Opiskelijan opas

HSL-kortti lakkaa toimimasta kulkutunnisteena Otaniemen kampuksella 15.11.2024

Otaniemen kampuksella HSL-kortti poistuu käytöstä kulkutunnisteena 15.11.2024. Kaikkien HSL-korttia käyttäneiden on siirryttävä uuteen kulkutunnisteeseen. Suosittelemme Bitwards-mobiilitunnisteen käyttöönottoa.
Aalto_University_Squad_students_May-2023_by_Aleksi_Poutanen_4754.jpg

HSL-kortti poistuu automaattisesti käytöstä ja kulkuoikeudet sulkeutuvat itsestään. Mikäli sinulla on älypuhelin, mobiilitunnisteen käyttöönotto on helppoa, ohjeen siihen löydät alta.

Voit myös halutessasi hakea fyysisen kulkutunnisteen Väreen tai Otakaari 1 infosta. Rekisteröimällä tunnisteen voit liikkua kampuksen rakennuksissa. Kyseistä tunnistetta tullaan käyttämään toistaiseksi myös tulostinkorttina tulevassa tulostinuudistuksessa loppuvuoden aikana.

Miksi luovumme HSL-korteista:

• HSL-kortit ovat matalamman turvatason tunnisteita verrattuna mobiilitunnisteisiin ja muihin käytössämme oleviin kulkukortteihin.
  • Uudet mobiilitunnisteet ja kulkukortit tarjoavat korkeamman tietoturvan, mikä on ollut yksi uudistuksemme keskeisistä tavoitteista.
  • Myös HSL suosii mobiilisovelluksia vähentääkseen fyysisten matkakorttien käyttöä.
  • HSL-kortti toimii edelleen lokerikoissa ja julkisessa liikenteessä, mutta sitä ei voi enää käyttää kulkutunnisteena kampuksella.

Bitwards-mobiilitunnisteen rekisteröinti

Ennen käyttöönottoa asenna puhelimeesi Authenticator-sovellus. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet: Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA, 2FA) | Aalto-yliopisto. Mobiilisovellus asennetaan App Storesta tai Google Play -kaupasta, ja se vaatii Bluetooth- tai NFC-yhteyden toimiakseen. Tarkemmat ohjeet Bitwards-mobiilitunnisteen rekisteröintiin ja aktivointiin: Opiskelijoiden/henkilöstön Bitwards mobiilitunnisteen rekisteröinti ja aktivointi | Aalto-yliopisto.

Jatkamme mobiilisovelluksen kehittämistä tiiviissä yhteistyössä laite- ja järjestelmätoimittajien kanssa. Ohjelmistoja ja lukijalaitteiden taustajärjestelmiä päivitetään säännöllisesti, ja panostamme erityisesti sujuvaan käyttäjäkokemukseen ja korkeaan turvallisuuteen.

Huomioithan, että kulkuoikeudet eivät aktivoidu heti, vaan aktivoinnissa on muutaman tunnin viive.

Kulkutunnisteen rekisteröinti

Voit noutaa fyysisen kulkutunnisteen (esim. avaimenperä tai kortti) Väreen tai Otakaari 1 infosta. Tunniste rekisteröidään osoitteessa idm.aalto.fi. Kirjaudu sisään Aalto-tunnuksellasi ja syötä pyydetyt tiedot, kuten puhelinnumero ja kulkutunnisteen numero. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet: Opiskelijoiden kulkutunnisteen rekisteröinti ja aktivointi | Aalto-yliopisto. Rekisteröinnin jälkeen voit liikkua Aallon tiloissa näyttämällä kulkutunnistetta.

Lokerikot

HSL-korttia voi yhä käyttää lokerikkojen hallintaan. Lokerikkoja voi avata ja sulkea HSL-kortilla tai kulkutunnisteella, sillä järjestelmä tunnistaa kaikki RFID-sirulla varustetut tunnisteet. Lokerikkojärjestelmä toimii itsenäisesti, joten muutokset kulkutunnisteiden käytössä eivät vaikuta sen toimintaan.

Ongelmia kulkutunnisteen rekisteröimisessä? Ota yhteyttä IT Service Deskiin, [email protected]

Kysymyksiä kulkuoikeuksista tai tunnisteista? Ota yhteyttä ACREen, [email protected]

Anna palautetta sivusta

Image of two students speaking to each other in different languages. Text Language tandems and Unite! logo.

Harjoittele kieliä Unite! Language Tandemin avulla

Kielitandemit tarjoavat sinulle mahdollisuuden harjoitella Unite!-yliopistojen kieliä toisen opiskelijan kanssa.
Picture of the themes of this course

Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) toisessa jaksossa

Suosittu Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) järjestään 2. jaksossa suomeksi ja englanniksi. Lisäksi tänä vuonna pienryhmäkeskustelut ovat mahdollisia myös ruotsiksi!
Group of students with the Alps in the background.
Opinnot Julkaistu:

Aallon opiskelijat U!Train-matkalla tutkimassa kestävää liikkuvuutta

Kurssi käynnistyi Barcelonassa 1. syyskuuta 2024 ja kokosi yhteen 30 opiskelijaa Unite!-yliopistoista tutkimaan vihreää liikkumista ja monikulttuurisia taitoja.
Yliopiston punatiilisen rakennuksen vieressä vaahtera hehkuu syysruskan väreissä, etualan vihreällä nurmikolla taideteos
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston yhdenvertaisuus-, monimuotoisuus- ja inklusiivisuussuunnitelma 2025–2028 – kerro näkemyksesi

Olet tervetullut kommentoimaan EDI-suunnitelmaa ja turvallisemman tilan periaatteita 31.10. saakka.