Uutiset

Joan Lofgren: Hybridiopetuksella voimme varmistaa kurssin suorittamisen myös ilman läsnäoloa kampuksella

Akateeminen vuosi käynnistyi elokuussa hyvin poikkeavissa olosuhteissa. International Business -kandidaattiohjelman johtaja Joan Lofgren opettaa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille Global Business Environment -kurssia. Tänä syksynä kurssi toteutettiin hybridiopetuksena koronatilanteen vuoksi.
Program Director Joan Lofgren with GBE course syllabus

Lofgren kertoo kokemuksistaan GBE-hybridikurssista:

Mitä GBE-kurssi sisältää?

Global Business Environment -kurssi on kansainvälisen liiketoiminnan alkeiskurssi,joka kuuluu pakollisena pääaineen opintoihin. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat suorittavat kurssin yleensä ensimmäisessä moduulissa. Olen opettanut kurssia vuodesta 2010 asti, eli lähes siitä saakka, kun aloitin ohjelmajohtaja. Kurssilla huomioimme monipuolisesti globaaliin liiketoimintaympäristöön vaikuttavat tekijät: niin poliittiset, kulttuuriset kuin taloudelliset seikat sekä markkinoilletulostrategioiden teoriat.Kurssin vetäminen on oiva tapa tutustua uusiin opiskelijoihin, ja tunnen voivani auttaa heitä orientoitumaan koulutusohjelmaamme myös yleisemmällä tasolla.

Kuinka hybridiopetus toteutetaan?

Opiskelijat voivat suorittaa hybridikurssin joko kampuksella lähiopetuksessa tai etänä. Noin 30 meidän uutta opiskelijaamme ei päässyt Mikkeliin koronatilanteen vuoksi, joten he suorittivat kurssin kokonaan etänä. Loput 50 opiskelijaa osallistuivat kurssilleni paikan päällä kampuksella. Jaoimme kampuksella olleet opiskelijat kahteen ryhmään, jotta pystyimme huolehtimaan riittävistä turvaetäisyyksistä. Yksi ryhmä seurasi luentoa ”livenä” auditoriossa ja toinen ryhmä toisessa luokkahuoneessa suoratoistona Zoomin kautta. Vuorottelimme tätä järjestelyä siten, että jokainen kampuksella oleva opiskelija oli auditoriossa puolet kurssin luennoista.

Minulla oli myös erillinen tapaaminen etäopiskelijoiden kanssa kerran viikossa, jotta pystyin erikseen keskittymään vain heihin.

Vaikka hybridiopetuksen järjestämisessä oli omat haasteensa, halusimme varmistaa, että kaikki uudet BScBA20 -opiskelijat pääsisivät aloittamaan opintonsa ajallaan. Halusimme myös järjestää Mikkeliin tuleville opiskelijoille mahdollisuuden tutustua kampukseen ja uusiin opiskelutovereihinsa sekä päästä vuorovaikuttamaan kurssin aikana.

Mitä muutoksia hybridiopetus vaati GBE-kurssiin?

Yksi merkittävimmistä muutoksista oli ryhmätöiden toteuttaminen. Aikaisemmin olen järjestänyt erilaisia aktiviteetteja auditorioon, kuten “Learning cafén” tenttiin kertaamista varten. Tänä vuonna aktiviteetit täytyi tehdä sopiviksi sekä verkossa osallistuneille- että kampuksella oleille opiskelijoille. Etäopiskelijat jaettiin Zoomin pienryhmiin, ja kampuksella olleet opiskelijat muodostivat omat ryhmänsä ja tekivät ryhmätöitä eri työskentelytiloissa.

Luentojen aikana käytävälle keskustelulle täytyi myös löytää uusi tapa. Auditoriossa paikan päällä olevien opiskelijoiden oli toki helppo esittää kysymyksiä suullisesti, mutta muut esittävät kysymyksensä Zoomin chatissa, jota minä pidin silmällä luennon ajan. Välillä saatoin pyytää verkko-opiskelijoita esittämään kommenttinsa Zoomin kautta, jolloin he näkyivät isolla näytöllä koko ryhmälle.

Yhden seikan pidin kurssillani ennallaan: ryhmäesitykset tekstikirjan esimerkkitapauksista, ja ne sujuivatkin oikein hienosti. Sekä kampuksella että ympäri maailmaa (esim. Albaniassa, Kazakstanissa ja Vietnamissa) olleet opiskelijat pitivät todella tasokkaita esityksiä. Tehtävän interaktiivisen osion toteuttaminen oli tosin paikoitellen haastavaa, kun kaikki opiskelijat eivät olleet samassa tilassa. Monet ryhmät totesivat, että Kahoot quiz -alustan käyttö oli hauska ja helppo tapaa tavoittaa kaikki opiskelijat.

Lue pidempi artikkeli Joan Lofgrenin hybridikurssista englannin kielellä. Saat tietää myös sen, miten opiskelijat suhtautuivat hybridiopiskeluun ja mitä kurssin uudenlainen toteuttaminen opetti Lofgrenille. Hän myös kertoo, mitä hauskaa kurssin aikana tapahtui ja mikä oli kurssin paras anti.

Students sitting by Mikkeli's Cathedral.

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa