Nyheter

Sammandrag av lärdomsprov på kandidat- och magisternivå publiceras från och med 1.1.2024

Sammandrag av lärdomsprov på kandidat- och magisternivå publiceras alltid öppet i publikationsarkivet Aaltodoc från och med 1.1.2024. Beslutet om publicering gäller inte lärdomsprov som har förts in i Aaltodoc före 1.1.2024.

I enlighet med ett beslut som fastställts av vicerektor Petri Suomala publiceras sammandrag av lärdomsprov på kandidat- och magisternivå alltid öppet tillsammans med lärdomsprovets övriga metadata i publikationsarkivet Aaltodoc från och med 1.1.2024. Den studerande får fortsättningsvis själv bestämma huruvida lärdomsprovet publiceras öppet i fulltext eller inte. Den studerande har fortfarande upphovsrätt till sammandraget av lärdomsprovet, trots att det publiceras, och publiceringen av sammandraget strider inte mot upphovsrätten.

Beslutet om publicering gäller inte lärdomsprov som har förts in i Aaltodoc före 1.1.2024. Sammandrag publiceras därmed inte retroaktivt.

Till följd av beslutet om publicering av sammandrag ska lärdomsprovets författare observera att hen inte inkluderar sådan information i sammandraget som hen inte vill att ska publiceras öppet på nätet. Sådan information bör presenteras någon annanstans.

Sammandraget innehåller mer information än lärdomsprovets metadata, vilket innebär att publicering av sammandraget gör det lättare att hitta lärdomsprovet. Studerande, lärare och andra personer som söker information får genom sammandraget en mer ingående bild av innehållet och forskningsmetoderna i lärdomsprovet. Detta gagnar även studerande som skriver lärdomsprov i framtiden. Publiceringen av sammandragen främjar öppen information. Därtill ökar synligheten för den forskning som bedrivs vid Aalto-universitetet.

Lärdomsprovens offentlighet

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Studerande på EIT Manufacturing-sommarkurs
Studier Publicerat:

Sök nu till sommarskolan i Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing

Denna sommarskola som anordnas av EIT Manufacturing består av en onlinedel (8.-18.7.) och närvarodel vid University of Trento, Italien (22.7.-2.8.2024).
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.
Piano Top Loungessa
Campus, Samarbete, Studier, Universitetet Publicerat:

Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Vinnaren av Aalto-universitetets studenternas inkluderande budget är gemensam piano.