Aalto Ice and Wave Tank
Aalto-universitetet har en ledande roll i finländsk och internationell forskning och utbildning om arktisk teknologi. Aalto Ice and Wave Tank, en unik anläggning ursprungligen byggd på 1980-talet, totalrenoverades och förbättrades 2015–2019. Bassängen är nu i bruk och öppen för forskare och industripartners.
Aalto Ice and Wave Tank är en 40 m x 40 m, 2,8 meter djup bassäng utrustad med ett kylsystem och utrustning för att producera havsis i modellskala. Modellisen är finfördelad och genereras genom sprejning. Typiska experiment i bassängen kan handla om motstånd, drivkraft, och manövreringstest för skepp i is, test av isbelastning på maritima konstruktioner och modellering av naturliga isformationer, såsom isränder. Anläggningen möjliggör även till en uppsjö av andra experiment som utgår från fysiska fenomen relaterade till havsis.
Aalto Ice and Wave Tank är unik för Europa på grund av dess dimensioner, i synnerhet bredden. Anläggningen är multifunktionell och kan användas även för test som involverar öppet vatten, trots att infrastrukturen kallas för en istank. Bassängen har en våggenerator som möjliggör forskning om problem som har att göra med is och vågor. Aalto Ice and Wave Tank är en open access-anläggning och tillgänglig för akademiska och industriella experter enligt våra tillgänglighets- och prissättningsprinciper.
Den vetenskapliga rådgivande nämnden för Aalto Ice and Wave Tank syftar till att stärka kopplingarna mellan anläggningen och viktiga aktörer inom arktisk marinteknik, ismekanik och geofysik. Nämnden sammanträder årligen för att diskutera den pågående verksamheten vid Aalto Ice and Wave Tank samt framtida planer och behov för den. Medlemmarna i den vetenskapliga rådgivande nämnden är från nationella och internationella universitet, forskningsinstitut, offentliga sektorn och näringslivet. De har en viktig roll i att ge respons på verksamheten och diskutera idéer för framtida utveckling.
Medlemmar i den vetenskapliga rådgivande nämnden
- Knut Hoyland, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, Norge
- David Molyneux, Memorial University of Newfoundland, Kanada
- Hayo Hendrikse, TU Delft, Nederländerna
- Petteri Uotila, Helsingfors universitet
- Jari Haapala, Meteorologiska institutet
- Teemu Manderbacka, Teknologiska forskningscentralen VTT
- Toni Karppinen, Transport- och kommunikationsverket Traficom
- Riikka Matala, Aker Arctic
- Kim Salmi, Helsinki Shipyard
- Esa Holttinen, Arenso
- Publicerat:
- Uppdaterad: