Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Aalto-universitetets projekt för studenternas inklunderande budgetering för år 2023 är avslutat, vinnande idén blev en gemensam piano. Två pianon anlände till campuset i maj.
Piano Top Loungessa
Gemensam piano i Kandidatcentret. Foto: Milla Uusitalo / ACRE

Projektet för en inkluderande budget (”en euro för varje student”) fick cirka 30 idéer förra hösten, varav tre valdes för slutlig omröstning. Studenterna röstade för att införskaffa gemensamma pianon, och med en budget på 13 000 euro köptes två pianon till campuset.  Pianona är av hög kvalitet och köptes som återvunna, så budgeten hölls inom ramarna.

Pianon spelas på olika platser på campuset

Den andra pianot placerades i Top Lounge i Kandidatcentret (5:e våningen, U523), och den andra i K3-byggnaden på Träkarlsgränden. Pianona är fritt tillgängliga för alla studenter och ger möjlighet att spela och njuta av musik.

"Gemensamma pianon ger studenterna möjlighet att slappna av, skapa musik tillsammans och stärka gemenskapen på campuset. Pianona har redan väckt stort intresse. Den segrande idén uppfyllde projektets viktigaste kriterier, de främjar studenternas välbefinnande, tillgänglighet, hållbarhet, budgeten samt genomförandetidtabellen, säger Aalto-universitetets utvecklingschef Raili Pönni."

Syftet med det årliga projektet för en inkluderande budget är att öka studenternas inflytande på campusets utveckling och erbjuda konkreta förbättringar för studentgemenskapen. Tidigare år har campuset fått trädgårdsbänkar på Ainoplatsen samt sovkapslar i Harald Herlin -lärcentret och Kandidatcentret.  Projektet för en inkluderande budget kommer att genomföras igen i början av nästa läsåret, hösten 2024.

Opiskelijoita pyöräilemässä kampuksella.

Dags att rösta! Hur ska vi använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande?

I början av hösten 2023 fick de studerande komma med idéer för hur universitetet ska använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande på campus. Nu är det dags att rösta fram en idé som ska förverkligas på campus under våren 2024 .

Väre building in Otaniemi campus

Sovkapslar vann i omröstningen

Segraren i 2022 års omröstning i den inkluderande budgeten blev klar i slutet av november. Vila och tupplurar blev årets vinnande tema.

kampus kesällä

Röstningen om studenternas inkluderande budget har avgjorts – trädgårdsbänkar blev vinnare

Våren 2021 tillfrågades studenterna vid Aalto-universitetet om hur de skulle vilja satsa 12 000 euro av universitetets budget på campusets utveckling för att förbättra studenternas välbefinnande.

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Campus, Universitetet Publicerat:

Restaurangtjänster till Aalto Space - testa och vinn!

Testa om du kan hitta campusets restauranger i Aalto Space-appen och vinn sommarpriser.
Studerande på EIT Manufacturing-sommarkurs
Studier Publicerat:

Sök nu till sommarskolan i Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing

Denna sommarskola som anordnas av EIT Manufacturing består av en onlinedel (8.-18.7.) och närvarodel vid University of Trento, Italien (22.7.-2.8.2024).
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.