Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi elävöittää ajattelua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta
Luennoista tehdyt podcastit ovat Suomen suosituimpia ja luentotallenteet videomuodossa ovat tavoittaneet valtavan paljon ihmisiä.
Tidigare psykologisk forskning påvisar att universitetsstuderande befinner sig i ett utvecklingsskede där identiteten byggs upp. För att stöda det här utvecklingsskedet och för att få stöd i att sätta upp personliga mål behöver de studerande även stöd från sin studiemiljö.
Personal Impact samlar ihop kurser som redan ges vid Aalto om till exempel självledarskap, värden, känsla av betydelse samt välbefinnande. Kurserna ger studiepoäng. Kurserna erbjuder möjligheter att reflektera över sina egna värden, föreställningar och mål, antingen genom intern dialog eller genom att diskutera med andra.
De studerande kan genomföra kurserna i Personal Impact-utbudet antingen som en del av de obligatoriska eller de fritt valbara studierna, beroende på programmet. På kurserna kan man träffa andra studerande från olika delar av universitetet, från alla olika områden.
Self-improvement is not a miracle. It results from daily practice and small decisions — routines. Join this unique self-development course to learn how to build, maintain and develop new routines, and build stamina to cope with both successes and failures of life.
The Good Life Engine journey will help you navigate life with more clarity and comfort, and see opportunities for becoming a better version of yourself.
Kurssin läpileikkaavana tarkoituksena on antaa työkaluja omaan opiskeluhyvinvointiin vaikuttavien osa-alueiden tunnistamiseen ja kehittämiseen. Näihin perehdytään viikoittaisten opiskelutaitoteemojen kautta, joita ovat opiskelumotivaation perusta, opiskelu osana elämänkulkua ja itselle merkityksellisten arvojen tunnistaminen, ajankäyttö ja taito saada aikaan, opiskelua edistävät ja estävät tunteet, omat vahvuudet sekä stressinhallinta.
The course familiarizes the students with constructive and relational leadership theories and frameworks. Different approaches to leadership are critically examined by the students both separately through their own thinking and collectively in group discussions. These frameworks and their different aspects are utilized in analyzing and interpreting personal leadership experiences, and generic leadership related phenomena and practices. The course emphasizes the student's personal development through relational discourse, appreciative argumentation, and reflection. Towards the end of the course the students are expected to have constructed a personalized view on leadership and elaborated a preliminary plan of their personal development as a leader.
Kurssin sisältönä on opiskelijan vapaaehtoistehtävässä opiskelijajärjestön tai yliopistohallinnon toimintatavoista, päätöksenteosta, yhteistyöstä ja toiminnasta saamiensa kokemusten reflektointi ja henkilökohtaisen oppimisen yhteenveto. Kurssin opintomateriaalit käsittelevät yhteisössä vaikuttamista sekä yhteistyön ja päätöksenteon dynamiikkaa.
Kurssin tarkoituksena on tukea osallistujaa omassa meneillään olevassa vapaaehtoistoiminnan johtamiseen liittyvässä vastuutehtävässä menestymisessä sekä tehtävän synnyttämistä kokemuksista oppimisessa. Kurssin jälkeen opiskelijalla on vahvistunut käsitys vapaaehtoistoiminnan johtamisen ja vuorovaikutteisuuden vaatimuksista. Hänellä on kyky rakentaa toimivia yhteistyösuhteita eri osapuolien kanssa ja kesken, hallita omaa ajankäyttöön ja johtaa itseään paremmin. Hän on harjaantunut omien kokemusten reflektiivisessä käsittelyssä sekä kokemuksista oppimisessa. Kurssin myötä opiskelijalla on jäsentynyt käsitys omista johtamisperiaatteistaan ja niiden soveltamisesta omassa meneillään olevassa johtamistehtävässä.
Miten elää hyvä elämä? Kurssin tavoitteena on vahvistaa osallistujan valmiuksia ymmärtää hyvän elämän peruskysymyksiä ja tehdä perusteltuja valintoja elämässään. Kurssi antaa työkaluja pohtia mitä omassa elämässään kannattaa tavoitella, auttaa tunnistamaan keskeisiä hyvän elämän esteitä sekä haasteita ja kertoo mitkä elämänvalinnat tuottavat tutkitusti hyvinvointia, onnellisuutta ja merkityksellisyyttä. Pyrkimyksenä on syventää ymmärrystä itsestä, ihmisyydestä ja elämästä sekä vahvistaa valmiuksia elää omaehtoista ja itse hyväksi koettua elämää.
The course provides an overview of managing diversity (DM) and inclusion in organizations and labour market in general. The course discusses how DM and inclusion can be promoted and what kind of tools and practices organizations have in their use. The course critically assesses the benefits and pitfalls of diversity management and inclusion efforts of organizations by interrogating how cultural assumptions concerning gender, race, ethnicity, sexuality etc., are reproduced in organizations in the level of interaction, practices and culture. Throughout the course possibilities for change are explored by considering forms of interventions for changing exclusionary practices in organizations.
What Thinking Tools Is About?
Thinking is at the root of all human action. Yet we spend surprisingly little time thinking about our thinking or working out ways to improve our thinking. In addition to the long tradition in philosophy, that has always been at the forefront of improving thinking, also a more pragmatic approach to develop thinking has taken root in the recent decades.
Understanding the human mind, its processes and functions, has developed in leaps through the last five or so decades. We now understand that humans have not only one mind, but two, and that while we have some influence on our conscious thought, there is a whole wonderland of non-conscious thought that we can only influence if we learn the proper tools to do so. Understanding how your non-conscious mind works helps you alleviate work-related stress, generate creative ideas, eliminate writer's block and communicate more clearly. Your non-conscious mind can also inform you of how to find a clear direction to head towards in your life – which can sometimes be a surprising one, once you're freed of the constraints of your presuppositions.
Aalto-yliopisto on vuoden 2021 alusta alkaen kansallisen sukupuolentutkimusverkosto Hilman jäsen. Kansallisen sukupuolentutkimusverkoston päätarkoitus on järjestää verkkokursseja sekä kandidaatti- että maisteritutkinto-opiskelijoille.
Sukupuoleen, rotuun, intersektionaalisuuteen ja tasa-arvoon liittyvät kysymykset ovat verkon kurssitarjonnan ytimessä, ja niillä on suuri merkitys osallistavan työkulttuurin luomisessa yliopistossa ja muualla.
Kaikilla Aalto-yliopiston opiskelijoilla on pääsy Hilma-kursseille, joten kerrothan kollegoillesi ja opiskelijoillesi mahdollisuudesta! Kursseille voi osallistua täällä.
Tutkintotason kurssien lisäksi Hilma tarjoaa myös opettajille koulutusta (5 x 5 opintopistettä) feministisessä yliopistopedagogiikassa. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden jatkokoulutukseen tiedekunnan jäsenille ja benchamrking-mahdollisuuden opettajille, jotka ovat kiinnostuneita sukupuolentutkimuksesta ja monimuotoisuudesta.
Kestävyyden lisäksi verkkokurssilla tarkastellaan esimerkiksi arkkitehtuurin arvokysymyksiä ja osallistuja pääsee muun muassa testaamaan, kuinka hänen omat kauneuskäsityksensä sijoittuvat suhteessa muiden kurssille osallistuneiden käsitysten kanssa. Myös rakennussuojelun käytännöt ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet tulevat tutuiksi.
Kurssi sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille. Sen voi suorittaa itsenäisesti omassa tahdissaan tai opettajan johdolla esimerkiksi lukiossa. Kurssi on myös osa Aalto-yliopiston arkkitehtuurin historian ja restauroinnin opintoja.
Kuinka elää hyvää elämää? Kuinka elää omaa elämää?
Tämän kurssin tavoitteena on vahvistaa osallistujan ymmärrystä hyvän elämän peruskysymyksistä ja siitä, kuinka tehdä perusteltuja elämänvalintoja. Kurssi antaa työkaluja miettiä, mihin elämässä pyrkiä, auttaa tunnistamaan hyvän elämän esteitä ja haasteita. Kurssilla kerrotaan mitä uusimmat tutkimukset kertovat elämän valinnoista, jotka johtavat hyvinvointiin, onnellisuuteen ja mielekkyyteen. Tarkoituksena on syventää osallistujan ymmärrystä itsestään, elämästä, siitä, mitä ihmisenä oleminen pitää sisällään, sekä vahvistaa kykyä elää omaehtoista, itse valittua ja hyvää elämää omien mittapuiden mukaan.
