Maisteritason opinnäytteiden integrointi aloitetaan Aallon tutkimustietojärjestelmään

Maisteritason opinnäytteiden metatiedot integroidaan Aallon tutkimustietojärjestelmään (ACRIS) tänä syksynä. Integraatio kattaa aineiston 1.1.2020 lähtien, ja integraation valmistuessa järjestelmässä tulee olemaan yli 6000 opinnäytettä.

Tiedot tuodaan Aaltodoc-julkaisuarkistosta ja Sisu-opintotietojärjestelmästä. Opinnäytteiden tiedot ovat jo julkisesti näkyvillä Aaltodocissa sekä Primo-kirjastojärjestelmässä, mutta tutkimustietojärjestelmässä näkökulma on toinen: opinnäytteet näkyvät ohjattuina töinä tutkimusportaalissa valvojan ja ohjaajan profiilissa tehden näin näkyväksi heidän ohjaustyötään ja täydentäen heidän akateemista jalanjälkeään.

Lisäksi opinnäytteet näkyvät omana kokoelmana portaalissa, jossa niitä voi suodattaa koulun tai tutkintovuoden perusteella. Tähän kokoelmaan kuuluu myös opinnäytteitä, jotka eivät ole yhdistyneet mihinkään valvojaan tai ohjaajaan.

Tutkimusportaalissa (https://research.aalto.fi/ ) näkyvät seuraavat bibliografiset tiedot:

1. Kirjoittaja
  2. Opinnäytteen nimi
  3. Vuosi
  4. Pysyvä tunniste (linkki Aaltodociin)
  5. Opinnäytteen kieli
  6. Tutkinto
  7. Avainsanat
  8. Tiivistelmä (Tekijän luvalla ennen 1.1.2024 julkaistuihin opinnäytteisiin.)
  9. Tutkinnon myöntävä koulu
  10. Valvojan ja ohjaajan etu- ja sukunimi

Uudet ja/tai muuttuneet tiedot siirretään päivittäin Aaltodocista ja SISUsta ACRISiin.

Tiedot siirretään järjestelmään kahdessa vaiheessa:

1) Tiedot integroidaan järjestelmän editointipuolelle, jossa ne ovat valvojien ja ohjaajien tarkasteltavissa. Tiedot eivät ole julkisia. Valvojat ja ohjaajat pääsevät näkemään paitsi opinnäytteen bibliografiset tiedot, myös tiedot ohjaamistaan valmistuneista opiskelijoista ja opiskeluaikojen kestoista. Tarkoituksena on, että valvojat ja ohjaajat varmistavat tietojen oikeellisuuden.

2) Tiedot julkaistaan julkisesti tutkimustietojärjestelmän tutkimusportaalissa. Tiedot julkistetaan 15.2.2025, joten valvojat ja ohjaajat voivat ilmoittaa mahdolliset virheet ennen tätä sähköpostitse osoitteeseen [email protected].

Maisteritason opinnäytteiden valvoja- ja ohjaajatiedoissa tulee olemaan joitakin puutteita. Kauppakorkeakoulun (BIZ) tietoja ei integroida tässä vaiheessa, mutta suunnittelu BIZ:n opinnäytteiden sisällyttämiseksi ACRISiin aloitetaan myöhemmin yhteistyössä BIZ:in kanssa. Lisäksi kaikkien koulujen ohjaajatiedoissa tulee olemaan merkittäviä puutteita. Osa näistä puutteista johtuu siitä, että Aallon ulkopuolisten ohjaajien tietoja ei integroida ACRIS-järjestelmään. Tulevaisuudessa voimme mahdollisesti tuoda myös aikaisempien vuosien maisteritason opinnäytteitä ACRISiin.

Lisätietoja ja apua saa osoitteesta: [email protected]

Anna palautetta sivusta

Itseopiskelutila Y412
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Uusia itseopiskelutiloja Kandidaattikeskukseen

Kandidaattikeskukseen on avattu uusia itseopiskelutiloja.
Opinnot Julkaistu:

BIZ Vaihdon täydennyshaku keväälle 2025 käynnissä 15.–22.8.

Vielä ehtii hakea vaihtoon ensi keväälle 2025!
Opiskelijoita työskentelemässä Oppimiskeskuksen lukusalissa.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Harald Herlin -oppimiskeskuksen aukioloajat 19.8.2024 alkaen

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Muista maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu Kelalle

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) palveluihin oikeutettujen opiskelijoiden on maksettava terveydenhoitomaksu oma-aloitteisesti.