Studentguide

Vicerektor Petri Suomalas hälsning till de studerande

Varmt välkomna till campus inför läsåret 2024–2025. Hösten inleds igen med ett gemensamt evenemang för alla aaltoiter – välkommen att delta i inskriptionen och påföljande Aalto Party tisdagen den 3 september 2024.
Aalto University / Petri Suomala / Photo: Mikko Raskinen

Bästa studerande,

Varmt välkomna till campus inför läsåret 2024–2025 – det är spännande att starta läsåret tillsammans!

För några av er är campus en ny plats, och för andra har det istället förnyats igen: De centrala campusbyggnaderna Kide och Marsio kommer att sammanföra och kristallisera vårt samfund ännu mer och öppna fönster till Aaltos olika styrkeområden. Byggnaderna är givetvis för oss människor, så låt oss utforska och bekanta oss med dem tillsammans! Om du är ny på campus kommer du att märka att de olika utbildningsprogrammen har sina egna välbekanta mötesplatser (så kallade gilles- och samlingsrum). Lokalerna på campus kan också bokas i stor utsträckning och användas för både individuellt arbete och grupparbete, för att till exempel följa en webbkurs tillsammans eller för en lugn stund. Appen Aalto Space hjälper dig att utforska alternativen. Campus är en gemensam plats för oss alla med dess öppna, offentliga lokaler. Kom också ihåg att tänka på säkerheten så att obehöriga inte får tillträde till universitetets lokaler.

Aaltos lokaler erbjuder en miljö för lärande, dock ligger den verkliga styrkan i substansen. Jag hoppas att du med nyfikenhet kommer att utforska undervisningsutbudet. Utöver de krav som ditt utbildningsprogram ställer finns också utrymme för mycket annat, och jag uppmuntrar alla att prova och utmana sig själva – att bekanta sig med något nytt och annorlunda!

Universitetet är en gemenskap av lärande människor, där vi får stöd samtidigt som vi ger stöd till våra medmänniskor. Att studera på universitetet är en ny sorts erfarenhet och det är bra att emellanåt stanna upp för att utvärdera din studiestrategi – vi erbjuder också ett brett utbud av tjänster för att utveckla din förmåga att studera, antingen tillsammans med andra eller självständigt. Vi är dessutom lättillgängliga om du skulle behöva någon som lyssnar eller någon att bolla idéer med. Utöver studerande och personal från din högskola och ditt program finns också Starting Point of Wellbeing i kandidatcentret. När det gäller praktiska frågor kring studieadministrationen får du i sin tur hjälp av den allmänna studerandeservicen vid Starting Point.

I ett stort samfund behövs också en gemensam kultur samt gemensamma principer och rutiner. Aaltos värden utgör en god grund för vårt samfund:

• Mod – öppenhet och vilja att prova nya saker och olika kombinationer samt att våga tänka och uttrycka sig.
  • Samarbete – ingen kan göra betydelsefulla saker ensam.
  • Ansvar – där det finns makt och förmåga måste det också finnas visdom att använda dem för goda syften.

Aalto-universitetets etiska principer är universitetssamfundets gemensamma spelregler. De hjälper oss att göra etiskt korrekta val och klargör vad verksamheten i enlighet med våra värden innebär i praktiken.

Studerande kan via en webbkurs (längd: 30 minuter) bekanta sig med Aalto-universitetets verksamhetsprinciper med hjälp av praktiska exempel. Gör kursen, om du inte har genomfört den än!

Vi är en lärande organisation och vi är medvetna om betydelsen av respons. Respons hjälper oss att lära oss, förstå och utvecklas. Vi har strävat efter att givande av respons också leder till att du får respons tillbaka. Vi vill i synnerhet lyfta fram enkäten för kandidatrespons, enkäten om studieförmåga (AllWell?) samt kursresponsen – din respons är av stor betydelse och jag hoppas att du tar vara på möjligheten att delta i utvecklingen av universitetet genom att svara!

Många årligen återkommande evenemang, såsom inskriptionen, Aalto Walk & Run i samband med Esbo Strandmaraton och naturligtvis valborg samlar personal och studerande på campus. Alla dessa evenemang bidrar till att bygga upp känslan av gemenskap kring Aalto och är en kraft som stärker vårt universitetssamfund. Hösten inleds igen med ett gemensamt evenemang för alla aaltoiter – välkommen att delta i inskriptionen och påföljande Aalto Party tisdagen den 3 september 2024.

Jag önskar er alla ett mycket givande studieår!

Petri

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Studier Publicerat:

Nätundervisning, kontaktundervisning eller flerformsundervisning? Aalto provanvänder ett nytt sätt att kategorisera kurser i Sisu

I Sisu inleds provanvändningen av nya undervisningstyper som anger om kursen ges som nätundervisning eller kontaktundervisning. Provanvändningen gäller endast en del av kurserbjudandet.
Grupparställning

Stöd för välbefinnande i studierna, oktober 2024

Hej student! Aalto erbjuder självstudiematerial, vägledning och stöd för välbefinnande i studierna.
Studier Publicerat:

Du kan nu lämna anonym respons om tillgänglighet i Sisu

Du kan nu lämna anonym respons om tillgänglighet i Sisu.
Studier Publicerat:

Ingångssidan för studerande förnyas i Sisu

Ingångssidan för studerande i Sisu har förnyats för att tjäna olika målgrupper och användarnas behov.