Kampanja edistää kaikkien Aallon opiskelijoiden työelämäyhteyksiä – opiskelija, katso mitä sinulle on tarjolla

Kampanja kutsuu sosiaalisen median kautta työnantajat mukaan rakentamaan kansainvälisempää Suomea.
Suuri joukko opiskelijoita Thesis Fair -lopputyötapahtumassa

Suomessa käydään parhaillaan vilkasta keskustelua kansainvälisten osaajien työmahdollisuuksista ja siitä, pystyvätkö ja haluavatko he jäädä Suomeen. Avasimme lukuvuoden avajaisissa 3. syyskuuta rehtori Ilkka Niemelän toimesta kampanjan, joka tähtää kansainvälisemmän Suomen rakentamiseen.

”Aaltolaiset, kaikki alkaa siitä, että saa jalan oven väliin – ja me kaikki voimme auttaa oven avaamisessa. Tänään Aalto-yliopisto käynnistää 'Hei työnantaja!' -kampanjan yliopistomme sosiaalisen median tileillä, jotta yhä useammat työnantajat pääsevät mukaan luomaan yhteyksiä kansainvälisiin opiskelijoihin. Jaathan postauksemme levittääksesi sanaa”, sanoo Ilkka Niemelä avajaispuheessaan.

Kolme rohkaisevaa faktaa

Toisin kuin usein luullaan, suuri osa kansainvälisistä opiskelijoistamme jää Suomeen:

• Puolet Aalto-yliopiston kansainvälisistä tutkinnon suorittaneista työllistyy Suomeen vuoden kuluttua valmistumisesta.
  • Kun tarkastellaan kaikkia Aallon kansainvälisiä alumneja viimeisen 15 vuoden ajalta, kaksi kolmasosaa (64,3 %) heistä asuu tällä hetkellä Suomessa.
  • EU:n ulkopuolelta kotoisin olevat tekniikan alan opiskelijat, jotka ovat tehneet opinnäytetyönsä yhteistyössä suomalaisen yrityksen kanssa, työllistyvät valmistumisen jälkeen neljä kertaa todennäköisemmin oman alansa tehtäviin (lähde: TEK Graduate Survey)

Tämä on hyvä lähtökohta – mutta haluamme tehdä enemmän kansainvälisten osaajiemme juurtumiseksi.

Autamme sinua rakentamaan mielekkään urapolun

Tuemme kaikkien opiskelijoidemme työurien ja työelämäyhteyksien rakentamista monin eri tavoin – tässä muutama esimerkki:

• Luomme kansainvälisille opiskelijoille työelämäyhteyksiä esimerkiksi suositun Aalto International Talent -mentorointiohjelman sekä Thesis Day -lopputyötapahtuman avulla.
  • Välitämme aktiivisesti työnantajilta tulevia kurssityöaiheita sekä harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja.
  • Tohtorikoulutuspilotti tuo Aaltoon vajaat 200 uutta väitöskirjatutkijaa. Haluamme kytkeä uudet väitöskirjatutkijat heti suomalaiseen työelämään yhteisten tutkimushankkeiden ja mentoroinnin kautta. Olemme parhaillaan neuvottelemassa yhteistyöstä jo 50:n kiinnostuneen yrityskumppanin kanssa.

Katso alta lisää, minkälaisia uramuotoilupalveluja sinulla on käytettävissäsi!

Kampanjaa varten on luotu Tulevaisuuden osaajat -sivu, josta sekä opiskelijamme että työnantajat löytävät helposti tavat osallistua – klikkaa sivustolle!

"Auta meitä yhdistämään jokainen opiskelija suomalaiseen työelämään."

Rehtori Ilkka Niemelän viesti työnantajille

Kampanjamme tavoite: Jokaiselle opiskelijalle yhteys suomalaiseen työelämään

Tutkinnon lisäksi alan työpaikan löytämisessä auttavat suomalaisten työpaikkojen toiminnan ymmärtäminen, konkreettinen kokemus, verkostot – sekä työelämäkontaktit.

Haluammekin nyt laajentaa kaikkien osaajiemme työllistymiseen tähtäävää toimintaamme siten, että jokainen opiskelijamme saa mielekkään yhteyden suomalaiseen työelämään. Tähän tarvitsemme yhteistyötä ja siksi vetoamme kampanjassamme työnantajiin:

”Auta meitä yhdistämään jokainen opiskelija suomalaiseen työelämään”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä. ”Koska tarvitsemme parhaita osaajia, jotta voimme varmistaa Suomen tulevaisuuden ja ratkaista maailman haasteita.”

Kuva Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto

Tulevaisuuden osaajat

Hei työnantaja! Auta meitä yhdistämään jokainen opiskelija suomalaiseen työelämään​.

Opiskelija, näin voit osallistua!
SLUSH 2019

Uramuotoilupalveluita opiskelijoille

Opiskelijoita tutustumassa yrityksiin verkostoitumistilaisuudessa.

Aalto Thesis Day 2024

Tapaa Aallon kansainvälisiä opiskelijoita ja löydä opinnäytetyöntekijä yrityksesi tutkimushankkeeseen tai kehitysprojektiin.

Tapahtumat
Black banner with Talent Expo logo

Talent Expo 2024

Aalto-yliopiston suurin rekrytointitapahtuma Talent Expo järjestetään Otaniemen Dipolissa 14.11.2024. Tarjolla on myös virtuaalista messuohjelmaa messuviikon aikana!

Tapahtumat
Punaisella taustalla JobTeaserin logo ja teksti Aalto University Career Services

Aalto JobTeaser (ulkoinen linkki)

Aalto JobTeaser työpaikka- ja uratapahtumaportaali

AaltoStudents

Uramuotoilua opiskelijoille

Uramuotoilu on kokeileva lähestymistapa mielekkään urapolun rakentamiseen jatkuvasti muuttuvassa työelämässä.

Career Design Lab
A gold-plated cryostat sits half open with many cables coming out from the bottom.

Tohtorikoulutuspilotti

Palkkaamme 178 uutta väitöskirjatutkijaa – valmistu tohtoriksi Aallosta.

Anna palautetta sivusta

URL kopioitu

Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Dekaanin kannustusstipendi hyvästä opintomenestyksestä lukuvuoden 2023–2024 perusteella – Haku on käynnissä!

Dekaani jakaa 500 € stipendejä Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijoille hyvän opintomenestyksen perusteella. Stipendien hakuaika on nyt käynnissä. Opiskelijoille, joilla hakuedellytykset ovat vaikuttaneet syyskuun alussa täyttyvän, on lähetetty Aalto-sähköpostiin linkki hakulomakkeeseen.
Student Guide illustration, news items
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopisto irtisanoutuu joustavaa opinto-oikeutta (JOO) koskevasta sopimuksesta 1.1.2026

Uusia puoltoja ja myöntöjä JOO-opintoihin ei enää anneta 31.7.2025.
Students in Aalto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Liity Aallon kampusoppaiden joukkoon - osallistu kampusopaskoulutukseen 25.9.2024

Haluaisitko kampusoppaaksi lukiolaisryhmille? Osallistu koulutukseen 25.9.2024 klo 15-17 Otaniemen kampuksella - ilmoittaudu heti!
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Myötätuntomentorointia tohtoriopiskelijoille - Ilmoittaudu mukaan syksyn ryhmiin!

Ilmoittaudu mukaan tohtoriopiskelijoiden myötätuntomentorointiryhmiin!