Marsio

”Skönhet är harmoni mellan ändamålet och formen” – Aino Marsio-Aalto, som gett Marsio-byggnaden sitt namn

Aalto-universitetets nya mötesplats är uppkallad efter Aino Marsio-Aalto (1894–1949). Denna banbrytare när det gäller branschöverskridande kreativitet har haft en stor inverkan på den finländska arkitekturens och formgivningens historia.
En svartvit bild av Aino Marsio-Aalto.
Aino Marsio-Aalto. Foto ur Aino Marsio-Aaltos familjefotosamling.

Aalto-universitetets nya mötesplats har fått namnet Marsio som en hyllning till Aino Marsio-Aalto, som var en kreativ pionjär, arkitekt, formgivare, företagare och alumn från Aalto-universitetet.  

Marsio-Aalto har haft en stor inverkan på den finländska arkitekturens och formgivningens historia. Tillsammans med sin make och arbetspartner arkitekten Alvar Aalto formgav Marsio-Aalto byggnader, inredningar och föremål som fortfarande tilltalar människor och tillför skönhet i vardagen.  

Inte enbart arkitekt utan även tecknare, snickare och murare  

Aino Marsio-Aalto (1894–1949) studerade vid Tekniska högskolan, i dag Aalto-universitet, på 1910-talet, då kvinnor endast i ett fåtal länder utöver Finland hade rätt att utbilda sig till arkitekt. Hon utexaminerades som arkitekt år 1920.  

Marsio var intresserad av att lära sig nya saker och utvecklade från första början av sin karriär sitt kunnande på ett mångsidigt sätt. Hon var en skicklig tecknare, arbetade som snickare och murare och blev senare intresserad av glas. En mångsidig materialkännedom var till hjälp vid utvecklandet av nya tekniker och produkter samt de böjda former som är karakteristiska för paret Aaltos formgivning.  

När den 30-åriga Aino Marsio började arbeta på den fyra år yngre Alvar Aaltos arkitektbyrå i Jyväskylä år 1924 var hon en modern och självständig kvinna som hade rest runt i Europa och sökt intryck för sitt arbete. Aino och Alvar började arbeta tillsammans, hittade ett gemensamt professionellt kall och blev förälskade.  

Samarbetet var jämställt och symbiotiskt  

Paret åkte på bröllopsresa till Italien med ett sjöflygplan som startade från Skatuddsstranden i Helsingfors. Det briljanta paret med känsla för tidens trender arbetade från första början på ett jämställt och symbiotiskt sätt. Som människor var de varandras motsatser och enligt Aino kompletterade paret varandra i arbetet, vilket gjorde det rikt och mångsidigt. När det gäller deras gemensamma arbeten är det också svårt att säga vem som har gjort vad. Den gemensamma karriären började blomstra.  

Marsio-byggnaden sedd från utsidan, Marsio-text och Aalto-logotypen i fönstret

Funktionalitet inbegriper också skönhet och harmoni  

Marsio-Aalto hade ett mångsidigt intresse för formgivning. Intresset för mode syntes under utlandsresorna, när Aino letade efter kängor och tyger att ta med sig hem.  

Samtidigt präglades Marsio-Aaltos karriär av en social medvetenhet. Som arkitekt planerade hon bland annat hälsovårdscentraler och rådgivningsbyråer. Marsio-Aalto satte sig också in i möbeldesign och vilken påverkan hemmets inredning har på människors välbefinnande.  

För Marsio-Aalto stod funktionalitet inte bara för det praktiska, utan även för skönhet och harmoni. Målet med designen var inte lyx, utan i stället en vacker vardag. Ett av hennes mest älskade verk är glasserien Aino Aalto (1932), som inspirerades av de ringar som bildas när en sten kastas i vatten.  

I sin formgivning betonade Marsio-Aalto enkelhet, det människonära och naturmaterial, som ger designen värme och mänsklighet och som länkar samman människorna med världen omkring dem.  

Parets arkitektbyrå vann designtävlingen för Otnäs  

Aino Marsio-Aalto spelade en viktig roll när företaget Artek grundades år 1935. Artek, i vars namn konst och teknik förenas, specialiserade sig på formgivning och försäljning av möbler, armaturer och inredningsprodukter.  

Artek blev snabbt känt för sin moderna formgivning, som förenade estetik och funktionalitet. Marsio-Aalto var med om att ta fram Arteks formspråk och arbetade både som formgivare och verkställande direktör på Artek.  

Otnäs och Tekniska högskolan spelade en viktig roll i Ainos och Alvars liv: utbildningen gav en stabil grund för företagarparets karriär. Parets arkitektbyrå vann designtävlingen för Otnäsområdet år 1949. Aino gick emellertid bort innan vinsten offentliggjordes.  

Aalto-universitetet, som är uppkallat efter Alvar Aalto, bär med sig även det arv som Aino Marsio-Aalto lämnade efter sig inom finländsk arkitektur och formgivning.  

Den vidsynta och internationella Aino Marsio-Aaltos designfilosofi fortsätter att inspirera nya utövare inom de kreativa branscherna. Marsio-byggnaden i Otnäs förenar experter inom olika områden och den senaste tekniken. Med inspiration från Aino fungerar Marsio som en mötesplats där man kan se morgondagen redan idag.  

Källa: Aalto-Alanen, H. (2021). Rakastan sinussa ihmistä. Aino ja Alvar Aallon tarina.  

  • Publicerat:
  • Uppdaterad: