Nyheter

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior. Användning av artificiell intelligens i skolorna kräver en ny typ av medieläskunnighet och ansvarsfullhet.
Lapset innostuvat työskentelemään teknologian parissa Aalto-yliopisto Juniorin työpajassa.
Under tekniksessionerna blir deltagarna bekanta med teknik genom praktiska experiment. Bild: Aalto-universitetet Junior / Sini Kivioja

Aalto-universitetet Juniors nya tekniksessioner tar universitetsvärlden direkt till skolorna i huvudstadsregionen. Det årslånga projektet för olika aspekter av teknik närmare barn och unga genom ämnen som intresserar dem. I höstens workshoppar har artificiell intelligens väckt stort intresse och diskussion.

Alla är nu intresserade av artificiell intelligens

Att använda artificiell intelligens har snabbt blivit en del av många människors vardag. Trots åldersgränserna för AI-plattformar använder många barn och unga redan artificiell intelligens som stöd för sina studier, eller har stött på dem på fritiden i till exempel sociala medier.

När vi frågar hur många i workshoppen som har använt artificiell intelligens räcker allt fler barn och unga upp handen.

Aleksi Höylä, koordinator för tekniksessionerna

Workshoppen AI Nycklar till vardagen som är en del av tekniksessionerna erbjuder barn och unga en överblick av den artificiella intelligensens värld och tillämpningar i vardagen. Eleverna får prova på olika AI-verktyg och öva på att prompta AI, det vill säga ge instruktioner och uppmaningar. Syftet med workshoppen är att lära barn och unga hur man använder artificiell intelligens på ett säkert sätt och att berätta om fenomen som anknyter till artificiell intelligens. 

Genom att diskutera med artificiell intelligens funderar barn och unga på etiska frågor om artificiell intelligens och på hur de kan utnyttja artificiell intelligens i sina egna liv. ”Vi får direkt respons av eleverna om hurdan roll artificiell intelligens spelar i deras vardag, vad den används till och vad som intresserar eller oroar barn och unga", säger Arni Alaniemi, handledare vid tekniksessionerna.

Under Aalto-universitetet Junior ligger fokus i synnerhet på att handleda studerande i att använda AI-plattformar på ett ansvarsfullt sätt och beakta åldersgränser och datainsamling på plattformarna. Under workshoppen AI Nycklar till vardagen används trygga inloggningsuppgifter skapade för undervisning som skyddar elevernas integritet och förhindrar att personuppgifter samlas in. Eleverna informeras om datainsamling och dess potentiella risker och varför personuppgifter inte ska delas med AI. De uppmanas också att använda plattformarna tillsammans med en vårdnadshavare eller lärare.

Användningen av artificiell intelligens kräver en ny typ av medieläskunnighet

Eftersom det är vardag för många elever att använda generativ AI känner sig många lärare pressade att inkludera den i sin undervisning. Den största utmaningen inom AI-relaterad undervisning är att AI ständigt förändras och utvecklas. För att undervisningen ska hållas aktuell borde lärarna på veckobasis följa med vad som händer inom AI i form av nyheter, nya regler och uppdateringar.

Lärarna är även oroade över att AI gör det lättare att fuska i skoluppgifter när Chat GPT ger eleverna färdiga svar. ”Vi önskar att AI Nycklar till vardagen kan ge ett positivt perspektiv på hur skolor förhåller sig till AI. ”Istället för hot kunde AI ses som en tutor som hjälper eleverna att att lära sig eller som en inspirationskälla”, säger Kaisa Malassu och Arni Alaniemi.

Robokylässä ohjaillaan erilaisia robotteja.
Under tekniksessionerna får eleverna också bekanta sig med robotik och spelfostran. Bild: Aalto-universitetet Junior / Sini Kivioja

Handledarna för tekniksessionerna upplever att barnen och de unga förhåller sig nyfiket och utforskande till AI, vilket också är målet med tekniksessionerna. Elevernas erfarenhet av workshoppen AI Nycklar till vardagen har visat att det ofta är väldigt roligt att lära sig om AI och med hjälp av AI. 

Aalto-universitetet Juniors tekniksessioner är ett ett årslångt projekt vars mål är att inspirera barn och unga att lära känna teknikens värld genom korta praktiskt betonade besök. Teamet för tekniksessionerna packar med sig utrustningen som behövs och besöker skolor i huvudstadsregionen tre dagar i veckan. Projektet som upphör denna vår finansieras av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.

Aalto-yliopisto Junior innostaa tutkimaan!

Tomorrow is built today

Join us in creating a world where children and young adults are aware of their true potential and bravely address tomorrow's problems.

Donationstyp
Välj donationsbelopp
Donationsbelopp

Aalto-universitetet Junior och Tammerfors Juniversity inleder läsåret 2024–2025 ett gemensamt projekt med namnet Tekoälytaiturit – Kestävän tulevaisuuden polulla. Projektet utvecklar undervisningshelheter som använder AI-applikationer som undervisningsverktyg. Syftet är att grundskoleelever tar sig an utmaningar i anknytning till hållbar utveckling i workshoppar som använder AI på ett interaktivt sätt. Projektet beviljades stöd av Finlands kulturfond.

Aalto Junior logo

Aalto-yliopisto Junior

Aalto-universitetet Junior erbjuder konst, vetenskap, teknologi och ekonomi åt barn, unga och lärare.

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Tietokone
Studier, Universitetet Publicerat:

Turnitins likhets- och AI-rapport blir en del av inlämningen av lärdomsprov på magisternivå i januari 2025

Från januari 2025 kommer en likhetsrapport att genereras i Turnitin för lärdomsprov på magisternivå som lämnas in för bedömning, godkännande och arkivering.
Kulkutunnisteen lukija
Campus, Undantagssituationer, Universitetet Publicerat:

Korta avbrott i passerkort och dörrars funktion

Systemuppdateringen orsakar korta avbrott i passerkortens funktion under vecka 51 (16–20.12.2024).
Symbol
Studier Publicerat:

Aalto-universitetet inför elektroniska examensbetyg från och med början av läsåret 2025–2026

Det elektroniska examensbetyget är ett officiellt originaldokument som dekanus har undertecknat elektroniskt.
Kuva: Mikko Huotari
Universitetet Publicerat:

Stödgrupp för de som har förlorat en närstående

Under våren 2025 ordnas en sorgegrupp för Aaltos studenter och anställda som har förlorat en närstående.