Uutiset

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö (vas.) ja Kerttu Lammi peräänkuuluttavat sekä opiskelijoita että opettajia hyödyttävää avointa keskustelua tekoälystä. Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta.

Tekoäly rynnisti kaikkien ulottuville loppuvuonna 2022, kun Chat GPT julkaistiin. Kesällä 2023 Aalto-yliopisto julkaisi sekä opettajille että opiskelijoille suunnatut ohjeet tekoälyn käytöstä opetuksessa ja oppimisessa. Opiskelijoiden mukaan tekoälyä hyödynnetään silti opetuksessa vielä hyvin vaihtelevasti.

”Tekoälyosaaminen on tällä hetkellä paljolti kiinni opiskelijan omasta kiinnostuksesta”, sanoo Kauppatieteen kandidaattiohjelman opiskelija ja opiskelijajärjestö KY:n hallituksen jäsen Liina Röyskö.

”Tekoälyn hyödyntämistä ei opeteta johdonmukaisesti, ja opiskelijoiden tekoälyosaamisessa voi valmistumisvaiheessa olla suuria tasoeroja, sillä kaikki eivät ole erityisen kiinnostuneita näkemään paljon vaivaa tekoälytyökalujen fiksun käytön opettelemiseen.” 

Röyskö ja toinen KY:n hallituksen jäsen, englanninkielisen Economics-kandidaattiohjelman opiskelija Kerttu Lammi, nostivat tekoälykeskustelun pöydälle Kauppakorkeakoulun sisäisessä seminaarissa kesän alussa. He toivovat, että tekoälystä voitaisiin käydä avointa keskustelua niin, ettei asia tuntuisi opettajista liian vaikealta ja epämieluisalta, mutta keskustelu hyödyttäisi sekä opiskelijoita että opettajia. 

”Ymmärrämme, että tekoäly on uusi ja nopeasti kehittyvä asia ja että opettajat pitävät oman alansa asioiden opettamista tärkeimpänä. Tästä huolimatta toivomme, että Kauppakorkeakoulussa mietittäisiin, miten Kauppis voisi myös tekoälyn fiksua käyttöä opettamalla edelleen vankistaa asemaansa Suomen johtavana kauppatieteellisenä korkeakouluna”, Kerttu Lammi sanoo ja jatkaa:

”Työnantajat odottavat joka tapauksessa vastavalmistuneilta taitoa hyödyntää tekoälyä työtehtävissä, ja moni työnantaja pitää tekoälyosaamista jopa tärkeämpänä kuin alakohtaista substanssiosaamista.”

Liina Röyskö kertoo nykyisten ja tulevien opiskelijoiden arvostavan Aaltoa juuri siksi, että Aallosta saa erinomaiset valmiudet työnhakuun. 

”Tekoäly on tullut jäädäkseen ja opiskelijat käyttävät sitä joka tapauksessa. Sen tehokkaan käytön osaaminen auttaisi meitä erottautumaan työnhaussa entistä paremmin”, Röyskö sanoo.

Toiveena tekoälyaiheinen verkkokurssi

Röyskö ja Lammi ehdottavat tilanteen parantamiseksi Aalto-laajuista verkkokurssia, eräänlaista tekoälyn käytön ajokorttia, joka tutustuttaisi opiskelijat yleisimpiin tekoälytyökaluihin ja niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen esimerkiksi kurssitehtävien tekemisessä tai tenttiin valmistautumisessa. Yhteinen verkkokurssi toisi opiskelijat samalle viivalle ja lisäisi opiskelun tasa-arvoa, kun kaikki saisivat keskeiset tiedot tekoälyn toiminnasta, sen tuomista hyödyistä ja sekä työskentelyä tehostavasta että eettisesti kestävästä käytöstä.  

”Itselle parhaiten sopivaan aikaan suoritettava verkkokurssi olisi parempi vaihtoehto kuin uusille opiskelijoille opintojen alussa nykyisin pidettävä tekoälyluento, sillä tärkeään aiheeseen pystyisi paneutumaan syvällisemmin. Lisäksi opintojen alussa on muutenkin niin paljon uutta opittavaa, ettei yhdestä tekoälyluennosta välttämättä pysty omaksumaan kaikkea tarpeellista tietoa”, Liina Röyskö sanoo.  

Tarvitaan yritystä, erehdystä ja kärsivällisyyttä

Aalto-yliopiston pedagoginen asiantuntija Maura Ratia ja digipeda-asiantuntija Silvana Perez Läherinta ymmärtävät opiskelijoiden huolet. Toisaalta he tunnistavat myös opettajien vaikean roolin, sillä nämä liikkuvat nyt maastossa, joka uudistuu todella nopeasti.

