Studentguide

Genomförandet av Aaltos språkliga riktlinjer kommer att genomföras stegvis

Syftet med Aalto-universitetets språkliga riktlinjer är att stödja vår gemenskap i flerspråkighet och kulturell mångfald. Genomförandet av de språkliga anvisningarna för undervisning och examination sker stegvis. Språkliga riktlinjerna stöder vår uppgift som medlem av det globala vetenskapssamfundet och tryggar de finländska språkens, finskans och svenskans, ställning som forsknings- och undervisningsspråk i enlighet med universitetslagen.

Undervisningsplansperioden 2024–2026 följer i huvudsak de tidigare riktlinjerna för undervisnings- och examensspråk som fastställdes 2015. Flerspråkiga rutiner och möjligheter att genomföra kurser i de inhemska språken ska i mån av möjlighet kompletteras med flerspråkiga metoder.

Den mest konkreta delen av arbetet med stärkande av de inhemska språken, och som nu är synligt för studerandena, är att namnen på engelskspråkiga utbildningsprogram samt huvud- och biämnen i huvudsak har översatts till de inhemska språken. Översättningarna kan ses både i Studentguiden och i Sisu, till exempel i studieplanen. Översättningen av namn säkerställer att terminologin inom Aaltos vetenskapsområden är aktuell på Finlands nationalspråk och stödjer studerandenas möjlighet att förmedla sin kunskap och utbildning på finska och svenska, till exempel till arbetsgivare. Studeranden får, på samma sätt som tidigare, sitt examensbetyg, eller en översättning av det, på finska eller svenska samt på engelska.

Läs mer om

och genomförandet av de nya språkliga anvisningarna:

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Studier Publicerat:

Nätundervisning, kontaktundervisning eller flerformsundervisning? Aalto provanvänder ett nytt sätt att kategorisera kurser i Sisu

I Sisu inleds provanvändningen av nya undervisningstyper som anger om kursen ges som nätundervisning eller kontaktundervisning. Provanvändningen gäller endast en del av kurserbjudandet.
Grupparställning

Stöd för välbefinnande i studierna, oktober 2024

Hej student! Aalto erbjuder självstudiematerial, vägledning och stöd för välbefinnande i studierna.
Studier Publicerat:

Du kan nu lämna anonym respons om tillgänglighet i Sisu

Du kan nu lämna anonym respons om tillgänglighet i Sisu.
Studier Publicerat:

Ingångssidan för studerande förnyas i Sisu

Ingångssidan för studerande i Sisu har förnyats för att tjäna olika målgrupper och användarnas behov.