Nyheter

Kampanjen främjar arbetslivskontakter för alla studerande vid Aalto-universitetet – studeranden, se vad som finns tillgängligt för dig

Kampanjen bjuder in arbetsgivare via sociala medier till att bygga ett internationellt Finland.
Massor av studenter på Examensmässan

I Finland pågår för närvarande en diskussion om arbetsmöjligheterna för internationella experter och om huruvida dessa experter kan och vill stanna i Finland. Vid inledningen av läsåret den 3 september lanserade rektor Ilkka Niemelä en kampanj som syftar till att bygga ett mer internationellt Finland.

"Aaltoiter, allt börjar med att få in en fot i dörren – och vi kan alla hjälpa till att öppna dörren. I dag lanserar Aalto-universitetet kampanjen "Hej arbetsgivare!" i universitetets sociala medier för att göra det möjligt för fler arbetsgivare att få kontakt med internationella studerande. Dela gärna vårt inlägg för att sprida ordet", säger Ilkka Niemelä i sitt öppningstal.

Tvärtemot vad man ofta tror vistas en stor del av våra internationella studerande i Finland. Hälften av Aalto-universitetets internationella utexaminerade får arbete i Finland ett år efter examen.

Teknikstuderande från länder utanför EU som gjort sitt examensarbete i samarbete med ett finländskt företag har fyra gånger större sannolikhet att få arbete i motsvarande uppgifter efter examen.

Det här är en bra utgångspunkt – men vi vill göra mer för att integrera vår internationella talang.

Vi hjälper dig att bygga en meningsfull karriärväg

Vi stöder alla våra studerande i att bygga karriärer och arbetslivskontakter på många olika sätt – här är några exempel:

• Vi skapar arbetslivskontakter för internationella studerande bland annat genom det populära mentorprogrammet Aalto International Talent och examenarbetesevenemanget Thesis Day.
  • Vi förmedlar aktivt ämnen för kursarbeten från arbetsgivare, såväl som praktikplatser och sommarjobb.
  • Doktorandpilot lockar nästan 200 nya doktorander till Aalto. Vi vill omedelbart koppla samman nya doktorander med det finländska arbetslivet genom gemensamma forskningsprojekt och mentorskap. Vi förhandlar för närvarande om samarbete med 50 intresserade partners.

Se nedan för mer information om vilken typ av karriärdesigntjänster du har till ditt förfogande!

För kampanjen har man skapat en webbplats Framtidens experter (https://www.aalto.fi/sv/talent), där både våra studerande och arbetsgivare enkelt kan hitta sätt att delta – klicka på webbplatsen!

"Hjälp oss koppla ihop varje studerande med det finländska arbetslivet."

Rektor Ilkka Niemeläs meddelande till de finländska arbetsgivarna

Målet med vår kampanj: varje studerande ska kopplas ihop med det finländska arbetslivet

För att få arbete inom den egna branschen krävs mer än en examen – det gäller att förstå hur de finländska arbetsplatserna fungerar, att skapa nätverk och att skaffa meningsfull arbetserfarenhet.

Vi vill nu utöka vår verksamhet som syftar till att anställa alla våra experter på ett sådant sätt att var och en av våra studerande får en meningsfull anknytning till det finländska arbetslivet. Vi behöver samarbete för detta och det är därför vi vädjar till arbetsgivarna i vår kampanj:

”Hjälp oss koppla ihop varje studerande med det finländska arbetslivet”, säger rektor Ilkka Niemelä. ”För vi behöver de bästa experterna så att vi kan säkra Finlands framtid och lösa världens utmaningar."

Foto Mikko Raskinen, Aalto-universitetet

Framtidens experter

Hej arbetsgivare!​ Hjälp oss koppla ihop varje student med det finländska arbetslivet.​

Studerande, sä här kan du delta!
SLUSH 2019

Karriärdesigntjänster för studerande

Students meeting companies in a networking event.

Aalto Thesis Day 2024

Meet Aalto's international Master’s students and find a thesis worker for your company's research or development project.

Events
Black banner with Talent Expo logo

Talent Expo 2024

Aalto University's largest recruitment event Talent Expo will be organized in Dipoli (Otaniemi) on November 14th, 2024! Virtual fair activities will also be available during the fair week.

Events
Punaisella taustalla JobTeaserin logo ja teksti Aalto University Career Services

Aalto JobTeaser (extern länk)

Aalto JobTeaser portal for job ads, career events and guidance

AaltoStudents

Karriärdesign för Aaltos studerande

Hur kan jag skapa en meningsfull karriär för mig själv? Det finns inte rätt eller fel sätt och vi hjälper dig att hitta din väg.

Career Design Lab
A gold-plated cryostat sits half open with many cables coming out from the bottom.

Doctoral education pilot

We are hiring 178 new doctoral researchers - get your doctorate from Aalto

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Picture of the themes of this course

Mind & Study: skaffa kunskaper för välmående på en nätkurs med 3sp

Studiepsykologerna i Aalto har kombinerat sina kunskaper och erfarenheter och skapat en nätkurs som hanterar mångsidiga teman inom välmående.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:
Students working in team. Text Unite! Seed Fund Ideathon - Transforming ideas into impactful projects.
Samarbete, Studier Publicerat:

Delta i Unite! Seed Fund Ideathon i Österrike

Resa och boende täcks för antagna studenter. Ansök senast 6 oktober.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Lär dig språk och kommunikationsfärdigheter på hösten – anmäl dig KiViTa-kurser nu!

Sista anmälningsdag är 30.9. Studera språk, skriv- och kommunikationsfärdigheter samt finska.