”Uuden opettelu vie aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Toiset opettajat ovat jo tottuneempia tekoälyn käyttäjiä ja toiset vasta-alkajia. Kaikilla meillä on kuitenkin opettelemista siinä, miten käytämme tekoälyä järkevällä tavalla niin, että se tukee oppimista ja työskentelyä. Opettajien osaamista parannetaan esimerkiksi koulutusten, työpajojen ja konferenssien kautta, ja he voivat hyödyntää sekä Aalto AI Assistant -tekoälytyökalua, että monia muita tekoälypohjaisia työkaluja. Tekoäly jyrää kovaa vauhtia eteenpäin, ja meneillään on myös useita projekteja ja pilotteja, joiden tavoitteena on lisätä tekoälyn hyödynnettävyyttä opetuksessa”, Silvana Perez Läherinta sanoo ja jatkaa:

”Tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa liittyy monia muun muassa rahoitukseen, tietoturvaan ja opetuksen uudistamiseen liittyviä hidasteita. Opiskelijoiden toive erillisestä AI-verkkokurssista on kuultu. Se on loistava ehdotus, joka pyritään varmasti jollakin tavalla toteuttamaan."

Maura Ratia puolestaan kehottaa opiskelijoita rohkeasti esittämään toiveita opettajille, mutta olemaan kärsivällisiä. Taustalla vaikuttaa monia, muun muassa tietoturvaan liittyviä asioita, jotka eivät välttämättä ilmene suoraan opiskelijalle. 

”Opiskelijoiden on hyvä rohkeasti kysyä opettajalta, jos ohjeet tekoälyn käytöstä ovat jääneet epäselviksi. Ja jos opettajalta kysyminen tuntuu jostain syystä hankalalta, asiasta voi kysyä myös Oppimispalveluista”, Ratia sanoo.

Opettajia Ratia ja Perez Läherinta kehottavat kääntymään heidän puoleensa, kun opetuksen kehittämiseen kaivataan tukea. Toiveena on salliva ilmapiiri, jossa opettajat voisivat suhtautua kriittisen uteliaasti tekoälyn hyödyntämiseen, kokeilla, erehtyä ja jutella vapaasti kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa aiheesta, sekä kehittää omaa opetustaitoaan tekoälyn hyödyntämisessä. 

Sisäisen motivaation sytyttäminen tärkeää

Mutta mitä opiskelijat nyt ja tulevaisuudessa oppivat, jos he käyttävät tekoälyä apunaan kurssitehtävien tekemisessä ja tenttiin valmistautuessa? Oppivatko he enää ymmärtämään asiakokonaisuuksia tai asioiden syy-seuraussuhteita?

Opiskelijat tiedostavat, että tekoälyä on mahdollista käyttää laiskasti, jolloin se ei tehosta omaa opiskelua. Heidän mielestään opiskelijat löytävät kuitenkin halutessaan muitakin laiskoja opiskelutapoja, jotka eivät tue asioiden syvällistä ymmärtämistä ja oppimista. 

”Jokainen on joka tapauksessa vastuussa omasta oppimisestaan, ja tekoälyn ”laiska käyttö” vähenee, kun opiskelija osaa hyödyntää sitä oikein. Tekoälyn väärinkäyttökin lähtee näet usein siitä, ettei opiskelijalla ole tarpeeksi tietoa”, Kerttu Lammi sanoo.

Myös Maura Ratia painottaa opiskelijan vastuuta omasta oppimisestaan.

”Sisäisen motivaation sytyttäminen opiskeltavaa asiaa kohtaan on kaikkein tärkeintä, koska silloin painopiste on oppimisessa eikä kurssin vaivattomassa suorittamisessa esimerkiksi tekoälyn avulla.”

Lisätietoja antaa opetuksen ja oppimisen varadekaani, professori Tomas Falk 6.8.2024 alkaen.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opiskelijoita kampuksella. Kuva: Henri Vogt
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yhä harvempi yliopisto-opiskelija jää kotiseudulleen Suomen suurimmissa kaupungeissa – uusi selvitys näyttää kaupunkikohtaiset erot

Aalto-yliopiston kaupunkitaloustieteen tutkimusryhmä AlueAvain on tarkastellut Tilastokeskuksen yksilötason rekisteriaineistojen avulla yliopisto-opiskelijoiden muuttoliikkeitä Suomen suurimmissa kaupungeissa viimeisten 20 vuoden aikana. Tarkastelussa vertailtiin erikseen pääkaupunkiseudun kuntia sekä Tamperetta, Turkua ja Oulua.
Ylhäältä kuvattu meriaalto ja '5th edition Ulisses' teksti.
Opinnot Julkaistu:

Muoviton meri -kesäkurssi Lissabonissa, hae mukaan 15. joulukuuta mennessä

Kurssi toteutetaan verkossa tammikuusta huhtikuuhun 2025 ja lähiopetuksena Lissabonissa heinäkuussa 2025.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

American Chemical Societyn e-kirjoja koekäytössä

Koekäytössä olevat kirjat ovat luettavissa syyskuun 2025 loppuun asti.
Kyberturvallisuus. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nokia Bell Labsin kanssa tukea monimuotoisuuden edistämiseen jatko-opinnoissa

Nokia Bell Labs -stipendit jaettiin Sähkötekniikan ja Perustieteiden korkeakouluissa jatko-opintoja suorittaville naisille.