Merkki muutoksesta
Voimme kaikki vaikuttaa arjessamme. Anna hyvän kiertää: kehu, hymyile, auta. Ryhdy vapaaehtoiseksi, toimi mentorina, lahjoita.
Aalto-yliopisto juhlii 15-vuotissyntymäpäiviään 8. tammikuuta 2025. Samalla käynnistyy Aallon varainhankintakampanja, jonka tavoitteena on saada kahdessa vuodessa 30 miljoonaa euroa lahjoituksia ja 1 500 lahjoittajaa.
Aalto on täyttänyt ne tavoitteet, joita sille perustamisvaiheessa asetettiin. Vuosittaisten maisteritutkintojen määrä ja tieteellisten julkaisujen määrä ovat nousseet yli 50 prosenttia, ja Aallon ympärille muodostuneesta ekosysteemistä ponnistaa vuodessa sata uutta yritystä.
”Muodin opiskelijamme ovat valloittaneet maailman ja teemme huippuluokan tutkimusta kymmenillä aloilla kvanttiteknologiasta tekoälyyn, johtamiseen ja biomateriaaleihin. Nyt kerättävät lahjoitukset antavat Aallolle mahdollisuuden vastata entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin – ja tukevat siten koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista”, rehtori Ilkka Niemelä tiivistää.
Suomi on pudonnut tällä vuosituhannella nuorten korkeakoulutettujen osuudessa selvästi verrokkimaiden alapuolelle. Suomen tulevaisuuden kannalta kehitys on huolestuttava, sillä koulutus on tärkein innovaatiopotentiaalia lisäävä tekijä. Suomi tarvitsee menestyäkseen huippututkimusta, korkeasti koulutettuja ja myös kansainvälisiä osaajia sekä yrittäjiä ja innovaatioita.
“Laadukas korkeakoulutus ja tutkimus ovat kriittisiä Suomen kilpailukyvyn kannalta. Innovaatiot, kestävän kehityksen ratkaisut, uudistuva yrityskenttä ja luova yhteistyö yhteiskunnan eri osa-alueilla ovat kasvun edellytyksiä”, sanoo Sari Baldauf, Aalto-yliopiston kampanjakomitean puheenjohtaja, joka toimi myös yliopiston hallituksen jäsenenä vuosina 2017–2023.
Aallon saama julkinen perusrahoitus on vähentynyt reaalisesti yli kolmanneksen vuoden 2010 tilanteeseen verrattuna ja muodostaa enää 54 prosenttia Aallon kokonaisrahoituksesta. Loput tulevat muun muassa Euroopan unionilta, Suomen Akatemialta ja Business Finlandilta. Yliopiston rahasto-omaisuuden tuotoilla ja lahjoituksilla katetaan nyt noin 10 prosenttia budjetista.
Osa kampanjan lahjoituksista käytetään kasvattamaan Aallon rahastopääomaa, jonka tuotot tukevat ja vahvistavat yliopiston taloutta ja toimintaa pitkällä aikavälillä. Osa lahjoituksista puolestaan ohjataan suoraan tutkimuksen kärkihankkeisiin, nykyisten ja tulevien opiskelijoiden opintojen tukemiseen ja yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan vahvistamiseen.
Varainhankintakampanjan nimi “Merkki muutoksestA!” viestii Aallon laajasta vaikutuksesta yhteiskunnassa ja kannustaa ihmisiä rakentamaan toiveikkaampaa ja kansainvälisempää Suomea yhdessä Aallon kanssa.
Kampanja käynnistyy 7. tammikuuta tempauksella, jossa tunnettujen valomainosten A-kirjaimiin Helsingissä ja Espoossa ilmestyy huutomerkki osoituksena yliopiston laajasta vaikuttavuudesta yhteiskunnassa. Esimerkiksi päärautatieaseman kyltti muuttuu muotoon “R A! U T A T I E A S E M A”. Kyltit ovat paikallaan 13. tammikuuta saakka ja niistä tehdään kuva- ja videomateriaalia kampanjassa käytettäväksi, minkä jälkeen kyltit muuttuvat takaisin omaan tavanomaiseen kirjoitusasuunsa.
Tempaus on toteutettu yhdessä kumppaneiden kanssa eli mukana ovat Amos Rex, Kaapelitehdas, Kauppakeskus Ainoa, Rautatieasema, Ravintola Savoy, Suvilahti, Tallberg ja Finavia (digitaalisena, sillä turvallisuussyistä kylttiin ei voida lisätä mitään).
Henkilöstölle ja opiskelijoille kampanja lanseerataan 15-vuotisjuhlissa 8.1. Dipolissa, missä on näytteillä myös laajasti tutkijoiden ja opiskelijoiden hankkeita yliopiston 15 vuotisen historian ajalta.
Voimme kaikki vaikuttaa arjessamme. Anna hyvän kiertää: kehu, hymyile, auta. Ryhdy vapaaehtoiseksi, toimi mentorina, lahjoita.