En webbkurs som lär ut användningen av artificiell intelligens på ett smart sätt skulle öka jämlikheten i studierna
Den artificiella intelligensen kom till allmänhetens medvetande i slutet av 2022 när ChatGPT lanserades. Sommaren 2023 publicerade Aalto-universitetet anvisningar för både lärare och studerande om användningen av artificiell intelligens i undervisningen och lärandet. Enligt de studerande varierar användningen av artificiell intelligens i undervisningen fortfarande i hög grad.
”Kompetens inom artificiell intelligens är för närvarande i hög grad beroende på den studerandes eget intresse", säger Liina Röyskö, som studerar i kandidatprogrammet i ekonomi och är styrelsemedlem i KY.
”Användningen av artificiell intelligens lärs inte ut konsekvent, och det kan förekomma stora skillnader i de studerandes kompetens i AI vid utexamineringsskedet, eftersom alla inte är särskilt intresserade av att anstränga sig för att lära sig att använda AI-verktyg på ett smart sätt."
Röyskö och en annan medlem av styrelsen för KY, studerande i det engelskspråkiga kandidatprogrammet Economics Kerttu Lammi, tog upp diskussionen om artificiell intelligens vid Handelshögskolans interna seminarium i början av sommaren. De önskar att det kunde föras en öppen diskussion om artificiell intelligens så att det inte skulle kännas för svårt och oangenämt för lärarna och så att det skulle vara till nytta för både studerande och lärare.
”Vi förstår att AI är nytt och utvecklas snabbt och att lärarna anser att undervisning inom sitt eget område är viktigast. Trots detta önskar vi att man vid Handelshögskolan funderar på hur man även genom att lära ut smart användning av AI kunde cementera sin ställning som Finlands ledande ekonomiska högskola", säger Kerttu Lammi och fortsätter:
”Arbetsgivarna förväntar sig i vilket fall som helst av nyutexaminerade färdigheter att använda artificiell intelligens i sina arbetsuppgifter, och många arbetsgivare föredrar till och med färdigheter i AI framom sektorsspecifik kompetens."
Liina Röyskö berättar att nuvarande och kommande studerande värdesätter Aalto just därför att Aalto ger utmärkta färdigheter för att söka jobb.
”AI har kommit för att stanna och de studerande använder det hursomhelst. Genom att kunna använda det effektivt skulle vi lättare kunna skilja oss från mängden när vi söker jobb", säger Röyskö.
Önskemål om en webbkurs med temat artificiell intelligens
Röyskö och Lammi föreslår en webbkurs för hela Aalto för att förbättra situationen, ett slags körkort för användning av artificiell intelligens som skulle göra de studerande bekanta med de vanligaste verktygen för AI och lära dem att på ett effektivt sätt använda verktygen till exempel för kursuppgifter eller för att förbereda sig inför tentamen. En gemensam webbkurs skulle ge de studerande samma förutsättningar och öka jämlikheten i studierna, när alla får centrala kunskaper om artificiell intelligens, dess fördelar och om effektiv och etisk användning av den.
”En webbkurs som genomförs vid en tidpunkt som passar bäst för en själv skulle vara ett bättre alternativ än föreläsningen om AI som för närvarande hålls i början av studierna, eftersom det viktiga temat skulle kunna fördjupas. Dessutom finns det så mycket nytt att lära sig i början av studierna att det inte nödvändigtvis är möjligt att ta till sig all nödvändig information från en föreläsning om AI", säger Liina Röyskö.
Det krävs försök, misstag och tålamod
Aalto-universitetets pedagogiska expert Maura Ratia och expert inom digital pedagogik Silvana Perez Läherinta förstår de studerandes oro. Å andra sidan känner de också igen lärarnas svåra roll, eftersom de nu rör sig i en terräng som förnyas mycket snabbt.
”Det tar tid att lära sig nytt och kräver tålamod. Vissa lärare är redan mer vana vid att använda artificiell intelligens och andra har just börjat. Vi måste dock alla lära oss om hur vi använder artificiell intelligens på ett förnuftigt sätt, så att det stöder lärande och arbete. Lärarnas kompetens förbättras till exempel genom utbildning, workshoppar och konferenser, och de kan använda både Aalto AI Assistant-verktyget och många andra verktyg som baserar sig på artificiell intelligens. AI rusar fram och flera projekt och piloter pågår vars mål är att öka användbarheten för AI i undervisningen", säger Silvana Perez Läherinta och fortsätter:
”Att använda AI i undervisningen innefattar många farthinder i anknytning till bland annat finansiering, informationssäkerhet och förnyande av undervisningen. De studerandes önskan om en separat AI-webbkurs har blivit hörd. Det är ett utmärkt förslag som man säkert försöker genomföra på något sätt."
Maura Ratia å sin sida uppmanar de studerande att modigt framföra sina önskemål till lärarna, men att vara tålmodiga. Många bakgrundsfaktorer påverkar helheten, bland annat informationssäkerhet, som inte nödvändigtvis kommer till uttryck direkt för den studerande.
”Det är bra om det studerande modigt frågar läraren om anvisningarna för användningen av artificiell intelligens är oklara. Om det av någon orsak är svårt att fråga läraren kan man även fråga lärandetjänsterna", säger Ratia.
Ratia och Perez Läherinta uppmanar lärarna att vända sig till dem när de behöver stöd för att utveckla undervisningen. Önskemålet är en tillåtande atmosfär där lärarna kan vara kritiskt nyfikna på användningen av AI, experimentera, göra misstag och tala fritt med sina kolleger och studerande om ämnet samt utveckla sin undervisningsförmåga i användningen av AI.
Det är viktigt att väcka den inre motivationen
Men vad lär sig de studerande nu och i framtiden om de använder AI för att göra sina kursuppgifter och för att förbereda sig inför tentamen? Lär de sig fortfarande förstå helheterna eller orsakssambanden?
De studerande är medvetna om att det är möjligt att använda artificiell intelligens på ett lättjefullt sätt, vilket innebär att den inte förbättrar sina egna studier. De anser dock att de studerande om de så önskar ändå hittar andra lata studiesätt som inte stöder djup förståelse och lärande.
”Var och en är hursomhelst ansvarig för sitt eget lärande, och ”lat” användning av artificiell intelligens minskar när den studerande lär sig använda den på rätt sätt. Till och med missbruk av artificiell intelligens har ofta sitt ursprung i att den studerande inte har tillräckligt med information", säger Kerttu Lammi.
Också Maura Ratia betonar den studerandes ansvar för sitt eget lärande.
”Det viktigaste är den inre motivationen för studierna, eftersom fokus då ligger på lärande och inte på att genomföra kursen på ett smärtfritt sätt, till exempel med hjälp av artificiell intelligens."
Mer information ges av prodekanus för undervisning och lärande, professor Tomas Falk, från och med 6.8.2024.
- Publicerat:
- Uppdaterad: