Nyheter

Studeranden Niina Tapanainen: jag studerar teknik eftersom jag vill förbättra människors liv

På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
Opiskelija Niina Tapanainen talvella Otaniemessä.
Niina Tapanainen.

Hur fungerar internet? Hur kommunicerar apparaterna sinsemellan? Gymnasieeleven Niina Tapanainen ville ha svar på dessa frågor och bestämde sig för att söka till utbildningen informationsteknologi. Niina är intresserad av tal- och språkteknologi, och i framtiden vill hon vara med och utveckla finskspråkig taligenkänning.

Varför valde du informationsteknologi?

I gymnasiet funderade jag på om jag skulle studera fysik vid Helsingfors universitet eller till diplomingenjör vid Aalto-universitetet. En civiltjänstgörare som jobbat i vår skola berättade mycket positivt om Aalto och jag började luta åt teknik. Också den ansedda examen och teknologlivet talade för ett tekniskt område. På Aaltos webbplats tittade jag på olika alternativ, och utbildningen informationsteknologi fångade mitt intresse fast jag inte var riktigt säker på vad informationsteknologi var. Det lät verkligt cool, och på sidan talades exempelvis om 5G och IoT. Jag tänkte att det skulle vara väldigt intressant att veta hur olika apparater kommunicerar sinsemellan och hur internet fungerar.

Nu har jag avancerat från kandidatstadiet till magisterstudierna och studerar för närvarande i programmet CCIS - Speech and Language Technology.

Hur har studentlivet varit i praktiken?

Under fuxåret var jag inte så där hemskt aktivt med i studentlivet men under andra studieåret började jag ta små uppdrag i automations- och systemteknikgillet (AS) dvs i våra studerandes ämnesförening. Jag var till exempel gillesrumsvakt och deltog i ombrytningen av historiken. Ett väldigt positivt drag var hur fördomsfri och inklusiv teknologkulturen är. Alla tas emot som de är – det var någonting som var nytt för mig.

Under mitt första styrelseår fungerade jag som AS-gillets kommunikationsmästare och under det andra året som ordförande. Ordförandeskapet har varit en av mina bästa erfarenheter, jag har lärt mig mycket om mig själv och om ledarskap. Minnesvärda erfarenheter från teknologverksamheten har varit till exempel Tempaus2016 (Jippo2016) där vi besökte grundskolor, och evenemanget Opiskelijat Lintsillä (Studerande på Borgbacken), då gillet hyrde hela Borgbacken åt studerande.

Vid Aalto finns ingen färdigt utstakad väg man måste följa. Om ett ämne verkar intressant är det bara att djärvt pröva på.

Niina Tapanainen

Hur är studierna i praktiken?

Av kandidatkurserna har särskilt tre stått ut. Den första är fuxårets Elverkstadskurs (Sähköpajakurssi), där vi byggde vår egen elektroniska apparat. Vår grupp byggde en robot som styrdes av en Nintendo Wii fjärrkontroll. En annan favoritkurs var Datornät där vi lärde oss internetprotokoll, routingalgoritmer och analysverktyg för nätet. På kursen fick man själv fixa och experimentera. Den tredje kursen var Tillämpad digital signalbehandling som var jätteintressant. På kursen byggde vår grupp en enkel taligenkännare, vilket var min första erfarenhet av att skapa taligenkänningssystem.

Vid Aalto finns ingen färdigt utstakad väg man måste följa. Om ett ämne verkar intressant är det bara att djärvt pröva på. Vid Aalto är det ganska lätt att byta huvudämne och kombinera också andra områden med teknik. Jag själv är kanske inte prototypen för en teknolog, eftersom jag tog ett biämne vid Helsingfors universitets humanistiska fakultet. Jag läste allmän språkvetenskap och språkteknologi. Jag studerar teknik för att jag vill förbättra människors liv.

Vilka färdigheter har du fått för arbetslivet?

På hands-on-kurser lär man sig grupparbete och hur teorin tillämpas i praktiken. Under kandidatstadiet fokuseras mera på baskunskaper och den egentliga orienteringen mot arbetslivet börjar först under magisterstudierna.

De bästa färdigheterna för arbetslivet får man genom att jobba inom sin egen bransch. Vi har utmärkta möjligheter också att få sommarjobb. Under kandidatstadiet var jag sommaren 2019 anställd på Telias produktstyrning. Jag jobbade med nättrafik, testade terminaler och gjorde dataanalyser.

Hur ser framtiden ut på området?

Språk- och talteknologi ligger mig varmt om hjärtat eftersom människa och teknik där förenas på ett intressant sätt. I dag är problemet att finskan är ett litet språk till exempel jämfört med engelskan. Jag vill vara med och utveckla den finska språkteknologin och taligenkänningen. Det är viktigt att finskspråkiga får service på sitt eget språk.

Behovet av teknik ökar hela tiden, för att människorna ska kunna ägna sig åt viktigare saker och kanske jobba litet kortare arbetsdagar, när tekniken och maskinerna tar hand om rutinuppgifterna.

Jag rekommenderar området åt vem som helst som tycker om problemlösning och matematik eller är intresserad av att kombinera till exempel humanistiska vetenskaper och teknik. Teknik kan kombineras också med oväntade områden för att nya lösningar ska möjliggöras.

Följ oss

Läs mer

Läs mer om informationsteknologi och CCIS - Speech and Language Technology.

Informationsteknologi, teknologie kandidat och diplomingenjör

Vet du vad som händer i bakgrunden i de mobila nätverken och på internet när du köper en ny produkt på webben med din telefon, ser på videor på Youtube eller använder Snapchat eller Instagram? Har du undrat hur talstyrning eller radioteknologi fungerar, hur tekniken bakom självstyrda bilar ser ut eller hur vi kunde minimera internetteknologins energiförbrukning?

Aalto University_ELEC_Unto_Rautio

Studier

Elektriciteten finns överallt och samhället skulle inte fungera utan den. Som studerande vid Högskolan för elektroteknik får du söka lösningar exempelvis på frågor gällande människans välbefinnande och hållbar utveckling. På den här sidan hittar du information om kandidat-, magister- och doktorandprogram vid Högskolan för elektroteknik.

Sähköinsinöörikillan lakkienjako/ Aalto-yliopisto / kuva: Essi Jukkala

Speech and Language Technology - Computer, Communication and Information Sciences, Master of Science (Technology)

Huvudämnet Speech and Language Technology vid Aalto-universitetet är nära kopplat till toppforskning inom marskininlärning och talteknologi, och forskare inom området är starkt involverade i undervisningen. Utexaminerade från programmet är väl rustade för en karriär inom detta snabbväxande område.

Students working together on a project
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Tietokone
Studier, Universitetet Publicerat:

Turnitins likhets- och AI-rapport blir en del av inlämningen av lärdomsprov på magisternivå i januari 2025

Från januari 2025 kommer en likhetsrapport att genereras i Turnitin för lärdomsprov på magisternivå som lämnas in för bedömning, godkännande och arkivering.
Kulkutunnisteen lukija
Campus, Undantagssituationer, Universitetet Publicerat:

Korta avbrott i passerkort och dörrars funktion

Systemuppdateringen orsakar korta avbrott i passerkortens funktion under vecka 51 (16–20.12.2024).
Studier Publicerat:

Anvisningarna för god akademisk praxis i studier vid Aalto-universitetet har uppdaterats

Anvisningarna God akademisk praxis i studier vid Aalto-universitetet träder i kraft den 1 januari 2025. Kommittén för akademiska ärenden godkände anvisningarna i september 2024. Dessa anvisningar ersätter de tidigare anvisningarna ”Aalto-universitetets etiska regler för studier och handläggningen av förseelser mot reglerna” som godkändes 2011.
Aalto University students walking at campus on summer
Studier Publicerat:

CoDaS Master’s Programme in Communications and Data Science (Erasmus Mundus) – Ansökningsperiod öppen!

CoDaS är ett internationellt gemensamt masterprogram som erbjuds av fem europeiska universitet.