Nyheter

68 doktorer och fem hedersdoktorer – se bilderna från doktorspromotionen vid de tekniska högskolorna

Doktorspromotionen vid de tekniska högskolorna för 2024 ordnades fredagen den 14 juni i Dipoli.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Foto: Aalto-universitetet/ Heli Sorjonen

Vid promotionen för det tekniska området firades de teknologie doktorer som utexaminerades 1.5.2023–30.4.2024 – sammanlagt 68 doktorer. Värd för promotionen, som är den mest högtidliga av de akademiska festerna, var i år Högskolan för ingenjörsvetenskaper.

Under ceremonin promoverades även fem nya hedersdoktorer vid Aalto-universitetet. De tekniska högskolorna beviljade hedersdoktorsgrad till följande personer med betydande inflytande inom vetenskap, teknik och samhälle:

• Verkställande direktör Tiina Alahuhta-Kasko, Marimekko
  • Teknologichef Petteri Alinikula, SAAB Finland
  • Professor Ashok Kumar, Indian Institute of Technology, Kanpur
  • Professor Cecilia Tortajada, University of Glasgow
  • Professor Marjo Yliperttula, Helsingfors universitet

Mer information om hedersdoktorerna

Enligt tradition får teknologie doktorer som utexaminerades för 50 år sedan ett jubeldoktorsdiplom i samband med promotionen. I år var antalet jubeldoktorer 11, varav 8 fick sitt diplom under promotionen.

Bilder från promotionen

Promotionsdagen bestod bland annat av den högtidliga promotionsakten med professorernas procession samt av tal och musikframträdanden. Promotionen fortsatte med middag och dans.

Nainen laulaa mikrofoniin, kolme juhlapukuista henkilöä taustalla

Moment of reflection evenemanget innehåller texter och musik från olika kulturer och världåskådningar.

Kolme juhlapukuista miestä hymyilee kuohuviinilasit käsissään

Nya doktorer

Nainen ja mies katsovat toisiaan, naisella tohtorinhattu

Viktig etapp

Kaksi naista hymyilee, toisella tohtorinhattu päässään

Hedersdoktor Marjo Yliperttula

Kolme henkilöä skoolaavat hymyillen, yhdellä tohtorinhattu

Gratulationer

Juhlavasti pukeutunut mieshenkilö kävelee juhlasalissa ihmisjoukon läpi

Dekanus Kari Tammi ledde promotionprocessionen till salen.

Mieskuoro laulaa juhlapuvut päällään

Polytekniska kören framförde promotionskantaten Eudaimonia.

Juhlapukuiset henkilöt istuvat juhlasalissa

Hedersdoktorerna från vänster: Cecilia Tortajada, Ashok Kumar, Petteri Alinikula och Tiina Alahuhta-Kasko samt Merja Yliperttula på vägen upp till scenen.

Vanhemmat mieshenkilöt seisovat juhlasalissa pukeutuneina juhlavasti

Jubeldoktorerna

Illallisella istuvat henkilöt juttelevat hymyillen

Middagsbordet

Juhlavasti pukeutunut mieshenkilö nauraa juhlaillallisella

Vice dekanus Anouar Belachen, också hedersdoktor från Tekniska högskola i Tallinn

Hymyilevät henkilöt istuvat juhlaillallisella

Promotionsmiddag

Juhlavasti pukeutunut pari tanssii juhlasalissa

Dansledarna Riina Hosio och Arttu Peltoniemi

Juhlavasti pukeutuneet henkilöt tanssivat rivissä

Polonäsen

• Publicerat:
    • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
    Campus, Universitetet Publicerat:

Restaurangtjänster till Aalto Space - testa och vinn!

Testa om du kan hitta campusets restauranger i Aalto Space-appen och vinn sommarpriser.
    Aalto-yliopisto valittiin Suomen parhaaksi yliopistoksi QS-vertailussa.
    Universitetet Publicerat:

Aalto-universitetet håller sin första plats i Finland i QS universitetsrankningen

Aalto-universitetet har fortsatt framgång i den internationella QS världsuniversitetsrankningen och håller sin plats som bästa universitet i Finland.
    Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
    Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.
    Tredelad bild: gul blomma och texten Marsio till vänster, bild av Aino-Marsio-Aalto i mitten, Aalto-logotypen till höger
    Campus, Universitetet Publicerat:

Marsio, Aalto-universitetets nya mötesplats för alla, slår upp dörrarna i september

Öppningsutställningarna kring temat Vi gör det omöjliga möjligt presenterar Aalto-gemenskapens lösningar för att skapa en hållbar framtid.