Evenemang

Spårvagnskarnevalen - Snabbspårvagnslinje 15 invigningsfest i Otnäs

Raide-Jokeri-projektet avslutas och den efterlängtade snabbspårvagnen börjar trafikera lördagen den 21 oktober. Välkommen att välkomna den nya snabbspårvagnen vid Aalto-universitetets campus! Vi hoppas att träffas där!
Event image for light rail carnival, which is the opening event for the light rail line 15.

Snabbspårvägslinjen mellan Östra centrum i Helsingfors och Kägeludden i Esbo inleds lördagen den 21 oktober 2023 när linje 15 börjar trafikera. Denna helt nya 25 kilometer långa bana öppnar upp nya rutter för spårvagnstrafik och erbjuder smidiga anslutningar både till metron och närtåg.

Kom och fira med oss i Otnäs eller stig ombord på spårvagnen som passagerare!

Evenemangsprogram

• 8.45 Evenemanget börjar. Musiker Ilkka och invigningstal.
  • 9.15 Snabbspårvägen invigs och Retuperän WBK spelar.
  • 9.20 Den första snabbspårvagnen avgår.
  • 9.30 Musiker Ilkka sjunger om snabbspårvägen.
  • 9.45 Intervju med Emma.
  • 10.15 Musiker Ilkka och Retuperän WBK spelar.
  • 11-12 Aalto DJ:s spelar.
  • 11.50 Vinnaren i AYY:s namntävling för snabbspårvägen publiceras.

Program på Korkeakouluaukio

• Kaffeservering från klockan 9.00
  • Aalto-universitetet Juniors supersåpbubblor och workshops med gatukritor
  • AYY:s namntävling om namnet på spårvagnen
  • Människor, information och overallmärken, spårvägsreflexer och andra små överraskningar vid evenemangsstånden
  • Guidade turer: 45-minuters turer avgår från Väre huvudentré (Otnäsvägen 14) klockan 10.00, 10.30 och 11.00. Under turen kommer guiden att presentera Väre och Harald Herlin-lärcentret.
  • Erbjudanden i A Bloc köpcentrum

Evenemanget är öppet för alla.

Läs mer on rutt och hållplatser

Spårvagnskarnevalen Facebook-evenemenget

Pikaraitiovaunu Otaniemen pysäkillä

Snabbspårvägslinje 15 börjar gå 21.10.

Rör dig alltid försiktigt nära spåren. Snabbspårvägstrafiken mellan Östra centrum i Helsingfors och Kägeludden i Esbo inleds lördag 21.10. Kom och fira med oss i Otnäs!

• Publicerat:
  • Uppdaterad: