MFA (Authenticator) - vanliga frågor
FAQ - Vanliga frågor
Hur loggar jag in om jag tappar telefonen?
- MFA behövs bara när du loggar in på tjänster utanför Aaltos nätverk för arbetsstationer. Om du använder en VPN eller loggar in från Aaltos nätverk för arbetsstationer behöver du inte använda MFA, förutom när du behandlar bankkontouppgifter under Workday. Om telefonen förloras permanent, meddela dock Aalto IT-kundtjänst
Jag har en ny telefon och kan inte använda den gamla telefonen för att verifiera min identitet med Microsoft-autentiseringsappen. Hur kan jag återställa det?
-
Återställ din MFA-registrering på självbetjäningsportalen:
- https://idm.aalto.fi/sportal -> suomi.fi authentication -> start a new request -> application access -> MFA registration reset -> add to cart -> submit
- Vänta ungefär 30 minuter, efter detta kan du registrera dig igen för multifaktorautentiseringstjänsten med följande instruktioner: https://www.aalto.fi/sv/tjanster/flerstegsautentisering-med-aalto-office-365-konton
Obs: För suomi.fi-autentisering behöver du finska nätbanksuppgifter. Du kan också besöka IT Service Desk, där din identitet verifieras med ett ID-kort med fotografi.
Jag raderade Microsoft-autentiseringsappen från min telefon. Nu när jag försöker ladda ner den kan jag inte logga in på autentiseringsappen, och jag kan inte heller logga in på någon av mina Microsoft-program. Vad kan jag göra?
- Återställ din MFA-registrering på självbetjäningsportalen:
- https://idm.aalto.fi/sportal -> suomi.fi authentication -> start a new request -> application access -> MFA registration reset -> add to cart -> submit
- Vänta ungefär 30 minuter, efter detta kan du registrera dig igen för multifaktorautentiseringstjänsten med följande instruktioner: https://www.aalto.fi/sv/tjanster/flerstegsautentisering-med-aalto-office-365-konton
Obs: För suomi.fi-autentisering behöver du finska nätbanksuppgifter. Du kan också besöka IT Service Desk, där din identitet verifieras med ett ID-kort med fotografi.
Kan jag använda mer än en telefon?
- Ja, du kan registrera flera telefoner för användning med MFA.
Krävs MFA när du använder Office 365 på mobilen?
- Ja. MFA fungerar också på mobil och krävs vid inloggning utanför Aaltos nätverk.
Kan jag välja att inte använda MFA?
- MFA blev obligatoriskt för Office 365-tjänster våren 2021.
Var kan jag install applikation för Huawei telefon?
- Huawei-applikationer kan laddas ner från Huawei App Gallery
- Först, ladda ner och installera den senaste Google Play Store applikationen: https://www.huaweicentral.com/download-latest-google-play-store-application-apk/
- Sedan, från Google Play Store Microsoft Authenticator application
Vilka autentiseringsmetoder kan jag använda med MFA, dvs behöver jag nödvändigtvis en smartphone?
MFA är enklast att använda via en app installerad på din smartphone, men det finns även andra alternativ. Du kan också få verifieringskoden som används för att logga in som ett SMS eller via ett robotsamtal. Om telefonen inte är ett alternativ kan du också använda hårdvare gjord för detta ändamål (hardware token). Ett alternativ som har visat sig fungera är en Ubikey-nyckel som fungerar i terminalens USB-port.
Mer information
Multifaktorautentisering (MFA, 2FA)
Varför vi använder MFA på Aalto och instruktioner för att börja använda MFA.
Hur man använder MFA-autentisering
Flerstegsautentisering (MFA) är en identifieringsmetod som använder sig av två eller flera sätt för att identifiera användaren när han eller hon loggar in på ett visst system eller en tjänst.
- Publicerat:
- Uppdaterad: