Tähtitiistai-evenemangsserien tar astronomin nära allas vardag

Välkommen att lära dig om astronomi i Aalto-universitetets nya Marsio-byggnad, som öppnades hösten 2024! Aalto-universitetets Metsähovi Radioobservatorium firar sitt 50-årsjubileum i år. För att fira jubileet kommer en öppen föreläsningsserie "Tähtitiistait" att hållas i den nya Marsio-byggnaden hösten 2024. Tähtitiistait-evenemangsserien är en del av jubileumsprogrammet som syftar till att ta astronomin nära vardagen för var och en av oss.
Metsähovi 50 vuotta
Graphic design: Marianne Lenoir / Aalto-Universitetet

Välkommen att lära dig om astronomi i Aalto-universitetets nya Marsio-byggnad, som öppnades hösten 2024! Den öppna föreläsningsserien "Tähtitiistai" erbjuder astronomi med låg tröskel för var och en av oss.

Den öppna föreläsningsserien Tähtitiistait erbjuder astronomi med låg tröskel för var och en av oss. Tähtitiistait är en serie öppna föreläsningar där publiken får höra om studier av rastlösa svarta hål, teleskop i jordens storlek och vad den historiska 50-åriga studien av solen kan berätta om oss och vår framtid på jorden.

Huvudspråket för Tähtitiistait-evenemangsserien är finska. Du kan komma och lyssna på föreläsningarna på plats i Marsio eller lyssna på livesändningen online.

Kolla in föreläsningsserien

8.10.2024 – Tähtitiistai: 50 år med universums frekvens

Antennor mot rymden – de första femtio åren av Metsähovi Radio Observatorium

Joni Tammi, Direktör, Metsähovi Radioobservatorium, Aalto-universitetet

Hur man får vänner, framgång och inflytande i vetenskapens värld? Metsähovi 1980 – 2000

Esko Valtaoja, professor emeritus, Åbo universitet

22.10.2024 – Tä: Det osynliga universum

Ett halvt sekel av kvasarer

Merja Tornikoski, Seniorforskare, Metsähovi Radioobservatorium, Aalto-universitetet

VÅR STJÄRNA – Vad 50 års observationer av solen berättar om oss själva, vår miljö och vår framtid

Derek McKay, Forskningsingenjör, Metsähovi Radioobservatorium, Aalto-universitetet

5.11.2024 – Tähtitiistai: Vid svarta hål
Kosmiska partikelacceleratorer

Talvikki Hovatta, Akademiforskar, Finska ESO-centret

Jordstora teleskop och rastlösa svarta hål

Tuomas Savolainen, Seniorforskare, Metsähovi Radioobservatorium & Institutionen för elektronik och nanoteknik, Aalto-universitetet

Image from remote site: www.aalto.fi

Tähtitiistai: 50 vuotta maailmankaikkeuden taajuudella (extern länk)

Aalto University's Metsähovi radio observatory turns 50 this year. To mark the anniversary, an open lecture series "Tähtitiistait" will be held in the new Marsio building in autumn 2024. Welcome!

Image from remote site: www.aalto.fi

Tähtitiistai: Näkymätön maailmankaikkeus (extern länk)

Image from remote site: www.aalto.fi

Tähtitiistai: Mustien aukkojen äärellä (extern länk)

Support Metsähovi Radio Observatory with a donation

Space has always aroused human curiosity and fuelled our imagination. But alongside imagination, we also need science and long-term research. To mark the anniversary of the observatory, a special fundraising campaign is now under way to support its research and teaching work.

Help make this unique research work possible and make a donation! Please direct your support to Metsähovi Radio Observatory with code 5024. Even small donations can have a big impact when many people donate.

Science and curiosity as tools towards a sustainable future!

Click here to donate: Donate to Metsähovi Radio Observatory

Metsähovi 50 years

Tähtitiistait event series in autumn 2024

Bild av Marsio-byggnaden i mitten av campus, Marsio-text på solros

Marsios dörrar öppnas den 26 augusti – invigningen firas i samband med inskriptionsceremonin

Campusets nya mötesplats bjuder in till besök. Kom som en av de första och ät lunch, besök Aalto-universitetets butik och ta del av offentlig konst från och med den 26 augusti.

Metsähovi 50 juhlavuosi

50 years of discovery through the measurements made at Metsähovi Radio Observatory

Aalto University’s Metsähovi Radio Observatory has played an important role in the development of Finnish radio astronomy.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:
URL kopierat

Läs fler nyheter

Kulkue tummiin pukeutuneita ihmisiä

Aalto-universitetet firade starten på det 15:e läsåret

Aalto-universitetets nya läsår inleddes den 3 september. I talen vid inskriptionsceremonin betonades kontakterna till det finländska arbetslivet och känslan av samhörighet.
Kuva wellbeing weekin logosta jossa keltaisia kuvioita

Anmälan är nu öppen för Aalto Wellbeing week 2024 evenemanga

Under veckan ordnas många olika tillställningar för att stödja ditt välbefinnande.

Vicerektor Petri Suomalas hälsning till de nya studerandena

Vicerektor Petri Suomala välkomnar nya studerande till Aaltogemenskapen.
Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.
Campus, Universitetet Publicerat:

Förslag på hur du skulle använda 14 000 e för välbefinnandet av Aalto-universitetets studenter!

Lämna ditt förslag senast den 30.9.2024 som ett deltagande budgetprojekt för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. En vinnare kommer att röstas fram från de genomförbara idéerna under år 2024.