Oasis-bloggen: Hur kan vi bemöta varandra mer öppet, vänligt och respektfullt?
Projektet Aalto Safer Space föddes i en tvärvetenskaplig arbetsgrupp bestående av tre studerande som ville erbjuda verktyg för att främja inkluderande interaktion bland universitetssamfundets medlemmar. Arbetsgruppen bestod av Riina Pesonen (visuell kommunikation och design) som illustratör, Yasmin Najjar (filmregi) som dramaturg och Eli Saaresto (marknadsföring) som projektledare. Målet var att skapa visuella och informativa illustrationer som är lätta att ta till sig. Materialet kan beskådas både i lokaler på campus och i digital form i sociala medier.
Namnet ”Aalto Safer Space” är en ordlek som kombinerar principerna för tryggare rum med rymden. I serierna behandlas samtycke, gränser, mikroaggressioner, alkoholanvändning och interaktionsfärdigheter på ett allmänt plan. Dessa mångfacetterade frågor behandlas ur ett reflekterande perspektiv snarare än genom att erbjuda objektiva svar.
Serierna har använts i workshoppar på temat tryggare rum vid institutionen för filmkonst och i utbildningar som Aalto-universitetets studentkår har ordnat för kontaktpersoner i trakasserisituationer. Därtill har materialet använts som kursmaterial vid Aalto-universitetets handelshögskola och i kursen A! Peda Intro för undervisningspersonal. Serierna kan också beskådas i gillesrummen, evenemangslokaler och andra lokaler på campus.
Om du vill skriva ut serier för eget bruk kan du öppna filerna längre ner på sidan.
Projektet Aalto Safer Space har genomförts inom ramen för projektet OASIS of Radical Wellbeing på initiativ av Aalto-universitetets ambassadörer för välbefinnande som arbetar för att främja välbefinnande och inkludering inom universitetssamfundet.
Hur kan principerna för tryggare rum främjas
Läraren har en central roll i att skapa ett tryggare rum i undervisningen. Ett tryggt rum i undervisningen skapar förutsättningar för lugna och jämlika samtal om även utmanande och känsliga ämnen. Ett tryggt rum som uppmuntrar till interaktion främjar de studerandes kognitiva och sociala färdigheter samt lärande och välbefinnande.
Se stödmaterial för att komma överens om principer för inkluderande och trygg interaktion här (på finska och engelska).
Inled kursen genom att redan under det första undervisningstillfället diskutera med de studerande vilka arbetssätt som gäller på kursen. På ovannämnda sida finns en PowerPoint-fil som du kan ladda ner och visa de studerande före diskussionen. Reservera tillräckligt med tid för diskussionen. Fråga vad de studerande skulle vilja lägga till, ta bort eller ändra i reglerna för ett tryggare rum. Detta beror mycket på undervisningsmetoderna, gruppstorleken och andra förutsättningar. Det är viktigt att lyssna på de studerande och se till att alla som vill får uttrycka sin åsikt. Undvik påträngande frågor och uppgifter som kan tvinga en studerande att berätta något om sig själv som hen inte vill dela med sig av. Berätta för de studerande att det är tillåtet att lämna lokalen för en stund och att värna om sina egna gränser. Kom överens om ett lämpligt agerande om någon bryter mot principerna för ett tryggare rum. Det är bra att återkomma till principerna vid ett senare tillfälle.
Du kan också använda serierna för att få i gång diskussionen.
Vi har alla ansvar för att bidra till en tryggare atmosfär. En stor del av de studerandes arbete sker i olika grupper. En grupp som präglas av mångfald främjar lärande och samhörighet. Genom att komma överens om gemensamma arbetssätt redan från start kan gruppen underlätta samarbetet samt undvika missförstånd, frustration och fördröjningar.
Det är viktigt att varje gruppmedlem förbinder sig till grupparbetet och håller sig till det som blivit överenskommet. Gruppen bör tillsammans gå igenom målet, rollerna, arbetsfördelningen och tidtabellen. Varje gruppmedlem har sin egen roll och expertis som hen kan bidra med i samarbetet. En ömsesidig förståelse för detta främjar välbefinnandet i gruppen. Det är viktigt att respektera arbetsfördelningen, tidtabellen och de övriga gruppmedlemmarnas tidsanvändning. Det är bra att komma överens om lämpliga arbetssätt för överraskande situationer, till exempel med hjälp av ett teamavtal (se modell på engelska och finska här). Å andra sidan är det viktigt att komma ihåg att ha överseende med sig själv och andra i samband med ett grupparbete.
Genom konstruktiv och uppmuntrande respons kan du främja andras lärande. Därtill bidrar gemensamma överenskommelser och öppen kommunikation till att grupparbetet förlöper smidigt.
Ladda ner serierna här (på engelska):