och LinkedIn

Ge respons på sidan