Aalto Ice and Wave Tank
Aalto-yliopistolla on keskeinen asema arktisen tekniikan opetuksessa ja tutkimuksessa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Aalto Ice and Wave Tank -monikäyttöallas rakennettiin 1980-luvun alkupuolella, ja se uudistettiin perusteellisesti vuosina 2015–2019. Allas on jälleen toiminnassa ja tutkijoiden ja teollisten kumppanien käytössä.
Altaan koko on 40 x 40 metriä ja syvyys 2,8 metriä. Altaassa on jäähdytysjärjestelmä ja laitteisto merijään tuottamiseen mallimittakaavassa. Mallijää on hienojakoista ja valmistetaan suihkuttamalla. Tavallisia kokeita altaassa ovat laivojen vastuksen, työntövoiman ja liikkeiden testit jäässä, jääkuormituksen testit merirakenteissa ja jääröykkiöiden kaltaisten luonnollisten jäämuodostelmien mallinnus. Allasta voidaan käyttää laajasti myös muunlaisten merijäähän liittyvien fysikaalisten ilmiöiden tutkimiseen.
Aalto Ice and Wave Tank on kokoluokkansa ja erityisesti leveytensä ansiosta ainutlaatuinen Euroopassa. Monikäyttöinen allas soveltuu myös avovesikokeiden tekemiseen. Aaltokoneella voidaan tuottaa aaltoja ja tutkia jäähän ja aaltoihin liittyviä ilmiöitä. Aalto Ice and Wave Tank -tilaa voivat yleisesti käyttää akateemiset ammattilaiset ja teollisuuden asiantuntijat noudattamalla Aalto-yliopiston käyttöohjeita ja hinnoitteluperiaatteita.
Aalto Ice and Wave Tank on osa Suomen Akatemian kansallisten tutkimusinfrastruktuurien tiekarttaa 2025–2028.
Aalto Ice and Wave Tankin tieteellinen tukiryhmä on koottu vahvistamaan yhteyksiä tärkeisiin sidosryhmiin meritekniikan, jäämekaniikan ja geofysiikan aloilla. Tukiryhmä kokoontuu vuosittain keskustelemaan jääaltaan ajankohtaisista asioista sekä tulevaisuuden suunnitelmista ja tarpeista. Tieteellisen tukiryhmän jäsenet edustavat koti- ja ulkomaisia yliopistoja, tutkimuslaitoksia, viranomaisia ja teollisuutta. Tukiryhmällä on tärkeä rooli toimintaamme koskevan palautteen keräämisessä ja tulevaisuuden kehitysideoiden keskustelualustana.
Tieteellisen tukiryhmän jäsenet
- Knut Hoyland, Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto
- David Molyneux, Memorial University of Newfoundland, Kanada
- Hayo Hendrikse, Delftin teknillinen yliopisto, Alankomaat
- Petteri Uotila, Helsingin yliopisto
- Jari Haapala, Ilmatieteen laitos
- Teemu Manderbacka, Teknologian tutkimuskeskus VTT
- Toni Karppinen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
- Riikka Matala, Aker Arctic
- Kim Salmi, Helsinki Shipyard
- Esa Holttinen, Arenso
- Julkaistu:
- Päivitetty: