Nyheter

Integrering av lärdomsprov på magisternivå inleds i Aalto Universitets forskningsdatasystemet

Metadata för lärdomsprov har integrerats forskningsdatasystemet ACRIS. Integrationen innefattar material från och med 1.1.2020 och i skrivande stund har över 6000 arbeten integrerats.

Uppgifterna hämtas från Aaltodoc och Sisu. Bibliografiska uppgifterna för lärdomsproven på magisternivå är redan offentligt tillgängliga i Aaltodoc och i bibliotekssystemet Primo men forskningsdatasystemet har ett annat perspektiv: arbetena syns som övervakade arbeten i forskningsportalen i övervakarens och/eller handledarens profil och synliggör således övervakarinsatsen och kompletterar det akademiska avtrycket.

I forskningsportalen (https://research.aalto.fi/) kommer följande bibliografiska uppgifter att vara synliga:

1. Författare
  2. Namnet på lärdomsprovet
  3. År
  4. Permanent kod (länk till Aaltodoc)
  5. Språk på lärdomsprovet
  6. Examen
  7. Nyckelord
  8. Sammandrag (med författarens tillstånd för lärdomsprov publicerade före 1.1.2024.)
  9. Högskola som beviljar examen
  10. Övervakarens förnamn och efternamn

Dessutom visas avhandlingarna som en egen samling i portalen, där de kan filtreras baserat på skola eller examensår. Denna samling inkluderar även avhandlingar som inte har associerats med någon handledare eller övervakare.

Ny och/eller ändrad information överförs dagligen från Aaltodoc och SISU till ACRIS.

Data kommer att överföras till systemet i två steg:

1. Nu data har integrerats i systemets redigeringssida, där det kan granskas av handledare och övervakare. Handledare och övervakare kan inte bara se avhandlingens bibliografiska information utan även information om de studenter de handlett och deras studietider. Integrerad data är inte synlig offentligt i forskningsportalen. Integrationsfunktionaliteten testas för närvarande, och eventuella nödvändiga kontroller och korrigeringar genomförs centralt för handledardata. Det finns således ingen anledning att rapportera några brister för tillfället. Observera att övervakardata inte kommer att rättas till denna höst.
  2. I nästa skede, kommer data att publiceras offentligt i forskningsdatasystemets forskningsportal. Datan kommer att göras offentlig den 15.2.2025. Om det finns brister i informationen efter detta kan de rapporteras till adressen [email protected].

Det förekommer att finnas vissa brister i dessa data:  Lärdomsprov på magisternivå från Handelshögskolan (BIZ) kommer inte att integreras i detta skede, men planeringen för att inkludera BIZ lärdomsprov kommer att påbörjas senare i samarbete med BIZ. Dessutom förekommer det att finnas betydande i brister vid alla högskolor vad gäller information om handledare. En del av bristerna beror på att information om handledare utanför Aalto inte integreras i ACRIS. I framtiden kan vi också överväga att inkludera masteruppsatser från tidigare år i ACRIS.

Mer information och hjälp får du från adressen [email protected]

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Picture of the themes of this course

Mind & Study: skaffa kunskaper för välmående på en nätkurs med 3sp

Studiepsykologerna i Aalto har kombinerat sina kunskaper och erfarenheter och skapat en nätkurs som hanterar mångsidiga teman inom välmående.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:
Students working in team. Text Unite! Seed Fund Ideathon - Transforming ideas into impactful projects.
Samarbete, Studier Publicerat:

Delta i Unite! Seed Fund Ideathon i Österrike

Resa och boende täcks för antagna studenter. Ansök senast 6 oktober.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Lär dig språk och kommunikationsfärdigheter på hösten – anmäl dig KiViTa-kurser nu!

Sista anmälningsdag är 30.9. Studera språk, skriv- och kommunikationsfärdigheter samt finska.