Bioinformationsteknologi, teknologie kandidat och diplomingenjör
Vi utbildar framtida toppvetare som kan främja till exempel diagnosticering, behandling och förebyggande av sjukdomar, rengöring av miljön och förbättring av livskvaliteten!
Efter gymnasiet funderade Venla Kaislo till exempel på läkarbanan och idrottsvetenskap, men blev sedan intresserad av bioinformationsteknik eftersom man i huvudämnet kombinerar teknik och medicin. Hon uppskattar friheten i universitetsstudier som har lärt henne till exempel tidshantering och gjort det möjligt att aktivt ägna sig åt hobbyer.
I gymnasiet intresserade jag mig särskilt för biologi, hälsokunskap och matematik. Jag valde studier i idrottsvetenskap vid öppna universitetet, men det var ändå inte min grej. Jag har alltid haft läkarstudier som alternativ och beslutade också att söka till medicinska. När jag läste till inträdesproven blev jag ännu mera intresserad av matematik och fysik och började fundera vilka studiealternativ det finns där man kan fördjupa sig ytterligare i de här ämnena. Jag bläddrade bland olika alternativ och fastnade för bioinformationsteknik där man får kombinera det tekniska med med medicin.
Det som överraskat mest vid Aalto är hur aktivt studentlivet är. Här finns klubbar och grupper för alla hobbyer och intressen, och trösklarna är låga. Också vårt gille Inkubio är mycket aktivt, och jag har fått chans att göra och uppleva en massa roligt under det här första halvåret.
Vid universitetet är studierna väldigt fria, och inlärningen är i hög grad på eget ansvar. Jag har gillat detta väldigt mycket, eftersom jag lär mig mycket bättre genom att göra och läsa själv än till exempel genom att sitta på föreläsningar. Detta har också gjort att jag under hela studien har kunnat arbeta och dessutom ägna mig åt hobbyer lika aktivt som innan jag började studera.
Många kurser har varit intressanta och välarrangerade. I höstas gillade jag särskilt kursen Programmering 1 och bland de kurser som pågår nu kursen i fysiologi! Allmänt taget handlar första årets kurser om baskunskaper, och i många kurser finns det till exempel räkneövningsgrupper. Där är tröskeln låg för att begära hjälp, så man behöver inte stressa över att genast hamna på sju famnars vatten
Jag har redan nu fått många goda färdigheter för arbetslivet. Den viktigaste och nyttigaste saken som jag har lärt mig under universitetsstudierna är säkert att planlägga min vardag. När det finns många deadline och tider att passa har jag blivit tvungen att lära mig prioritera och schemalägga det jag gör. Det har minskat stressen betydligt när man hela tiden har koll på vad man ska göra och när. Mina interaktiva färdigheter har också utvecklats.
Detta område ger många möjligheter, och enligt huvudämnet kan man få göra en massa intressant och viktigt. Min egen karriärstig är ännu oklar, men jag väntar ivrigt på det framtiden kommer att föra med sig och alla de häftiga saker jag kommer att få göra.
Jag rekommenderar mitt huvudämne för alla som är intresserade av problemlösning särskilt i människans och hälsans perspektiv. Jag uppmanar också intresserade att ta reda på vilka kurser som erbjuds inom huvudämnet och att vara öppen och aktivt ta reda på vilka möjligheter området ger.
Vi utbildar framtida toppvetare som kan främja till exempel diagnosticering, behandling och förebyggande av sjukdomar, rengöring av miljön och förbättring av livskvaliteten!
Reetta som studerar bioinformationsteknologi tycker att studierna vid universitetet är lättare än vid gymnasiet eftersom hon bättre kan styra över sin tid.
Tack vare det breda kursutbudet och den fria rörligheten mellan högskolorna kunde Oskari Lehtonen fördjupa sig i de ämnen som intresserade honom mest.
Silva som studerar bioinformationsteknologi deltar aktivt i studentlivet. Hon tycker Otnäs campus är unikt eftersom det är en smältdegel för olika områden och deras studentkulturer.
Under det virtuella evenemanget diskuterade elektroteknikstudenterna särskilt studierna och studentlivet vid Aalto-universitetet.