Opiskelijan opas

Vararehtori Petri Suomalan tervehdys opiskelijoille

Lämpimästi tervetuloa kampukselle lukuvuoteen 2024-2025. Syksy alkaa taas kaikkien aaltolaisten yhteisellä tilaisuudella – tulethan siis mukaan lukuvuoden avajaisiin ja sen jälkeen Aalto Partyyn tiistaina 3.9.2024.
Aalto University / Petri Suomala / Photo: Mikko Raskinen

Hyvät opiskelijat,

Lämpimästi tervetuloa kampukselle lukuvuoteen 2024-2025 - on innostavaa päästä aloittelemaan lukuvuotta yhdessä!

Osalle teistä kampus on uusi paikka ja vanhoillekin jälleen uudistunut: Kide- ja Marsio-rakennukset kampuksen keskellä kokoavat yhteisöämme entistä tiiviimmäksi timantiksi ja avaavat ikkunoita Aallon eri vahvuusalueille. Rakennukset kaipaavat tietysti ihmisiä; tutkitaan ja tutustutaan niihin yhdessä! Jos olet uusi kampuksella, huomaat, että ohjelmilla on omia tuttuja kokoontumispaikkojaan (nk. Kilta- tai yhteisöhuoneet), kampuksen tiloja voi myös laajasti varata ja käyttää sekä yksilötyöskentelyyn että ryhmätöihin kuin vaikkapa verkkokurssin seuraamiseen yhdessä tai vain hiljentymiseen. Aalto Space-sovellus auttaa tutkimaan vaihtoehtoja. Kampus on meidän kaikkien yhteinen paikka, jossa on avoimia, julkisia tiloja. Huolehdithan osaltasi turvallisuudesta, jotta yliopiston tiloihin ei pääse ulkopuolisia.

Aallon tilat tarjoavat oppimiselle ympäristön, mutta varsinainen vahvuus on sisällöissä. Toivon että tutkailette opetustarjontaa uteliaana. Oman ohjelman vaatimusten keskelle mahtuu kyllä paljon muuta – rohkaisen jokaista kokeilemaan ja haastamaan itseään – tutustumaan johonkin uuteen ja erilaiseen!

Yliopisto on oppivien ihmisten yhteisö, jossa parhaimmillaan saamme tukea ja tarjoamme sitä myös kanssakulkijoille. Yliopistossa opiskelu on uudenlainen kokemus ja onkin hyvä pysähtyä aika-ajoin arvioimaan omia opiskelustrategioita – tarjoamme reippaan kattauksen palveluita opiskelukyvyn kehittämiseksi joko yhdessä muiden kanssa tai itsenäisesti. Olemme myös tavoitettavissa matalalla kynnyksellä, jos kaipaat kuuntelijaa tai ajatusten vaihtoa. Oman koulun ja ohjelman ihmisten lisäksi Starting Point of Wellbeing löytyy kandidaattikeskuksesta. Opintohallinnon käytännön asioissa sinua auttaa taas opiskelijoiden yleispalvelupiste Starting Point.

Isossa yhteisössä tarvitaan myös yhteistä kulttuuria, periaatteita ja menettelytapoja. Aallon arvot muodostavat hyvän perustan yhteisöllemme:

• Rohkeus - avoimuus, valmius kokeilla uusia asioita ja yhdistelmiä, uskallusta ajatella ja puhua myös ääneen
  • Yhteistyö - kukaan ei voi tehdä merkittäviä asioita yksin.
  • Vastuullisuus - missä on valtaa ja kykyä, pitää olla myös viisautta käyttää sitä hyviin tarkoituksiin

Aalto-yliopiston eettiset periaatteet ovat yliopistoyhteisömme ”reilun pelin säännöt”. Ne auttavat tekemään eettisesti oikeita valintoja ja selkeyttävät, mitä arvojemme mukainen toiminta käytännössä tarkoittaa.

Opiskelijoille on oma verkkokurssi (kesto: 30 min) Aalto-yliopiston toimintaperiaatteisiin perehtymiseen käytännön esimerkkien avulla. Jos et ole vielä käynyt kurssia, teethän sen!

Olemme oppiva organisaatio ja tiedostamme palautteen merkityksen. Palaute auttaa oppimaan, oivaltamaan ja kehittymään. Olemme pyrkineet huolehtimaan siitä, että antamalla palautetta myös itse saat palautetta. Haluamme erityisesti nostaa esille kandidaatiksi valmistuneiden palautekyselyn, opiskelukyky-kyselyn (AllWell?) sekä kurssipalautteen – antamallasi palautteella on valtava merkitys ja toivon että hyödynnät vastaamalla mahdollisuutta osallistua yliopiston kehittämiseen!

Useat vuosittaiset tapahtumat, kuten lukuvuoden avajaiset, Aalto Walk & Run Espoon Rantamaratonin yhteydessä sekä tietysti vappu kokoavat henkilöstöä ja opiskelijoita kampukselle. Kaikki nämä tapahtumat rakentavat osaltaan Aallon yhteisöllisyyttä, ja ovat on tärkeä yhteisöämme vahvistava voima. Syksy alkaa taas kaikkien aaltolaisten yhteisellä tilaisuudella – tulethan siis mukaan lukuvuoden avajaisiin ja sen jälkeen Aalto Partyyn tiistaina 3.9.2024.

Toivon teille oikein antoisaa opiskeluvuotta!

Petri

Anna palautetta sivusta

BIZ vaihtoinfoja marraskuussa!

Valmistaudu vaihtohakuun lukuvuodelle 2025-2026 ja tule kuuntelemaan vaihtoinfoja marraskuussa!
Opinnot Julkaistu:

Verkko-opetusta, lähiopetusta vai monimuotoa? Aallossa pilotoidaan uutta tapaa luokitella kursseja Sisussa

Sisussa pilotoidaan toteutustyyppejä, jotka ilmaisevat onko kurssi lähi- vai verkko-opetusta. Pilotointi koskee vain osaa opintotarjonnasta.
Ryhmätilanne

Opiskelukykysi ja -hyvinvointisi tueksi, lokakuu 2024

Hei opiskelija! Aallossa on tarjolla opiskeluhyvinvointia tukevia palveluita, ohjausta sekä itseopiskelumateriaaleja.
Opinnot Julkaistu:

Voit nyt antaa anonyymia saavutettavuuspalautetta Sisusta

Sisusta voi nyt antaa anonyymia saavutettavuuspalautetta.