Kurssi koostuu kuudesta osasta, joista jokaisessa on useita videoluentoja sekä erilaisia tehtäviä. Viime kädessä kurssi tavoittelee osallistujan kykyä reflektoida omaa elämäänsä ja omia elämänvalintojaan. Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille hetki pysähtyä ja pohtia elämäänsä voidakseen elää tulevaisuudessa omaehtoisempaa, kannattelevampaa elämää
Kurssin kieli on englanti. Aalto-yliopisto ei automaattisesti anna pisteitä kurssista. Kurssin kesto on 54 h ja laajuus 2 ects:ää. Kurssin tehtyäsi saat virtuaalisen merkin, jota voit käyttää mahdollisen hyväksytyksen yhteydessä.
Luennoista tehdyt podcastit ovat Suomen suosituimpia ja luentotallenteet videomuodossa ovat tavoittaneet valtavan paljon ihmisiä.
The goal of the initiative is to enhance the success of students by advancing study support, teaching and learning services and focusing support.
Studerandeservicens psykologgrupp består av Aaltos studiepsykologer och karriärpsykologer. Psykologernas mål är att främja välbefinnandet och sysselsättningen bland grundexamensstuderande och doktorander.
Good Life Engine: Connecting to Self and Comunity, 3 ects
Mind and Study - hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki/Mind and Study - toolbox fir being well in studies, 3 ects
Leading as Practice 5 ects
Filosifia ja systeemiajattelu, 5 ects
Työyhteisössä vaikuttaminen, 3 ects
Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen, 3 ects
Elämisen taito, 3 ects
Managing Diversity and Inclusion, 6 ects
Thinking Tools, 3 ects
Gender studies for Aalto students and teachers
Ratkaisuja ilmastokriisiin arkkitehtuurin hirsotiasta, 2 ects
Design a Meaningful Career, 2 ects
Good Life Engine 5 ects
Yhteisössä Vaikuttaminen 3 ects
Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen 3 ects
Kohti parempaa opiskelua 3 ects
Leading as Practice 5 ects
Thinking Tools 3 ects
Ratkaisuja ilmastokriisiin arkkitehtuurin historiasta 2 ects
Elämisen taito 3 ects
Filosofia ja systeemiajattelu 3 ects
Organisaatiokäyttäytyminen, 6 ects
Good Life Engine, 5 ects
Yhteisössä vaikuttaminen, 3 ects
Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen, 3 ects
Itsentä tunteminen ja johtaminen, 3 ects
Kohti parempaa opiskelua, 3 ects
Leading as Practice, 5 ects
Gender and Diversity at Work, 6 ects
Filosofia ja systeemiajattelu 3 ects
Thinking tools 3 ects
Filosofia ja systeemiajattelu, 3 ECTS
Good Life Engine, 5 ECTS
Itsensä tunteminen ja johtaminen, 3 ECTS
Organisaatiokäyttäytyminen, 6 op
Personal Development Project Plan, 1 ECTS
Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen
Yhteisössä vaikuttaminen, 3 ECTS
Filosofia ja systeemiajattelu, 3 ECTS
Good Life Engine, 5 ECTS
Human Potential, 5 ECTS
Itsensä tunteminen ja johtaminen, 3 ECTS
Organisaatiokäyttäytyminen, 6 op
Personal Development Project Plan, 1 ECTS
Työelämän mentorointiosaaminen, 2op
Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen
Yhteisössä vaikuttaminen, 3 ECTS
Designing life: Finding motivation, direction and meaning to life and work, 6 ECTS
Filosofia ja systeemiajattelu, 3 ECTS
Human Potential, 5 ECTS
Itsensä tunteminen ja johtaminen, 3 ECTS
Johtamisen perusteet, 6 ECTS
Leading as practice, 5 ECTS
Magnificent Life, 2 ECTS
Personal Development Project Plan, 1 ECTS
Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen
Yhteisössä vaikuttaminen, 3 ECTS