Studeranden Niina Tapanainen: jag studerar teknik eftersom jag vill förbättra människors liv
På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
En enorm mängd information skapas genom tal och språk, från skrift och samtal till videor. I och med att artificiell intelligens får en allt mer framträdande roll ökar också behovet av teknik som gör det möjligt för AI-lösningar att kommunicera snabbt och felfritt på olika språk. Genom att studera tal- och språkteknologi kan du säkra en plats inom en snabbväxande bransch med goda framtidsutsikter. Du lär dig att förbättra tekniska tillämpningar och dessutom lösa viktiga samhälleliga problem, såsom att arbeta för ett mer jämlikt utbildningssystem och främja användning av dessa teknologier inom hälso- och sjukvården.
De som utexamineras från magisterprogrammet Computer, Communication and Information Sciences – Speech and Language Technology har följande kunskaper och färdigheter:
En stark teoretisk och metodologisk grund inom tal- och språkteknologi. De utexaminerade har en uppsättning kunskaper inom maskininlärning, matematisk och statistisk språkmodellering samt talanalys, -syntes, -igenkänning och -kodning.
Avancerade färdigheter i programmering. De utexaminerade behärskar olika typer av programmeringsspråk och -verktyg och har förmåga att utforma, implementera, testa och underhålla praktiska system för maskininlärning samt tal- och språkbehandling.
Omfattande färdigheter i dataanalys. De utexaminerade har en ingående förståelse för olika typer av data och dess egenskaper samt hur data kan omvandlas till information genom maskininlärning.
Färdigheter i matematik och statistisk modellering.De utexaminerade behärskar matematiska modeller och bakomliggande statistiska antaganden som gör att de kan göra korrekta förutsägelser utgående från verkliga data.
Omfattande insikter i den senaste forskningen inom området. De utexaminerade drar nytta av den toppforskning som leds av professorer och forskare inom området och har de grunder som behövs för att inleda en forskarkarriär om de så önskar.
Undervisningsspråket för magisterprogrammet Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences – Speech and Language Technology är engelska.
Läsårsavgiften för detta program är 17 000 euro per läsår. Läsårsavgift uppbärs inte av medborgare i ett medlemsland i Europeiska unionen (EU), Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz. Medborgare i andra länder ska betala läsårsavgift.
Aalto-universitetet erbjuder en liten mängd stipendier som befriar studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift från läsårsavgiften. Stipendierna kan beviljas de sökande som klarat sig bäst i ansökningsalternativets bedömning. De sökande rangordnas utgående från bedömningsgrunderna på ansökningsalternativets sidor.
Se Läsårsavgifter och stipendier för mer information om läsårsavgifter och stipendier vid Aalto-universitetet.
Huvudämnet kan genomföras som antingen ett långt (60 studiepoäng) eller kort (40 studiepoäng) huvudämne. Studerande som genomför ett kort huvudämne ska också inkludera ett biämne (20–25 studiepoäng) på magisternivå. Studerande som genomför ett långt huvudämne kan inkludera ett valfritt biämne i sina fritt valbara studier.
Det första året ger grunderna i tal- och språkbehandling och maskininlärning. I takt med att studierna framskrider fördjupas de studerandes insikter i olika ämnesområden, och de kan utforma sina studier efter eget intresse.
Huvudämnet Speech and Language Technology hör till programmet Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences. De studerande kan rikta in sina studier på något specialområde med hjälp av ett biämne på magisternivå eller fritt valbara kurser.
I studierna inom huvudämnet betonas praktiskt projektarbete. Målet är att förbättra de studerandes färdigheter för att arbeta inom branschen och för vetenskapligt arbete genom att de studerande lär sig att lösa verkliga problem och får erfarenhet av teamarbete genom de många gruppövningar som ingår i studierna. Lärmiljön är dessutom flexibel, vilket ger de studerande möjligheter att utforma sina studier utgående från sina egna unika intressen.
Mer information om utbildningens innehåll och undervisningsplan hittar du i Studentguiden.
På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
Studiemiljön i programmet är starkt internationell. Studierna genomförs i mångkulturella grupper och de studerande får goda färdigheter för en internationell karriär. Högskolan för elektroteknik erbjuder många olika möjligheter till studentutbyte och praktik över hela världen. Studerande kan få möjlighet att delta i forskningsprojekt som ägnar sig åt globala problem eller delta i en sommarkurs vid ett av Aaltos partneruniversitet, såsom EURECOM i Sophia Antipolis i Frankrike.
Aalto-universitetet är till sin natur internationellt och välkomnar tusentals examens- och utbytesstuderande från utlandet årligen. Dessa studerande ansluter sig till Aalto-gemenskapen inte bara genom sina studier, utan också genom de många fritidsevenemang, festligheter och fritidsaktiviteter som äger rum på campus. Aktiva tutorprogram och stödtjänster arbetar hårt för att hjälpa internationella studerande att integrera sig i den nordiska kulturen och känna sig hemma i Finland.
Programmet ger behörighet till forskarstudier (Doktor i vetenskap inom ett tillämpligt område).
En examen inom tal- och språkteknologi ger en rad olika karriärmöjligheter. Många utexaminerade får jobb inom forskning och utveckling i industrin eller inom den akademiska världen. En del utexaminerade grundar egna företag. Exempel på startuppföretag som nyligen har grundats av utexaminerade är Hokema, Ääni Company och Speechly.
Aalto-universitetet har väletablerade karriärtjänster som stöder studerandes sysselsättning i Finland och utomlands. Tack vare den flexibla undervisningsplanen arbetar många Aalto-studerande redan under studietiden och säkrar på så vis instegspositioner redan före utexamineringen. Aalto har också en aktiv företagargemenskap som fungerar som en språngbräda för att grunda ett företag.
According to Tiina Lindh-Knuutila, language technology and machine learning offer enormous opportunities for many kinds of people.
Forskningsprojekt är väl integrerade i studierna i syfte att främja de studerandes färdigheter i vetenskapligt arbete. Ett av de senaste projekten inom taligenkänning resulterade i en prisbelönt kampanj, vars syfte var att samla in spontant prat av så många finsktalande som möjligt för att främja taligenkänning på finska.
Läs mer om den senaste forskningen vid Institutionen för kommunikations- och nätverksteknik.
'Thanks to the successful campaign, Finland has the possibility to be a pioneer in speech recognition for small languages,' says Professor Mikko Kurimo
Utöver det breda kursutbudet vid Aalto-universitetet har de studerande möjlighet att inkludera kurser från andra finländska eller utländska universitet i sina studier. Huvudämnet Speech and Language Technology tar också regelbundet emot gästande studerande från andra universitet. Magisterprogrammet CCIS (Computer, Communication and Information Sciences) är tvärvetenskapligt till sin natur och uppmuntrar till samarbete mellan olika vetenskapsområden.
Aalto-universitetet är välkänt för att förena ekonomi, konst, teknik och vetenskap. Vårt livliga campus och friheten att välja fritt valbara kurser från hela universitetets utbud sammanför studerande från olika områden under samma tak. Denna spontana tvärvetenskapliga miljö ger upphov till nya idéer, sammanför entusiaster och leder till vänskap, nätverk och inte sällan även startupföretag.
I detta webinar presenterar programrepresentanterna Aalto-universitetet, ger en översikt över programmet, förklarar programmets struktur och innehåll, diskuterar karriärmöjligheter och svarar på frågor från publiken.
Ansökande måste uppfylla de allmänna behörighets- och språkkraven som är gemensamma för alla magisterprogram vid Aalto-universitetet. Sökande som uppfyller Aaltos allmänna behörighetskrav för magisterstudier bedöms och rangordnas enligt bedömningsgrunder som bestäms på förhand för varje ansökningsalternativ.
Ansökningarna till huvudämnet Speech and Language Technology i Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences programmet bedöms enligt följande bedömningsgrunder.
Observera att den ursprungliga versionen av bedömingsgrunderna är på engelska. Alla dessa bedömningrunder är översättningar av den ursprungliga engelska texten.
Vad bedöms? | Vitsord från tidigare examen/examina och studietakt |
Vad vi letar efter i en sökande |
CCIS-programmet söker sökande med utmärkt akademisk framgång i sina tidigare studier. I ansökningsalternativ där antalet ansökningar är stort och av hög kvalitet innebär detta att den sökande har uppnått genomgående utmärkta vitsord under hela examensstudierna (mycket högt viktat medeltal eller GPA). Den sökandes tidigare akademisk framgång bedöms baserat på medelvitsordet (GPA) och resultat i avgörande kurser. Den tid som lagts ned på tidigare studier kommer också att beaktas. Alla den sökandes tidigare universitetsstudier, inklusive ofullständiga examina och fristående studier, kommer att beaktas vid bedömningen av den akademiska prestationen. Sökande från yrkeshögskolor i Finland |
Hur påvisas kompetenserna? | Studieprestationsutdrag, examensbetyg |
Vad bedöms? | Tidigare studiers innehåll och omfattning |
Vad vi letar efter i en sökande |
Sökande förväntas ha en högkvalitativ kandidatexamen i datavetenskap, programvaruteknik, kommunikationsteknik eller elektroteknik. Utmärkta kandidater med examen inom andra områden, inklusive men inte begränsat till informationssystem, teknik, naturvetenskap, matematik eller fysik kommer att övervägas om de har tillräckliga studier inom de områden som krävs. De högskolestudier som krävs samt ämnen som anses ge fördelar listas nedan: De högskolestudier som krävs är:
Studier i åtminstone några av följande ämnen är meriterande:
Innehållet i den sökandes tidigare studier bedöms baserat på kurserna i det officiella studieprestationsutdraget. |
Hur påvisas kompetenserna? | Studieprestationsutdrag, kursbeskrivningar |
Vad bedöms? | Rykte och kvalitet hos den sökandes tidigare lärosäte |
Vad vi letar efter i en sökande | Vi förväntar oss att sökande har fullföljt sin tidigare examen vid ett högkvalitativt högre universitet och program. Anseendet hos den sökandes hemuniversitet påverkar den slutliga tolkningen av vitsorden när den akademiska framgången bedöms. |
Hur påvisas kompetenserna? | Internationella och nationella rangordningar av högskolor |
Vad bedöms? | Den sökandes lämplighet för ansökningsalternativet, motivation, engagemang i studierna och skriftlig kommunikationsförmåga. |
Vad vi letar efter i en sökande |
Den sökande ska vara motiverad att studera ämnet i fråga och förbinda sig till studier på heltid med en plan för att avlägga magisterexamen på två år. Vi söker efter sökande som tydligt kan uttrycka orsakerna till att de sökt till ansökningsalternativet och beskriva varför de skulle vara utmärkta kandidater för ansökningsalternativet. Studierna ska ge genuint ny kunskap för den sökande. Om den ansökande redan har en magisterexamen eller högre högskoleexamen eller studerar för en ska hen tydligt i motivationsbrevet påvisa varför hen ansöker om att avlägga en annan magisterexamen. I de flesta fall rekommenderas icke-examensstudier istället. |
Hur påvisas kompetenserna? | Ansökan som helhet inklusive motivationsbrev |
Vad bedöms? | Arbetserfarenhet, andra kvalifikationer och prestationer |
Vad vi letar efter i en sökande |
Utöver sina akademiska meriter kan sökande ha andra erfarenheter, kunskaper och kvalifikationer som förbereder dem för magisterstudierna och särskiljer dem från de andra sökande. Vi värdesätter i synnerhet krävande arbetserfarenhet inom området för de planerade studierna, deltagande i vetenskaplig forskning som leder till publikationer, entreprenörskap och särskilda prestationer såsom framgång i tävlingar (t.ex. Junction Hackathon). |
Hur påvisas kompetenserna? | Cv, rekommendationsbrev, arbetsintyg, publikationer, andra intyg, GRE- eller GMAT-resultat (om tillgängliga). |
Bedömningsprocessen beskrivs under Process för bedömning av sökande. Utöver de obligatoriska dokumenten för ansökan ber detta ansökningsalternativ de ansökande lämna in också dokumenten under Begärda dokument.
Under bedömningen av behöriga ansökande bedöms de först enligt följande bedömningsgrunder:
Endast sökande som uppfyller dessa krav bedöms enligt hela uppsättningen av bedömningskriterier. Det går inte att kompensera för dessa kriterier med andra kriterier.
Efter bedömningen av kvarvarande kriterier nedan väljs de bästa sökande baserat på gemensam bedömning av samtliga kriterier.
Hård konkurrens råder inom ansökningsprocessen och endast de bästa sökandena väljs ut varje år. Alla sökande som uppfyller kraven kan inte antas.
Alla sökande ska lämna in ansökningsdokumenten som listas här: https://www.aalto.fi/sv/studera-vid-aalto/ansokan-till-magisterutbildning. Dessutom ska sökande till detta ansökningsalternativ lämna in följande dokument:
*) Ansökan ogiltigförklaras om detta ansökningsdokument inte inkluderas.
Dessutom ger dessa ytterligare dokument mervärde till din ansökan:
Alla bilagor som beskrivs ovan ska helst vara på engelska. Om de är på ett annat språk än engelska, finska eller svenska ska den ansökande tillhandahålla exakta översättningar av dem.
Ladda upp dokumenten till ansökningsblanketten i pdf-format. Namnge filerna enligt: Namn på dokumentet-Efternamn-Förnamn (t.ex. CV-Efternamn-Förnamn.pdf). Högsta tillåtna filstorlek är 1,0 GB.
Dokument specifika för ansökningsalternativet ska laddas upp separat för varje ansökningsalternativ, även om du använder samma dokument (t.ex. CV). Kontrollera kraven på dokument för varje ansökningsalternativ du söker till.
Sista datum för inlämning av programspecifika dokument är det samma som för allmänna ansökningsdokument.
Aalto-universitetets ansökningsservice
Ifall du har frågor angående ansökningsprocessen, ansökningsdokument eller språktest, vänligen kontakta Aalto-universitetets ansökningsservice.
Högskolan för elektroteknik
Frågor gällande programmets innehåll ställs till