Lofgren berättar om sina erfarenheter av hybridkursen:
En hurdan kurs är det fråga om?
Kursen Global Business Environment är en grundkurs i internationell affärsverksamhet och hör till de obligatoriska huvudämnesstudierna. Förstaårsstuderande genomför i regel kursen under den första modulen. Jag har undervisat kursen sedan 2010, med andra ord nästan lika länge som jag varit ledare för utbildningsprogrammet. På kursen går vi mångsidigt igenom vilka faktorer som påverkar den globala affärsmiljön: politiska, kulturella och ekonomiska faktorer samt strategier för marknadsinträde. Att hålla kursen är ett utmärkt sätt att lära känna nya studerande, och jag känner att jag under kursen kan introducera dem i vårt utbildingsprogram även på ett mer allmänt plan.
Hur ser hybridundervisningen ut?
De studerande kan genomföra hybridkursen antingen på campus eller på distans. Cirka 30 nya studerande kunde inte ta sig till S:t Michel på grund av coronaepidemin, så de genomförde kursen helt på distans. De övriga 50 studerande deltog i kursen på campus. Vi delade in de studerande på campus i två grupper så att vi kunde trygga tillräckliga säkerhetsavstånd. En grupp följde föreläsningen ”live” i auditoriet och den andra gruppen följde en direktsändning via Zoom i ett annat klassrum. Systemet var roterande, så att varje studerande som studerade på campus spenderade hälften av kursens föreläsningar i auditoriet.
Jag hade också en separat träff med distansstuderandena en gång i veckan, så att jag även kunde fokusera på dem.
Hybridundervisningen hade sina utmaningar, men vi ville säkerställa att alla nya studerande kunde börja sina studier i tid. Vi ville också göra det möjligt för de studerande som kunde komma till S:t Michel att bekanta sig med campus och sina studiekamrater samt få möjligheter till växelverkan under kursen.