Studentguide

HRT-kortet slutar fungera som passerkort på Otnäs campus 15.11.2024

Från och med den 15 november 2024 kommer HRT-kortet inte längre att fungera som passerkort på Otnäs campus. Alla som tidigare har använt HRT-kortet måste byta till ett nytt passerkort. Vi rekommenderar att du tar i bruk Bitwards mobilappen.
Aalto_University_Squad_students_May-2023_by_Aleksi_Poutanen_4754.jpg

HRT-kortet kommer automatiskt att avaktiveras och tillträdesrättigheterna stängs av automatiskt. Om du har en smartphone är det enkelt att aktivera mobilidentifiering, instruktioner för detta finns nedan.

Du kan också hämta en fysisk passerkort från  entrétjänsterna vid Väre eller informationsdisken vid Otakaari 1. Genom att registrera passerkortet får du tillgång till byggnaderna på campus. Denna passerkort kommer också att användas tillfälligt som ett utskriftskort under den kommande uppdateringen av utskriftssystemet senare i år.

Varför vi avstår från HSL-kort:

• HSL-korten har en lägre säkerhetsnivå jämfört med mobilapplikationen och passerkortet som vi använder.
  • De nya mobilapplikationen och passerkorten erbjuder en högre datasäkerhet, vilket har varit ett av de viktigaste målen i vår förnyelse.
  • Även HSL förespråkar mobilapplikationer för att minska användningen av fysiska resekort.
  •  HSL-kortet fungerar fortfarande i skåp och i kollektivtrafiken men det kan inte längre användas som ett passerkort på campus.

Registrering av Bitwards-mobilidentifiering

Innan du kan använda Bitwards mobilappen måste du först installera Authenticator-appen på din telefon. Mer information: Multifaktorautentisering (MFA, 2FA) | Aalto-universitetet. Installationen av mobilappen är enkel. Du kan ladda ner appen från App Store eller Google Play Store, och den kräver en Bluetooth- eller NFC-anslutning för att fungera. Detaljerade instruktioner för registrering och aktivering av Bitwards-mobilidentifiering: Registrering och aktivering av Bitwards Mobil ID för studenter och personal | Aalto-universitetet.

Vi fortsätter att utveckla mobilapplikationen i nära samarbete med enhets- och systemleverantörer. Programvaran och bakgrundssystemen för läsenheterna uppdateras regelbundet, och vi satsar särskilt på en smidig användarupplevelse och hög säkerhet.

Observera, tillträdesrättigheterna aktiveras inte omedelbart; det är några timmars fördröjning innan de blir aktiverade.

Registrering av passerkort

Du kan också hämta en fysisk passerkort (t.ex. nyckelring eller kort) från entrétjänsterna i Väre eller informationsdisken vid Otakaari 1. Kortet registreras på idm.aalto.fi. Logga in med ditt Aalto-konto och fyll i de begärda uppgifterna, såsom telefonnummer och passertaggens nummer. Mer information och detaljerade instruktioner finns här: Registrering och aktivering av Bitwards Mobil ID för studenter och personal | Aalto-universitetet. Efter registreringen kan du röra dig på campus genom att visa upp passerkortet.

Skåp

HSL-kortet kan fortfarande användas för att hantera skåp. Skåpen kan öppnas och stängas med HSL-kortet eller ett passerkort, eftersom systemet känner igen alla kort med RFID-teknik. Skåpsystemet fungerar självständigt, så ändringar i användningen av passerkort påverkar inte dess funktion.

Problem med att registrera passerkortet? Kontakta IT Service Desk, [email protected]

Frågor om tillträdesrättigheter eller passerkort? Kontakta ACRE, [email protected]

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Image of two students speaking to each other in different languages. Text Language tandems and Unite! logo.

Öva på dina språk med Unite! Language Tandems

Språktandem ger dig möjlighet att öva på något av Unite! språken med en annan student från Unite! universitet.
Group of students with the Alps in the background.
Studier Publicerat:

Aalto-universitetets studenter på U!Train-resa för att utforska hållbar mobilitet

Kursen var arrangerad av universitetsalliansen Unite! för att främja hållbar mobilitet.
Bredvid universitetsbyggnaden i rött tegel lyser en lönn i höstbuskarnas färger, och på den gröna gräsmattan i förgrunden finns ett konstverk
Universitetet Publicerat:

Aalto-universitetets plan för jämlikhet, mångfald och inkludering 2025–2028 – dela din synpunkt

Välkommen at dela dina åsikter om EDI-planen och principerna för tryggare rum fram till 31 oktober.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Nätundervisning, kontaktundervisning eller flerformsundervisning? Aalto provanvänder ett nytt sätt att kategorisera kurser i Sisu

I Sisu inleds provanvändningen av nya undervisningstyper som anger om kursen ges som nätundervisning eller kontaktundervisning. Provanvändningen gäller endast en del av kurserbjudandet.