MFA (Authenticator)- usein kysyttyjä kysymyksiä
FAQ - Usein kysyttyjä kysymyksiä
Kuinka kirjaudun sisään, mikäli hukkaan puhelimeni?
- MFA tarvitaan vain, kun kirjaudut palveluihin Aallon työasemaverkon ulkopuolelta. Mikäli käytät VPN:ää tai kirjaudut Aallon työasemaverkosta sinulta ei vaadita MFA:n käyttöä, paitsi pankkitilitietoja käsiteltäessä Workdayssä. Jos kuitenkin puhelin on lopullisesti hukassa, ilmoita asiasta Aalto IT:n asiakaspalveluun
Minulla on uusi puhelin, enkä voi käyttää vanhaa puhelintani henkilöllisyyteni vahvistamiseen Microsoft Authenticator -sovelluksella. Kuinka voin nollata sen?
-
Nollaa MFA-rekisteröinti itsepalveluportaalissa:
- https://idm.aalto.fi/sportal -> suomi.fi -> start a new request -> application access -> MFA registration reset -> add to cart -> submit
- Odota noin 30 minuuttia, tämän jälkeen voit rekisteröityä uudelleen MFA-todennuspalveluun näiden ohjeiden avulla:
- https://www.aalto.fi/fi/palvelut/monivaiheinen-tunnistautuminen-aallon-office-365-tileilla
HUOM: Tarvitset suomi.fi-tunnistautumiseen suomalaiset pankkitunnukset. Voit myös käydä IT Service Desk toimipisteessä, jossa henkilölisyys varmistetaan kuvallisella henkilökortilla.
Poistin Microsoft Authenticator -sovelluksen puhelimestani. Nyt kun yritän asentaa sen uudelleen, en pysty kirjautumaan todennussovellukseen enkä voi kirjautua mihinkään Microsoft-ohjelmistooni. Kuinka edetä?
- Nollaa MFA-rekisteröinti itsepalveluportaalissa:
- https://idm.aalto.fi/sportal -> suomi.fi -> start a new request -> application access -> MFA registration reset -> add to cart -> submit
- Odota noin 30 minuuttia, tämän jälkeen voit rekisteröityä uudelleen MFA-todennuspalveluun näiden ohjeiden avulla:
- https://www.aalto.fi/fi/palvelut/monivaiheinen-tunnistautuminen-aallon-office-365-tileilla
HUOM: Tarvitset suomi.fi-tunnistautumiseen suomalaiset pankkitunnukset. Voit myös käydä IT Service Desk toimipisteessä, jossa henkilölisyys varmistetaan kuvallisella henkilökortilla.
Voinko käyttää useampaa puhelinta?
- Kyllä, voit rekisteröidä useamman puhelimen käytettäväksi MFAn kanssa.
Vaaditaanko MFAn käyttöä, kun käytän Office 365 -sovelluksia mobiilissa?
- Kyllä. MFA toimii myös mobiilisti, ja se vaaditaan Aallon verkon ulkopuolelta kirjauduttaessa.
Voinko olla käyttämättä MFA:ta?
- MFA tuli pakolliseksi Office 365 -palveluihin keväällä 2021.
Mistä saan autentikaatiosovelluksen Huawei-puhelimeen
- Huawein sovellukset voi ladata Huawei App Gallery:sta.
- Lataa ensin viimeisin Googlen Play Store applikaatio: https://www.huaweicentral.com/download-latest-google-play-store-application-apk/
- Sitten Googlen Play Storesta Microsoft Authenticator applikaatio.
Laajeneeko MFA:n käyttö jatkossa?
Kyllä. MFA:lla suojataan lähiaikoina yliopiston koko VDI-ympäristö sekä omillla laitteilla tapahtuva VPN-käyttö. Myös muiden palveluiden soveltuvuutta MFA-suojaukselle selvitetään.
Mitä autentikaatiomentelmiä voin käyttää MFA:n kanssa, eli tarvitsenko välttämättä älypuhelimen?
MFA:n käyttö on helpointa älypuhelimeen asennetun applikaation kautta, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Voit vastaanottaa kirjautumisessa käytettävän varmistuskoodin myös tekstiviestinä tai robotin soittaman puhelun kautta. Mikäli puhelinta ei ole käytössä, voit käyttää myös tähän tarkoitukseen suunniteltua laitetta (hardware token). Yksi toimivaksi todettu vaihtoehto on Ubikey-avain, joka toimii päätelaitteen USB-portissa.
Lisätietoa
Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA, 2FA)
Miksi käytämme monivaiheista tunnistautumista Aallossa ja ohjeet, kuinka ota MFA käyttöön.
Kuinka MFA-tunnistautumista käytetään?
Monivaiheinen tunnistautuminen ( Multifactor Authentication - MFA, 2FA ) on käyttäjän tunnistamiseen käytettävä tunistautumismenetelmä, jossa käytetään kahta tai useampaa keinoa ( puhelinsovellus, Microsoft Authentication app ) tunnistaa käyttäjä tämän kirjautuessa tiettyyn järjestelmään tai palveluun.