Aalto-universitetet har anslutit sig till UNITECH International

UNITECH International-programmet är en ledarskapsutbildning inom teknik och naturvetenskap, vars mål är att utveckla begåvade unga studerande till framtidens ledare för teknologiföretag.
Three young people standing and discussing at Unitech International event.

Genom att delta i UNITECH-programmet får du som studerande en möjlighet att stärka din ledarskapsförmåga, bekanta dig med internationella arbetsmöjligheter och skaffa dig ett brett nätverk.

Programmet startade år 2000. Aalto-universitetet blev inbjudet att gå med 2023. Efter Aaltos anslutning omfattar UNITECH-nätverket 9 europeiska tekniska universitet och 15 internationellt verksamma partnerföretag. Alumngemenskapen har 1 500 medlemmar.

"Vi såg detta program som en intressant ny möjlighet för studerande. Det mångvetenskapliga projektet och det starka nätverket för företagssamarbete stöder och förstärker våra centrala metoder för undervisning och lärande", konstaterar Jouni Paltakari, ansvarig professor för UNITECH-programmet vid Aalto-universitetet.

Till UNITECH-programmet som börjar hösten 2025 antas 90 magisterstuderande inom teknik och naturvetenskap från partneruniversiteten.

Ansökan till programmet öppnar den 15 oktober

Ansökan till UNITECH-programmet öppnar den 15 oktober 2024 och stänger den 1 december 2024. Innan ansökningstiden börjar kommer ett informationstillfälle att ordnas på varje teknisk högskola.  Första årets magisterstuderande vid Aalto universitets tekniska högskolor kan ansöka till programmet. De som blir antagna förväntas ha slutfört det första årets magisterstudier innan de påbörjar sina UNITECH-studier i augusti 2025. Under programmet deltar de studerande i studentutbyte under höstterminen och under vårterminen gör de sitt diplomarbete hos ett internationellt företag. Dessutom innehåller programmet tre veckor med personlig coaching i olika länder samt förberedelse för yrkeslivet i samband med projektarbeten i grupper.

I UNITECH-programmet ingår följande:

• Utbytesstudier vid ett europeiskt universitet under höstterminen.
  • Diplomarbete under vårterminen hos ett av nätverkets partnerföretag, som till exempel ABB, Airbus, Hilti, Infineon och Wella.
  • Tre coachingveckor i tre olika länder, inklusive personligt mentorskap och professionell träning tillsammans med företagspartner.
  • Ett starkt alumnnätverk och ett starkt professionellt nätverk.
  • Karriärmöjligheter för utexaminerade från programmet.

UNITECH Alumni Association (UAA) är en sammanslutning av ingenjörer med 1 500 medlemmar som har genomfört det prestigefyllda UNITECH-programmet. UAA ordnar evenemang för sina medlemmar året runt.

Partneruniversiteten:

Aalto-universitetet, Chalmers tekniska högskola (Sverige), INSA Institut National Des Sciences Apliquées de Lyon (Frankrike), Lougborough University (Storbritannien), NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (Norge), Politenico di Milano (Italien), RWTH Aachen University (Tyskland), Universitat Politécnica De Catalunya Barcelona Tech (Spanien), Trinity College Dublin (Irland).

Mer information:

Anja Hänninen, Aalto Unitech Coordinator, [email protected]

UNITECH International | Young Technology Leaders for a Sustainable Future (unitech-international.org)

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Picture of the themes of this course
Studier Publicerat:

Mind & Study: skaffa kunskaper för välmående på en nätkurs med 3sp

Studiepsykologerna i Aalto har kombinerat sina kunskaper och erfarenheter och skapat en nätkurs som hanterar mångsidiga teman inom välmående.
Students working in team. Text Unite! Seed Fund Ideathon - Transforming ideas into impactful projects.
Samarbete, Studier Publicerat:

Delta i Unite! Seed Fund Ideathon i Österrike

Resa och boende täcks för antagna studenter. Ansök senast 6 oktober.
Studier, Universitetet Publicerat:

Vicerektor Petri Suomalas hälsning till de nya studerandena

Vicerektor Petri Suomala välkomnar nya studerande till Aaltogemenskapen.
Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.
Campus, Universitetet Publicerat:

Förslag på hur du skulle använda 14 000 e för välbefinnandet av Aalto-universitetets studenter!

Lämna ditt förslag senast den 30.9.2024 som ett deltagande budgetprojekt för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. En vinnare kommer att röstas fram från de genomförbara idéerna under år 2024.