Studentguide

Genomförandet av Aaltos språkliga riktlinjer kommer att genomföras stegvis

Syftet med Aalto-universitetets språkliga riktlinjer är att stödja vår gemenskap i flerspråkighet och kulturell mångfald. Genomförandet av de språkliga anvisningarna för undervisning och examination sker stegvis. Språkliga riktlinjerna stöder vår uppgift som medlem av det globala vetenskapssamfundet och tryggar de finländska språkens, finskans och svenskans, ställning som forsknings- och undervisningsspråk i enlighet med universitetslagen.

Undervisningsplansperioden 2024–2026 följer i huvudsak de tidigare riktlinjerna för undervisnings- och examensspråk som fastställdes 2015. Flerspråkiga rutiner och möjligheter att genomföra kurser i de inhemska språken ska i mån av möjlighet kompletteras med flerspråkiga metoder.

Den mest konkreta delen av arbetet med stärkande av de inhemska språken, och som nu är synligt för studerandena, är att namnen på engelskspråkiga utbildningsprogram samt huvud- och biämnen i huvudsak har översatts till de inhemska språken. Översättningarna kan ses både i Studentguiden och i Sisu, till exempel i studieplanen. Översättningen av namn säkerställer att terminologin inom Aaltos vetenskapsområden är aktuell på Finlands nationalspråk och stödjer studerandenas möjlighet att förmedla sin kunskap och utbildning på finska och svenska, till exempel till arbetsgivare. Studeranden får, på samma sätt som tidigare, sitt examensbetyg, eller en översättning av det, på finska eller svenska samt på engelska.

Läs mer om

och genomförandet av de nya språkliga anvisningarna:

Studentguide:

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Three young people standing and discussing at Unitech International event.
Studier Publicerat:

Ansökan till UNITECH programmet är öppen!

Förena utbyte, personlig coaching samt diplomarbetet på ett nytt sätt i businessutbildningsprogram UNITECH!
Image of two students speaking to each other in different languages. Text Language tandems and Unite! logo.

Öva på dina språk med Unite! Language Tandems

Språktandem ger dig möjlighet att öva på något av Unite! språken med en annan student från Unite! universitet.
Aalto_University_Squad_students_May-2023_by_Aleksi_Poutanen_4754.jpg
Campus, Studier, Universitetet Publicerat:

HRT-kortet slutar fungera som passerkort på Otnäs campus 15.11.2024

Från och med den 15 november 2024 kommer HRT-kortet inte längre att fungera som passerkort på Otnäs campus.
Group of students with the Alps in the background.
Studier Publicerat:

Aalto-universitetets studenter på U!Train-resa för att utforska hållbar mobilitet

Kursen var arrangerad av universitetsalliansen Unite! för att främja hållbar mobilitet.