Rekrytering till karriärsystemet
Rekryteringen till karriärsystemet för lektorer sker genom konkurrensbaserad rekrytering eller i undantagsfall genom inbjudan. Rekrytering är möjlig till nivåerna universitetslärare, universitetslektor och äldre universitetslektor. För ledande universitetslektor sker ingen direkt rekrytering.
I all rekrytering inom karriärsystemet för lektorer beaktas institutionens och forskningsområdets behov. Syftet är att främja undervisning av hög kvalitet och pedagogiska färdigheter. Till karriärsystemet för lektorer rekryteras därför personer som anses ha goda möjligheter att avancera inom systemet. Personer som utnämns inom karriärsystemet för lektorer ska ha minst en magisterexamen, potential att uppnå en utmärkt pedagogisk kompetens samt ett pedagogiskt intresse som lämpar sig för uppgiften som universitetslektor.
Undervisningen vid Aalto-universitetet baserar sig på högklassig forskning. Doktorsexamen betraktas som en merit för en universitetslärare och förväntas av en universitetslektor. För en äldre universitetslektor är doktorsexamen ett krav. Därtill värdesätts erfarenhet av undervisningsrelaterade arbetsuppgifter.
Varje utnämning inom karriärsystemet för lektorer baserar sig på en noggrann utvärdering av huruvida den som utnämns är en utmärkt kandidat för undervisningsbetonade arbetsuppgifter.
En mer detaljerad beskrivning av kriterierna finns i dokumentet Aalto Lecturer Career System Policies and Procedures (på engelska) längre ner på sidan. Det finns också en inofficiell finskspråkig version av dokumentet.
Avancemang inom karriärsystemet
Avancemang inom karriärsystemet sker inte automatiskt utan baserar sig på en noggrann utvärdering av personens undervisningskompetens och övriga meriter. Meriter och uppnådda mål diskuteras i årliga My Dialogues-samtal. Om personen har uppnått sådana meriter som uppfyller kriterierna för den följande nivån inom karriärsystemet kan en tidtabell för utvärdering för avancemang slås fast.
Mer detaljerad information om processen finns i dokumentet Aalto Lecturer Career System Policies and Procedures (på engelska) längre ner på denna sida.
Utvärdering
Gemensamma kriterier används för både rekrytering och avancemang. Mer detaljerad information om kriterierna finns i dokumentet Aalto Lecturer Career System Policies and Procedures (på engelska) längre ner på denna sida. Utöver de gemensamma kriterierna kan högskolorna fastställa mer specifika riktlinjer och kriterier. Se högskolespecifika riktlinjer längre ner på denna sida.
Dokument för ansökan och avancemang
Alla sökande förväntas följa god vetenskaplig praxis vid ansökan och utvärdering. Mer information: https://tenk.fi/sv/anvisningar-och-material.
Vid rekrytering och avancemang ska den sökande lämna in åtminstone följande dokument:
- meritförteckning
- undervisningsportfölj
För avancemang till ledande universitetslektor krävs också motivationsbrev.
I en del situationer krävs även en forskningsportfölj och/eller en konstnärlig portfölj, referenser eller annat material. Vid rekrytering ges detaljerade anvisningar i jobbannonsen, och vid avancemang ges närmare anvisningar av HR.
Meritförteckning
Meritförteckningen (cv) är en översikt över den sökandes utbildning och arbetserfarenhet samt vetenskapliga meriter. Cv:t innehåller också en publikationsförteckning.
Vi rekommenderar att meritförteckningen görs i enlighet med Forskningsetiska delegationens (TENK) mall, som finns här.
Undervisningsportfölj
Undervisningsportföljen innehåller ett sammandrag av den sökandes undervisningskompetens, erfarenhet och utbildning samt en självvärdering av hur den egna undervisningen har utvecklats under karriärens gång. Portföljen är en fritt formulerad text på 4–7 sidor. Till undervisningsportföljen är det möjligt att bifoga ett sammandrag av noggrant utvalda omdömen om den sökande, om sådana finns att tillgå (högst 10 sidor).
Närmare anvisningar för utformning av undervisningsportföljen finns här (på engelska).
Mer information om utvärdering av undervisningskompetens finns på engelska på sidan Tenure track evaluation criteria under rubriken Teaching Competence Assessment.