A! – ett tecken på förändring
Vi kan alla göra skillnad i våra vardagsliv. Genom en komplimang, ett leende, en tjänst. Volontärarbeta, mentorera, donera.
Aalto firar sin 15-årsdag onsdagen den 8 januari 2025. Samtidigt inleds Aaltos insamlingskampanj, vars mål är att inom två år samla in 30 miljoner euro i donationer och attrahera 1 500 donatorer.
Aalto-universitetet har uppnått de mål som ställdes i samband med grundandet. Antalet magisterexamina per år och antalet vetenskapliga publikationer har ökat med över 50 procent, och ekosystemet runt Aalto ger upphov till 100 nya företag per år.
”Våra modestuderande har erövrat världen och vi bedriver forskning i världsklass inom tiotals områden, från kvantteknologi och artificiell intelligens till ledarskap och biomaterial. De donationer som nu samlas in ger Aalto möjligheten att ännu bättre tillgodose de växande behoven inom utbildning, forskning och innovation – och stöder därmed hela Finlands framgång och byggandet av en mer hållbar framtid", sammanfattar rektor Ilkka Niemelä.
Finland har under detta årtusende fallit klart under jämförelseländerna i fråga om andelen högskoleutbildade unga. Med tanke på Finlands framtid är utvecklingen oroväckande, eftersom utbildning är den viktigaste faktorn som ökar innovationspotentialen. För att lyckas behöver Finland toppforskning, högutbildade och även internationella experter samt företagare och innovationer.
”Högklassig högskoleutbildning och forskning är kritiska för Finlands konkurrenskraft. Innovationer, lösningar för en hållbar utveckling, ett förnybart näringsliv och kreativt samarbete inom olika samhällsområden är förutsättningar för tillväxt”, säger Sari Baldauf, ordförande för Aalto-universitetets kampanjkommitté, som också var medlem i universitetets styrelse 2017–2023
Den offentliga basfinansieringen till Aalto-universitetet har reellt minskat med över en tredjedel jämfört med situationen år 2010 och utgör endast 54 procent av Aalto-universitetets totala finansiering. Resten kommer från bland annat Europeiska unionen, Finlands Akademi och Business Finland. Avkastningen från kapitalfonder och donationer täcker för närvarande cirka 10 procent av budgeten.
En del av kampanjens donationer kommer att användas för att öka Aaltos fondkapital, vars avkastning stödjer och stärker universitetets ekonomi och verksamhet på lång sikt. En annan del av donationerna riktas direkt till spetsprojekt inom forskning, till stöd för nuvarande och framtida studerandes studier samt till att stärka entreprenörskap och innovationsverksamhet.
Namnet på insamlingskampanjen ”A! – ett tecken på förändring!” informerar om Aaltos omfattande inverkan på samhället och uppmuntrar människor att tillsammans med Aalto bygga upp ett mer hoppfullt och internationellt Finland.
Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Till exempel ändras skylten på Helsingfors järnvägsstation till “R A! U T A T I E A S E M A”. Skyltarna är på plats fram till den 13 januari och bild- och videomaterial produceras för kampanjen, varefter de tas bort och skyltarna ändras tillbaka till sin vanliga form.
Kampanjen har genomförts i samarbete med följande samarbetspartner: Amos Rex, Kabelfabriken, Köpcentret Ainoa, Järnvägsstationen, Restaurang Savoy, Suvilahti, Tallberg och Finavia (digitalt, eftersom inget kan läggas till på skylten av säkerhetsskäl).
Kampanjen lanseras för personalen och de studerande under 15-årsjubileet den 8 januari i Dipoli, där även ett brett urval av forskar- och studerandeprojekt från universitetets 15-åriga historia presenteras.
Vi kan alla göra skillnad i våra vardagsliv. Genom en komplimang, ett leende, en tjänst. Volontärarbeta, mentorera, donera.